Författare Ämne: Zelda  (läst 971 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TonyTonka

• Nostalginisse och Disneyfanatiker
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 802
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Min blogg
Zelda
« skrivet: 15 februari 2009 kl. 21:38:58 »
Kolla in denna länk om en svensk dubbning av Zelda

http://sv.wikipedia.org/wiki/The_Legend_of_Zelda_(TV-serie)

Nåt för svenska röster och credits? Dubben är väl förmodligen gjord av Media Dubb.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg (bloggen uppdaterades senast: 2017-06-02)

"Ja, ni fick honom, King Kong själv!" - Shaggy (Scooby-Doo - Var är du?)

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 5 376
    • Visa profil
SV: Zelda
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2009 kl. 00:48:52 »
Jag har ett svagt minne av den TV-serien, men jag minns inte mycket om den. Jag vill gärna ha lite mer säkra uppgifter än Wikipedia innan jag lägger in någonting under Svenska röster och credits, då Wikipedia som bekant inte alltid är helt tillförlitligt (då vem som helst kan lägga in och ändra uppgifter där). Är det någon som minns serien, och kan bekräfta att de angivna rösterna stämmer (och kanske också vet mer credits)?

Om TV-serien dubbades för KTV på gamla FilmNet (sedermera Canal+), som Wikipedia skriver, så är det knappast Mediadubb som gjort den. Tvärtom hade de enligt uppgift som princip att helt undvika alla Kinnevik-ägda företag, inklusive Mediadubb. Jag minns att FilmNet berättade att de anlitade Eurotroll, Pangljud och Videobolaget för alla sina dubbningar, så troligen bör någon av de tre ha dubbat serien. Frågan är vilken av dem...

Utloggad PAAATE

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Zelda
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2009 kl. 12:30:32 »
Serien gick som en del av The Super Mario Bros. Super Show, i alla fall i USA

Varje fredag körde man ett avsnitt av Zelda i stället för Mario (fast live action-segmenten var fortfarande Mario och Luigi)

Vad jag kan se så är rollerna på Wikipedia för videodubben. Ungefär hälften av avsnitten har släppts på VHS i Sverige.
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?