Författare Ämne: Avatar  (läst 2606 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Igthorn

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
« skrivet: 10 juni 2008 kl. 09:01:47 »
Nu upplevde jag inte dubbningen av Avatar som världens bästa dubb, men är ändå nyfiken på vilka röstskådisar som ligger bakom denna. Känner inte igen en kotte av dem.

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 5 379
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Avatar
« Svar #1 skrivet: 10 juni 2008 kl. 09:18:09 »
Du är inte den första som har frågat om rösterna i Avatar. Jag har försökt länge att få fram uppgifter om den, men har tyvärr ännu inte lyckats.

Dubbningen är gjord av SDI Media (f.d. Mediadubb). Jag har kontaktat Nickelodeon flera gånger, och de hänvisar till SDI Media. SDI Media i sin tur har inte behagat sig att svara alls...

Utloggad Igthorn

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 10 juni 2008 kl. 14:32:04 »
Det var länge sen du frågade SDI Media? Kan ju alltid slänga iväg ett mail jag med så ser de att det finns folk som är intresserade.
Brukar ha ovanan att missa det när det sänds i original men ska försöka kika ikväll om de kanske satt ut någon röstlista i slutet som de gör på vissa dubbningar.

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 10 juni 2008 kl. 15:03:16 »
Det börjar nog vara ett par månader sen senast, så visst kan det vara en idé att du också skickar mail dit. Det finns en viss risk att de inte längre skickar ut creditlistor till allmänheten (d.v.s. alla utom deras uppdragsgivare), i och med att Sun Studio som bekant har den policyn och sedan ett par år tillbaka är det ju SDI Media som äger Sun Studio. Men tills dess att de uttryckligen sagt så, så finns det ju inget skäl till att inte fortsätta försöka.

Utloggad Igthorn

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 10 juni 2008 kl. 16:09:56 »
Har de uppgett någon anledning till att inte ge ut dem? Det är ingen risk att de kräver att du ska ta bort dina listor från hemsidan om du har någon av Sun Studios dubbningar där?

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 10 juni 2008 kl. 23:54:06 »
Sun Studio i Stockholm har uppgett att deras huvudkontor i Danmark förbjuder de att lämna ut uppgifter till andra än deras kunder. Det har tydligen att göra med avtalen med kunderna, fast personligen tycker jag det mest låter som en dålig ursäkt...

De har ingen rätt att kräva att befintliga creditlistor ska tas bort. Dubbningsbolagen har i de flesta fall inte kvar några rättigheter till dubbningarna, utan det är uppdragsgivarna som beställt dubbarna som äger rättigheterna till dem. Alla creditlistor för Sun Studios dubbningar som är nyare än ett par år gammalt kommer inte därifrån, utan de har jag fått från respektive distributör. I och med att uppdragsgivarna i de flesta fall själva inte har någonting emot att lämna ut creditlistor, så talar det ju emot den förklaringen som Sun Studio i Danmark lämnat.

onyx

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 3 juli 2008 kl. 13:17:15 »
Toph görs av Mikaela Adrai-Svensson och sukos syster görs av Elina reader.

Utloggad RWB

• Relativ nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 30 december 2010 kl. 14:33:15 »
Jag vet att den här tråden inte har skrivits i på ett bra tag, men jag kan tillföra lite i allafall.

Long Feng och Roku görs båda av Stephan Karlsén(hörs), Iroh är Claes Ljungmark(har jag läst på wikipedia... vet ej hur pålitligt). Leo Hallerstam gör Jet(det kan vara Atkinson, de liknar varann i rösten).

Jag tycker Aang låter lite som Oliver Åberg, men jag är långtifrån säker.
« Senast ändrad: 30 december 2010 kl. 14:54:08 av RWB »

Utloggad SwedishKuriboh

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 30 december 2010 kl. 20:23:54 »
Jag vet att den här tråden inte har skrivits i på ett bra tag, men jag kan tillföra lite i allafall.

Long Feng och Roku görs båda av Stephan Karlsén(hörs), Iroh är Claes Ljungmark(har jag läst på wikipedia... vet ej hur pålitligt). Leo Hallerstam gör Jet(det kan vara Atkinson, de liknar varann i rösten).

Jag tycker Aang låter lite som Oliver Åberg, men jag är långtifrån säker.

Av det jag har hört så är jag säker på att Roku spelas av Torsten Wahlund...

Utloggad RWB

• Relativ nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 31 december 2010 kl. 03:18:06 »
Isåfall har de två liknande röster. Stephan gör Long Feng, så mycket är jag säker på- Long Feng låter precis som Mewtwo.

EDIT: Verkar vara en såndär enavsnittsgrej. Roku låter klart annorlunda i de flesta klipp...
« Senast ändrad: 31 december 2010 kl. 03:24:57 av RWB »