Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Scooby Doo

Startat av TonyTonka, 16 juli 2008 kl. 01:26:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vilken är den bästa Scooby-Doo tv-serien?

Scooby Doo, Where Are You? (Scooby Doo, Var är du?)
9 (22.5%)
The Scooby-Doo Show
14 (35%)
Scooby-Doo and Scrappy
3 (7.5%)
The New Scooby-Doo Movies
3 (7.5%)
The New Scooby-Doo Mysteries
0 (0%)
The 13 Ghosts of Scooby-Doo
1 (2.5%)
Scooby's All-Star Laff-A-Lympics
0 (0%)
A Pup Named Scooby-Doo (Valpen Scooby-Doo)
1 (2.5%)
What's New Scooby-Doo? (Våran Scooby-Doo)
3 (7.5%)
Scooby-Doo and Shaggy get a Clue (Scooby-Doo och Shaggy spanar vidare)
0 (0%)
Scooby Doo! Mystery Incorperated (Scooby Doo! Mysteriegänget)
5 (12.5%)
The New Scooby-Doo and Scrappy Show
1 (2.5%)

Antal personer som röstat: 38

TonyTonka

Citat från: Cadpig skrivet 17 juni 2010 kl. 09:33:42
På den gamla whs-kassetten med Den Dynamiska Scooby-Doo Affären, jag äger så är det Dolk som gör Shaggy och Batman. Gunnar Ernblad gör Jokern. Bobo Eriksson är den sämsta Shaggy som någonsin har gått i ett par skor. SÅ SÄMST!!!

jag tror att dessa medverkar i filmen Scooby-Doo i den dynamiska scooby-doo affären:

Gunnar Ernblad - Scooby-Doo / Jokern
Fredrik Dolk - Shaggy / Batman / Filmressigören
Staffan Hallerstam - Fred / Robin / Pingvinen / Scrappy-Doo (avsnittet: Stuntmännen)
Beatrice Järås - Daphne / Fru Baker
Louise Raeder - Velma / Runturstjejen

hur går det förresten med ljudklippet på Stellan Skarsgård?

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Anders

Stig Engström gjorde Shaggys röst i avsnittet där gänget mötte Speed Buggy skulle jag tro. Det är åtminstone inte Fredrik som gör det då. Jag har både det och när de möter Batman och Robin hemma hos mina föräldrar.

Det var länge sedan jag såg bandet, men jag minns följande röster från Batman-bandet:
Scooby-Doo - Gunnar Ernblad
Shaggy - Fredrik Dolk
Daphnee - Beatrice Järås
Welma - Louise Raeder
Fred - Staffan Hallerstam
Batman - Fredrik Dolk
Robin - Staffan Hallerstam
Jokern - Gunnar Ernblad
Pingvinen - Staffan Hallerstam
Fru Baker - Louise Raeder

TonyTonka

Hur går det med ljudklippet på Stellan Skarsgård som Scooby?

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Citat från: Tonytonka skrivet 13 juli 2010 kl. 15:36:39
Hur går det med ljudklippet på Stellan Skarsgård som Scooby?



Läste någon inlägget?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Här kommer äntligen det utlovade ljudklippet på Stellan Skarsgård som Scooby-Doo, som mig veterligen var Sveriges första Scooby-röst i någon film eller TV-serie (före det fanns dock ett par andra röster för LP-skivor och kassettband). De här klippen är hämtade från VHS-filmen Scooby-Doo hos Familjen Addams och i Hollywood från Transfer.

GaBBe

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 augusti 2010 kl. 02:19:38
Här kommer äntligen det utlovade ljudklippet på Stellan Skarsgård som Scooby-Doo, som mig veterligen var Sveriges första Scooby-röst i någon film eller TV-serie (före det fanns dock ett par andra röster för LP-skivor och kassettband). De här klippen är hämtade från VHS-filmen Scooby-Doo hos Familjen Addams och i Hollywood från Transfer.

Det här är ju djurplågeri!  ;D

Elios

Vilka filmer är det Stellan Skarsgård har varit med i som Scooby Doo?

TonyTonka

#142
Sf/Transfers hyrvhs-er innehåller Stellan Skarsgård-dubbningen.


