Författare Ämne: Cosmonova är Sveriges enda IMAX-biograf  (läst 6019 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders M Olsson

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 535
    • Visa profil
    • Disneyania / D-zine
Cosmonova är Sveriges enda IMAX-biograf
« skrivet: 3 november 2004 kl. 10:58:47 »
Jag upptäckte precis ett mindre faktafel på sidan "Information om dubbningsbolag".
Där står det om Audio Building AB (vars företagsnamn dessutom är felstavat på sidan :-)
Citera
De sysslar främst med dubbning och versionering av reklamfilmer, men har även dubbat IMAX-filmer åt Cosmonova (som även visats i andra IMAX-biografer, som exempelvis Akva Mega i Piteå) och diverse annat.
Tekniskt omöjligt! Det finns inga andra IMAX-biografer i Sverige. Cosmonova är den enda. Akva Mega i Piteå och Kreanova i Karlshamn är Megasystems-biografer, inte IMAX. Det betyder att de kör ett något mindre filmformat än IMAX. Även Maxxima (Göteborg) som är en Iwerks-biograf kör det mindre filmformatet.

Naturligtvis går det att använda samma dubbningar, men inte samma filmkopior.

Om du ändrar texten till "storformatsbiografer" i stället för "IMAX-biografer" så blir det rätt!

IMAX = 70mm film, 15 perforeringar per ruta, horisontell filmbana.
Megasystems och Iwerks arbetar med flera olika filmformat, men i de svenska installationerna rör det sig om 70mm film, 8 perforeringar per ruta, vertikal filmbana.
Det betyder att bilden på filmen är nästan dubbelt så stor i IMAX som i Megasystems och Iwerks.
« Senast ändrad: 3 november 2004 kl. 11:13:17 av Anders M Olsson »

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 5 379
  • Kön: Man
    • Visa profil
Re: Cosmonova är Sveriges enda IMAX-biograf
« Svar #1 skrivet: 3 november 2004 kl. 15:52:32 »
Jag har pratat med den tekniska chefen på Akva Älvdal, som säger att de i Piteå använder 70 mm, 15 perforeringar per ruta, vilket i så fall måste innebära IMAX. Plus att de säger att de använder exakt samma filmkopior som Cosmonova - de köper eller hyr Cosmonovas filmkopior när de visats klart i Stockholm.

Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro...

Utloggad Anders M Olsson

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • Disneyania / D-zine
« Svar #2 skrivet: 3 november 2004 kl. 18:51:27 »
Det stämmer i så fall inte med vad Akva Mega påstår på sin egen hemsida:

http://www.akva.net/mega.html

Tekniska fakta
- Fabrikat Megasystem
- Filmformat 70mm, 8 perforeringar/ruta (8/70)
- Ljuskälla 7000w xenonlampa
- Ljudanläggning 7 kanaler, 15 000 watt
- Filmduk 18 m i diameter & 9 m hög

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 3 november 2004 kl. 18:55:16 »
Så märkligt... Antingen är uppgifterna på deras hemsida inaktuella eller felaktiga, eller också så vet inte deras tekniska chef vad han talar om...  ::)

Själv är jag i alla fall inte tillräckligt tekniskt insatt för att kunna uttala mig. Det enda jag kan säga är att Akva Mega ser imponerande ut i alla fall. Har dock aldrig varit på Cosmonova, och kan inte jämföra med det...
« Senast ändrad: 3 november 2004 kl. 18:58:02 av Daniel Hofverberg »

Utloggad Anders M Olsson

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • Disneyania / D-zine
« Svar #4 skrivet: 3 november 2004 kl. 19:01:21 »
Motsvarande teknisk information för Cosmonova:
("Sveriges enda IMAX-biograf och största planetarium")

http://www.nrm.se/cosmonova/teknisk_fakta.php

Och för Maxxima i Göteborg:

http://www.liseberg.se/document.asp?doc_id=16550&tree_id=461&id1=&id2=
« Senast ändrad: 3 november 2004 kl. 19:03:12 av Anders M Olsson »

Utloggad Anders M Olsson

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • Disneyania / D-zine
« Svar #5 skrivet: 3 november 2004 kl. 19:18:46 »
Det enda jag kan säga är att Akva Mega ser imponerande ut i alla fall. Har dock aldrig varit på Cosmonova, och kan inte jämföra med det...
Jovisst kan även 8/70 bli väldigt imponerande. Det är ju trots allt större bildformat än konventionell 70mm biograffilm.

Det som är lite tråkigt är att vi här i Skandinavien inte längre har någon enda IMAX-biograf med platt filmduk. Det fanns en i Oslo, men den är tyvärr nerlagd. De flesta filmer som visas på Cosmonova och de andra kupolbiograferna är nämligen inte alls gjorda för att visas på kupolduk, utan på platt filmduk. Till nöds går det, men man får en viss förvrängning av perspektivet. Det görs bara ett väldigt litet antal filmer exklusivt för kupolduk.

Utloggad Anders M Olsson

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • Disneyania / D-zine
« Svar #6 skrivet: 3 november 2004 kl. 19:36:47 »
Sen kan jag ju tillägga att när det gäller sådana här filmer är ljudet helt frikopplat från filmen. Det finns inget ljudspår alls på filmremsan, utan ljudet ligger på separata CD-skivor. Därför är det fullt möjligt att cirkulera samma filmkopia i flera länder. Det blir väldigt kostnadseffektivt eftersom det är billigt att reproducera CD-skivor, men dyrt att framställa lokaliserade filmkopior.

Det är också vanligt att man kör den dubbade versionen i högtalarna, men biobesökare som så önskar kan få lyssna på originalljudet i hörlurar.

Utloggad ceonline

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 10 december 2004 kl. 17:09:14 »
Det blir väldigt kostnadseffektivt eftersom det är billigt att reproducera CD-skivor, men dyrt att framställa lokaliserade filmkopior.
Hittade just till det här forumet!

Tänkte bara kommentera att dubbning på Cosmonova är dyrt - det är ett hårt arbete för dem att sköta själva. Förutom den ekonomiska aspekten tar det naturligtvis även extra tid - när de har köpt en film tar det månader innan den visas pga av dubbningen.

Tycker IMAX-föreställningar är otroligt fascinerande!

Jag hörde att man har försökt sig på en annan hastighet på filmmatning i Frankrike. Är det någon som vet varför? (Jag kommer inte ihåg!)
En annan fråga, är det bara Cosmonova som har en stjärnprojektor? (Eller har samtliga anläggningar problem med divergens?)

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 10 december 2004 kl. 18:05:33 »
Tänkte bara kommentera att dubbning på Cosmonova är dyrt - det är ett hårt arbete för dem att sköta själva. Förutom den ekonomiska aspekten tar det naturligtvis även extra tid - när de har köpt en film tar det månader innan den visas pga av dubbningen.
De sköter det inte själva. Cosmonova lejer bort dubbningarna till Audio Building (f.d. Berghs ljudkommunikation), som står för regi, inspelning och teknik. Cosmonova övervakar dock det hela, och brukar dessutom bl.a. tillhandahålla översättare.

Likväl är det ju dock billigare och snabbare att dubba än med vanliga biofilmer - dels då IMAX-filmer som regel är ganska enkla (d.v.s. få munrörelser, och mestadels speakerröster), och dels då det som sagt inte görs någon svensk mastring, utan allting görs på separata ljudband som bara synkroniseras med filmen vid visning. Därmed behövs alltså ingen särskild anläggning för att hantera formatet vid dubbningen.