Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Regi: Dan Trachtenberg
Manusförfattare: Josh Campbell, Matthew Stuecken & Damien Chazelle
Svensk distributör: Paramount Home Entertainment Sweden AB
Michelle - Mary Elizabeth Winstead Howard - John Goodman
Emmett - John Gallagher Jr. Leslie - Suzanne Cryer
Ben (Michelles pojkvän) - Bradley Cooper Radiorösten - Sumalee Montano

Michelle har grälat med sin pojkvän, när hon sätter sig i bilen och råkar ut för en svår bilolycka. När hon vaknar till är hon fastkedjad i ett litet låst rum med ena benet skadat. En okänd man vid namn Howard dyker upp och berättar för henne att han har räddat livet på henne efter bilolyckan. Resten av världen har nämligen råkat ut för någon form av kemisk attack eller möjligen en atombomb, och det går inte längre att leva ute i luften. Exakt vad som hänt vet han inte, men han känner sig säker på att ingen kan överleva många sekunder utomhus. Resten av världen eller åtminstone alla i närliggande städer är döda, men dessbättre är han och Michelle säkra i hans underjordiska bunker. Där har de mat så att de klarar sig ett långt tag - åtminstone ett par år, som Howard bedömer är tiden som behövs innan luften inte längre är farlig att inandas - och han har också en del tidningar och VHS-filmer för underhållning. De är heller inte ensamma, utan den unga killen Emmett som Howard också har räddat/kidnappat finns också i samma lokaler. Michelle är av förståeliga skäl skeptisk till Howards förklaring om atombomber, men Emmett tror blint på det. Men vad är egentligen sanningen...?

Cloverfield var en bra rysare, och därför hade jag utifrån titeln väntat mig att det här skulle röra sig om en regelrätt uppföljare; i synnerhet som J.J. Abrams producerat den här filmen. Men så är faktiskt inte fallet, utan 10 Cloverfield Lane har tematiskt, stilmässigt och handlingsmässigt nästan ingenting gemensamt med den filmen. Det rör sig till största delen inte längre om en rysare, utan om en mer lågmäld psykologisk dramathriller. Tematiskt och storymässigt har filmen snarare en del likheter med Room, och det fungerar ganska bra. Till 90% består filmen bara av tre rollfigurer, så det rör sig om ett sparsamt och avskalat persongalleri. Till största delen utspelas filmen också bara i ett par olika rum, vilket vanligtvis brukar begränsa handlingen men som i det här fallet fungerar över förväntan. Filmen lyckas att bibehålla intresset och förblir fängslande från början till slut. Det är också en oförutsägbar film, där utgången långt ifrån är given och där man aldrig riktigt vet om Howard är en spritt språngande galen kidnappare eller någon som faktiskt har räddat Michelle undan en säker död.

Vi får lära känna Michelle på ett bra sätt. Hon har blivit en nyanserad rollfigur, som känns äkta och filmen lyckas på ett bra sätt att få oss att lära känna henne trots att vi inte får veta mycket om hennes liv innan kidnappningen. Howard är en mystisk rollfigur, som vi inte hinner bli alltför mycket klokare på, men det är förstås fullt avsiktligt. Emmett har dock blivit en ganska onödig rollfigur, och hinner varken få nyanser eller har mycket till existensberättigande för handlingen.

Det här är en obehaglig och spännande film, som fungerar bra både som drama och thriller. Man känner av en stigande obehagsstämning, men någon regelrätt rysare är det alltså inte och det är bara enstaka scener som faktiskt kan klassas som skräck. Det är bara en enda gång under filmen som man hoppar till, och i övrigt rör det sig mer om obehagskänslor än typiska skräckinslag. Men jag uppskattar den här blandningen av lika stora delar drama som thriller, och som förblir både engagerande, obehaglig och spännande. Stämningen och atmosfären är också utmärkt, och därför är det lätt att leva sig in i Michelles hopplösa situation, och man känner hela tiden med henne.

Men om två tredjedelar av 10 Cloverfield Lane blivit en närmast minimalistisk film kan detsamma tyvärr inte sägas om den sista halvtimmen. Då spårar allting ur lite för mycket, och filmen förändrar genre så rejält att man knappt längre känner igen det som samma film. Även fast jag förstår tanken så är jag inte helt nöjd med avrundningen, som helt enkelt går en smula för långt. Det sänker tyvärr helhetsintrycket en del, för vad man än tycker om slutet så upplevs det inte längre som samma film.

