Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Credits på Cartoon Networks serier

Startat av TonyTonka, 7 augusti 2008 kl. 14:59:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

varför är det så få credits på cartoon networks serier på dubbningshemsidan?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Det beror på att det tyvärr är svårt att få tag i creditlistor från Cartoon Network - faktum är att det är i det närmaste omöjligt att ens få svar från någon levande människa där... Det kompliceras ytterligare av det faktum att merparten av dubbningarna på Cartoon Network görs av Sun Studio, och de får numera inte lämna ut creditlistor till någon annan än uppdragsgivarna (någon märklig regel som huvudkontoret i Köpenhamn infört för en tid sedan).

Kan man inte få tag i credits från vare sig Cartoon Network själva eller från Sun Studio, så återstår följaktligen inte många alternativ... Jag tycker själv det är mycket tråkigt, men jag kan inte trolla fram credits från ingenstans.

Tony

Jo, En Ben 10 lista är ju utlagd på dubbningshemsidan, kommer det mer cartoon network serier på sidan i framtiden?


Daniel Hofverberg

Tekniskt sett är det inte någon creditlista på TV-serien Ben 10 som ligger utlagd, utan på långfilmen Ben 10 - Svärmen från rymden; som jag ärligt talat inte vet om den har visats än eller inte. Då jag inte själv har Cartoon Network och därmed inte har haft möjlighet att se den här serien, så vågar jag inte uttala mig om serien har samma röster som filmen eller inte.

Jag hoppas kunna lägga till fler Cartoon Network-credits, för de är sannerligen inte så många till antalet, men det är tyvärr inte lätt att få fram. Men jag lägger självklart ut allt jag får tag i.

Lisa


Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 augusti 2008 kl. 00:02:42
Det beror på att det tyvärr är svårt att få tag i creditlistor från Cartoon Network - faktum är att det är i det närmaste omöjligt att ens få svar från någon levande människa där... Det kompliceras ytterligare av det faktum att merparten av dubbningarna på Cartoon Network görs av Sun Studio, och de får numera inte lämna ut creditlistor till någon annan än uppdragsgivarna (någon märklig regel som huvudkontoret i Köpenhamn infört för en tid sedan).

Kan man inte få tag i credits från vare sig Cartoon Network själva eller från Sun Studio, så återstår följaktligen inte många alternativ... Jag tycker själv det är mycket tråkigt, men jag kan inte trolla fram credits från ingenstans.


Gäller samma sak med Nickelodeon-serier??

Daniel Hofverberg

Nickelodeon är inte riktigt lika hopplösa, och därifrån har jag ibland fått credits, fast de alltför ofta ignorerat mina mail. Har ni förslag på Nickelodeon-serier som ni vill veta röster i, så lämna gärna dessa så ska jag åtminstone göra ett tappert försök.

Lisa

Är det oftast Sun Studio som står för Nickelodeon-dubbningar också?
Jag skulle vilja veta rösterna i Ni Hao-Kai Lan, Avatar och Kom igen Diego?
Är det samma personer som gör rösterna i Dora utforskaren fortfarande? Den är väl inne på typ 5e säsongen eller något sånt?

Elios

Skulle gärna önska credits till katter med klös och en serie som hette Eurekas castle och också gärna kritzonen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lisa skrivet 27 oktober 2009 kl. 00:24:33
Är det oftast Sun Studio som står för Nickelodeon-dubbningar också?
Nickelodeon brukar köra med flera olika dubbningsbolag. En del serier dubbas av Sun Studio, en del av SDI Media (f.d. Mediadubb International) och ytterligare en del görs av Eurotroll.

Jag har fått besked att Ni Hao-Kai Lan dubbas av Eurotroll, och den har jag precis fått rollista på; så den kommer ut så fort jag hinner sammanställa den.

Avatar är tydligen dubbad av SDI Media - den serien har jag försökt få tag i credits till i flera omgångar, men än så länge ingen framgång. Men det var ett tag sen sist, så jag ska kontakta Nickelodeon och göra ett nytt försök. Kom igen Diego har jag aldrig ens hört talats om, men jag ska försöka kolla upp saken.

Elios: Tyvärr vet jag inget om någon av de serierna, men jag ska försöka få fram något om dem.

Lisa

Oh va kul att du redan fått Hi Hao Kai Lan!! Kom igen Diego är uppföljaren till Dora utforskaren. Den är tecknad precis likadant med andra karaktärer.

Elios

Katter med klös går väl fortfarande på Nikelodeon men dem andra två serierna har jag inte sett på länge jag tror dem har slutat visa dem.

Daniel Hofverberg

Jag har nu fått besked att Kom igen, Diego är dubbad av Eurotroll, precis som Dora utforskaren. Credits för den kommer upp vid nästa uppdatering av sajten, vilket troligen blir imorgon kväll eller på fredag förmiddag.

Jag har frågat Nickelodeon om de övriga, men än så länge inget svar.

tony

dessa saknas i Total Drama Island:

Harold
Tyler
Cody
Esekiel
Katie
Sadie
Beth
Trent
Izzy
Noah
Geoff
Justin
Eva

kan du kolla rösterna till dessa?

Daniel Hofverberg

Såvitt jag förstår så har Dubberman tyvärr inte bevarat kompletta dubbcredits till Total Drama Island, och det jag fått ska visst vara allt som finns att tillgå. Tydligen var Dubberman dåliga på att bevara dokumentation om dubbningarna förr i tiden, medan Total Drama Action (d.v.s. seriens andra säsong) däremot är bättre ställt med då den är precis färdigdubbad.

Så om ingen känner igen rösterna, så tror jag tyvärr inte att vi kan komma närmare sanningen än så här. Jag ska i alla fall ändra i creditlistan och lägga till "m.fl." för att tydliggöra att det inte är alla som medverkar.

Det var ännu värre ställt med Johnny Test, som efterfrågades i våras - den gjordes av Dubberman, men där finns det tydligen inte sparat några uppgifter överhuvudtaget.

Elios

Jag vet att Cody spelas också av Gabriel Odenhammar precis som Dj och jag tror Katie spelas av Claudia Galli men är inte 100 och Izzy spelas väl av Anna Nordell.