För övrigt, tack för klippet Daniel, Inte särsilt lyckad i rollen tycker jag. Men jag fick ett gott skratt iallafall.  ;D

Om jag bara får höra Gunilla Norling som Daphne och Irené Lindh som  Velma (alternativt Anita Wall) så är jag nöjd.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

#143
Citat från: Elios skrivet 10 augusti 2010 kl. 06:12:02
Vilka filmer är det Stellan Skarsgård har varit med i som Scooby Doo?
Han medverkade i alla Scooby-Doo-filmer som distribuerades av Polar Bonnier (1983) och därefter av Svensk Filmindustri/Media Transfer (1985 - 1989). Jag kan ha missat någon, men de VHS-filmer jag känner till där han gjorde Scoobys röst är:

Från Polar Bonnier:
Scooby Doo i Hollywood (med bonusavsnitt: Scooby kidnappad)
Scooby Doo på skurkjakt med Läderlappen & Robin
Scooby Doo i spökstaden
(med bonusavsnitt: Scooby möter Sonny & Cher)

Från SF/Transfer:
Scooby Doo i spökstaden
Scooby Doo på skurkjakt med Läderlappen & Robin
(med bonusavsnitt: The Scarab Lives)
Scooby Doo hos familjen Addams och i Hollywood
Scooby och Scrappy Doo. Nr 1.
Scooby och Scrappy Doo. Nr 2.
Scooby & Scrappy Doo på nya äventyr


Båda distributörerna använde samma dubbning, som dubbades av Öra & Öga AB och regisserades av Arne Borgefors. Nämnas bör är att båda distributörerna också gav ut ytterligare en Scooby-Doo-film, The Dynamic Scooby-Doo Affair (även den med Läderlappen & Robin), men den var i svensktextad originalversion båda gångerna.

Förutom Scooby-Doo i Hollywood innehåller samtliga filmerna avsnitt av antingen The New Scooby-Doo Movies eller Scooby & Scrappy Doo.

TonyTonka

Vem gör rösterna till Familjen Addams i Transfers filmen med Scooby?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

vilket dubbingsbolag gjorde specialdubben av Scooby-Doo i utgåvan: "Scooby-Doo på nya äventyr"?

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Anders

Jag hade en VHS förut med en annorlunda dubbning med Scooby-Doo och Scrappy-Doo. Jag har för mig att de svenska rösterna var:

Scooby-Doo - Kenneth Milldoff
Scrappy-Doo - Håkan Mohede
Shaggy - Mats Qviström

Någon som hört den?

Daniel Hofverberg

Anders: Kan det tänkas vara Scooby-Doo på nya äventyr från Egmont Film, som vi har pratat om förut? Där växlas dubbningen mellan olika avsnitt, och somliga avsnitt har Media Dubbs klassiska dubb medan andra har en nygjord dubb som jag tror kan stämma in på de röster du nämner.

Citat från: Tonytonka skrivet 11 augusti 2010 kl. 20:52:08
vilket dubbingsbolag gjorde specialdubben av Scooby-Doo i utgåvan: "Scooby-Doo på nya äventyr"?
Jag är inte säker och det finns ingen att fråga, men jag misstänker starkt att dubbningen är gjord av Sun Studio. Eventuellt att det kan röra sig om något annat danskt dubbningsbolag, såsom exempelvis Salut Audio/Video.

Daniel Hofverberg

Nu har jag äntligen lyckats att föra över VHS-filmen Scooby-Doo på nya äventyr till DVD, och har därför passat på att göra ljudklipp på den specialgjorda dubbning som hälften av avsnitten har (den andra halvan har som tidigare nämnts Media Dubbs klassiska TV3-dubb). Alla tre fasta roller medverkar i samma ljudklipp, och det är Scrappy, Scooby och Shaggy i den ordningen som man hör.

Själv lyckas jag inte att identifiera rösterna, men det kanske är de röster som Anders nämnde här ovanför?

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 januari 2011 kl. 19:24:27
Nu har jag äntligen lyckats att föra över VHS-filmen Scooby-Doo på nya äventyr till DVD, och har därför passat på att göra ljudklipp på den specialgjorda dubbning som hälften av avsnitten har (den andra halvan har som tidigare nämnts Media Dubbs klassiska TV3-dubb). Alla tre fasta roller medverkar i samma ljudklipp, och det är Scrappy, Scooby och Shaggy i den ordningen som man hör.

Själv lyckas jag inte att identifiera rösterna, men det kanske är de röster som Anders nämnde här ovanför?


Shaggys röst låter som Mats Qviström i alla fall, jag jämför i minnet med hur han låter som Tintin.