Fotot är enkelt och effektivt, och bildspråket har helt förändrats gentemot Cloverfield. Medan den filmen hade skakig handkamera i Blair Witch Project-stil så har den här filmen mer ett traditionellt bildspråk, med en kombination av stabil kamera och handkamera. Vad man tycker om det är förstås en smaksak, men då konceptet med handkamera spårat ur en smula på senare år och blivit för överanvänt tycker jag nog ändå att det är en fördel. Det ökar också trovärdigheten, då det alltid är lite svårt att hitta på trovärdiga förklaringar till varför någon ämnar till att kånka runt på kameror för jämnan.

Skådespelarinsatserna är bra. Mary Elizabeth Winstead är mycket bra i huvudrollen som Michelle, och hon spelar övertygande och trovärdigt helt utan överspel. John Goodman är också riktigt bra som Howard, och lyckas med konststycket att framstå som sympatisk, obehaglig och galen; ibland t.o.m. på samma gång. John Gallagher Jr. är helt okej som Emmett, men övertygar inte lika mycket som de andra två utan får ett något konstlat intryck som jag inte riktigt kan avgöra om det beror på regin eller skådespelaren.

10 Cloverfield Lane är en bra film, som engagerar och underhåller med enkla medel. Det är till största delen en lågmäld och avskalad film, men lyckas att förbli både obehaglig, engagerande och spännande. Det är också en sällsynt oförutsägbar film, och jag uppskattar den minimalistiska filmen; ett av fåtalet exempel på filmer som fungerar bra trots ytterst få skådespelare. Det är bara synd att den sista halvtimmen till viss del lyckas att rasera det fina som filmen har byggt upp, då allting spårar ur och storyn börjar upplevas lite som en nödlösning. Men det är ändå en bra och välgjord film, som engagerar och lyckas att bibehålla en imponerande atmosfär. Betygsmässigt förtjänar därför filmen en hyfsat stabil sjua i betyg, och det är en film väl värd att se vare sig man tyckte om Cloverfield eller inte. Men förväntar man sig en uppföljare till den filmen, eller ens en rysare överhuvudtaget, så lär man bli besviken.

Blu-Ray-utgåvan innehåller bild i Widescreen med proportionerna 2,40:1, medan ljudet är i Dolby Atmos DTS-HD 5.1 på engelska samt Dolby Digital 5.1 på några andra språk. Tyvärr har Dolby Atmos inte alltför bra stöd, varför jag hade föredragit om man också kunnat ta med ett ljudspår i DTS-HD eller åtminstone vanlig hederlig Dolby Digital 5.1. Åtminstone med min hemmabioreceiver lyckades jag inte få annat än 2-kanalig stereo på det engelska ljudspåret på den här filmen, vilket förstås är måttligt roligt. Det finns också syntolkning på engelska, vilket säkerligen är värdefullt i engelskspråkiga länder men i Sverige är det väl kanske lite mer tveksamt hur många synskadade som är tillräckligt bra på engelska. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på ett dussintal olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken, och dessutom finns både vanlig engelsk text samt engelska för hörselskadade; trevligt och alltför sällsynt nuförtiden. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade. Texten är lagom stor och relativt lättläst, men kantlinjerna är ganska tunna. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel, varpå man får välja språk från en enkel språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter på valt språk, innan man direkt kommer till huvudmenyn som är stillastående men stilren och effektfull.

Som bonusmaterial hittar vi först ett kommentatorspår till filmen med regissören Dan Trachtenberg och producenten J.J. Abrams. Det märks att J.J. är den mer rutinerade av dem, som oftast tar överhanden medan Dan mest verkar flummig och inte har så mycket att komma med. Tyvärr upplevs kommentatorspåret som lite väl oseriöst, och med mycket värdelöst vetande som lär vara tämligen ointressant för de flesta som inte själva varit inblandade. En del matnyttigt framkommer, men långt ifrån tillräckligt för att det ska vara värt att lyssna på hela spåret.

Vidare hittar vi en sjudelad bakom kulisserna-dokumentär på totalt 34 minuter, där varje del tar upp olika aspekter av produktionen - en om handlingen och rollbesättningen, en om inspelningsplatserna, en om design av den skyddsdräkt som används i några scener, två inslag om specialeffekterna, en om musiken och slutligen en om det något kontroversiella slutet. Det är hyfsat intressant, och de flesta inslag innehåller en del matnyttigt, även om det första inslaget är trevligast att titta på. Men det förekommer lite för mycket skryt över skådespelare och regissör, plus att det första inslaget även beskriver rollfigurerna lite onödigt mycket. Kommentatorspåret har endast engelsk text, men det övriga bonusmaterialet har glädjande nog både svensk och engelsk text; mycket uppskattat och tyvärr alltför sällsynt nuförtiden.

Recensionen skriven: 29 mars 2016
Senast uppdaterad: 11 maj 2017

Recensionen har lästs 3320 gånger av 1855 personer, sedan den 29 mars 2016