Författare Ämne: Yogi och gåsens flykt "Filmnet (Yogi and the magical flight of the spruce goose)  (läst 117 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jabberjaw

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 363
  • Jag får ingen respekt, yuck,yuck,yuck
    • Visa profil
Satt och sökte i gamla arkiven och fick träff på en intressant Yogi Bear special som tydligen filmnet sände tidigt på kanalen. 
Yogi och gåsens flykt. Var den dubbad på sändningarna eller endast i textad orginalversion?

https://smdb.kb.se/catalog/search?q=g%C3%A5sens+flykt&x=0&y=0

Och vad jag kunnat se så sändes även dom andra filmerna från Hanna-Barbera SuperStars 10 på filmnet mellan 1989-1991
https://en.wikipedia.org/wiki/Hanna-Barbera_Superstars_10

Utloggad TecknatÄlskare

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 347
  • Never Give Up
    • Visa profil
Skulle gissa på textad men finns nog chans att den blev dubbad.
« Senast ändrad: 16 december 2018 kl. 13:09:05 av TecknatÄlskare »

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 6 854
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Yogi och gåsens flykt "Filmnet (Yogi and the magical flight of the spruce
« Svar #2 skrivet: 16 december 2018 kl. 13:53:03 »
Jag skulle också gissa att den sannolikt var i textad originalversion. De flesta långfilmer som inte släppts eller sänts på annat håll brukade FilmNet sända i textad version, och jag kan inte minnas att de någonsin själva beställde någon dubbning av någon långfilm.

Det närmaste man kan komma till motsatsen är nog de sammansatta Disney-kavalkaderna A Disney Halloween och Grattis Musse Pigg, som mig veterligen aldrig släppts eller sänts på annat håll men som likväl sändes med skandinaviska dubbningar på FilmNet. Dessa verkar dock inte FilmNet själva ha beställt utan dubbningarna verkar ha beställts av Disney, i och med att de dubbades av KM Studio som aldrig FilmNet brukade anlita.

Jag kan dock undersöka saken närmare och beställa studiekopia av Yogi och gåsens flykt från Svensk Mediedatabas/Kungliga Biblioteket, för att kunna vara 100% säker på om filmen sändes textad eller dubbad. :)

Utloggad Artan1528

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 124
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Yogi och gåsens flykt "Filmnet (Yogi and the magical flight of the spruce
« Svar #3 skrivet: 16 december 2018 kl. 14:00:34 »
Jag kan dock undersöka saken närmare och beställa studiekopia av Yogi och gåsens flykt från Svensk Mediedatabas/Kungliga Biblioteket, för att kunna vara 100% säker på om filmen sändes textad eller dubbad. :)

Er det muligt for dig at undersøge om film også er dubbet på Dansk? Hvis ja, kan du så tjekke om nogle Home Alone film (1-5) er dubbet på Dansk? :)