Jack Silva - John Krasinski Rone Woods - James Badge Dale
Tanto Paronto - Pablo Schreiber Boon Benton - David Denman
Tig Tiegen - Dominic Fumusa Oz Geist - Max Martini
Sona Jillani - Alexia Barlier Bob - David Costabile
Amahl - Peyman Moadi Ambassadör Chris Stevens - Matt Letscher
Bub Doherty - Toby Stephens Sean Smith - Christopher Dingli

Äret är 2012, och Benghazi i Libyen anses som en väldigt orolig stad. Där har USA ett tillfälligt konsulat, som används till och från. Inte långt därifrån har även CIA ett hemligt högkvarter, där privata legosoldater från företaget GRS håller till på uppdrag av CIA. Jack Da Silva kommer dit som ny i teamet, och får sällskap av ett team som redan varit där länge. Den amerikanska ambassadören Christopher Stevens anländer till konsulatet, men snart inträffar en attack av jihadister mot konsulatet och ambassadören; och de privata legosoldaterna trotsar order för att fara dit och beskydda konsulatet.

Michael Bay har ju inte direkt gjort sig känd för sina djupsinta karaktärsdramer, och 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi är inget undantag. Men här finns faktiskt en ordentlig och intressant handling, och det faktum att det faktiskt har hänt på riktigt förhöjer också helhetsintrycket en hel del (även fast det råder delade meningar om huruvida vissa nyckeldetaljer överensstämmer med verkligheten). Det är en fascinerande berättelse, som förtjänar att uppmärksammas; och dessutom en sann historia som förmodligen inte så många känner till. Filmen som sådan är helt okej, men tyvärr ganska ojämn.

Jag uppskattar att filmen, till skillnad från de flesta actionfilmer, inte bara hoppar rakt in i strider och explosioner, utan faktiskt har en riktig handling. Manusförfattarna tar god tid på sig att introducera rollfigurerna och premissen, och faktum är att det dröjer nästan en hel timme innan handlingen kommer igång på allvar och själva attacken inleds. Före det rör det sig om ett ganska stillsamt drama, som visserligen antyder om vad som komma skall men som i stort sett inte innehåller något våld alls. Jag tycker om inledningen, och det är uppskattat att faktiskt få lära känna några rollfigurer och komma in i handlingen. Filmen upplevs också trovärdig och realistisk, åtminstone för mig som lekman. Det är stämningsfullt, och det finns en viss spänning även när ingenting händer.

Men efter en knapp timme förändras filmen i karaktär, och det känns som att Michael Bay känt sig tvingad att kompensera för avsaknaden av explosioner fram tills dess; och det gör han med råge. Från den punkten rör det sig nästan uteslutande om strider och explosioner, då i stort sett hela den fortsatta filmen handlar om just attacken mot konsulatet. Det är intensivt, fartfyllt och det händer mycket i bild. Det rör sig om strider och explosioner för hela slanten. Det är i och för sig fortsatt riktigt spännande och det är snyggt gjort, och Michael Bay är onekligen duktig på att skapa nerv och intensitet utifrån de flesta handlingar. Men det är ojämnt, och medan vissa scener är riktigt berörande och intressanta blir andra scener mest tråkiga.

Med en speltid på 2 timmar 25 minuter blir det också på tok för mycket av allting, och efter ett tag börjar det kännas segt och repetitivt. När det är som värst upplevs det nästan som att filmen skildrar det 13 timmar långa angreppet i realtid... Oavsett vad som hände i verkligheten händer det i filmen inte tillräckligt mycket för att motivera en så absurt lång speltid, och filmen borde ha kortats ned med minst en halvtimme. Det blir också ganska rörigt, då alltför många scener är av typen "alla skjuter mot alla", där inte ens huvudpersonerna är säkra på om det är vänner eller fiender de skjuter mot - och om de inte vet, hur ska då vi veta...? Det är kanske avsiktligt, men icke desto mindre blir det lite oengagerande när man knappt får grepp om någonting.

Karaktärsbeskrivningen lämnar också en del övrigt att önska, och ärligt talat känns de flesta rollfigurer stereotypa. De flesta är tämligen endimensionella och om "hjältarna" får vi inte veta mycket mer än att alla är lyckligt gifta, har perfekta barn och lever perfekta liv när de inte (av egen fri vilja) strider utomlands under jättelånga perioder. Det är möjligt att det stämmer med verkligheten - jag känner förstås ingen av dem - men icke desto mindre upplevs det väldigt stereotypt på film; och dessutom är alla så lika varandra både utseende- och personlighetsmässigt att det nästan är hopplöst att minnas vem som är vem.

Inte helt oväntat utifrån det politiskt laddade ämnet har 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi också blivit en överdrivet patriotisk film, till den gräns att den bitvis börjar upplevas som ren och skär propaganda. Kanske är det jag som börjar bli cynisk, men ärligt talat blir det för mycket att fokusera på sönderskjutna amerikanska flaggor; i synnerhet då filmen verkar tycka att den sönderskjutna flaggan på konsulatet är viktigare än sönderskjutna människor... Det är också en maskulin och testosteronstinn film, där alla väsentliga rollfigurer är tuffa machomän som inte drar sig för att skjuta på allt som rör sig. Förutom snabba bilder på männens fruar finns en enda kvinnlig rollfigur med någon form av koppling till handlingen, militären Sona, och hennes uppgift begränsas ungefär till att vara upprörd och klaga; och inte minst vara vacker, vilket jag misstänker var anledningen till att hon kvoterats in i filmen till att börja med.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt och rappt bildspråk; men som tyvärr innehåller för mycket skakig handkamera även när det egentligen inte fyller någon funktion. Skådespelarinsatserna är relativt bra, och jag uppskattar att filmen för en gångs skull använder sig av relativt okända skådespelare som man inte genast känner igen från femtioelva andra filmer; det gör under för trovärdigheten. John Krasinski (den troligtvis mest kända i ensemblen) är bra som Jack Silva, och James Badge Dale, Pablo Schreiber och David Denman är bra i de andra större rollerna. Alexia Barlier gör vad som går i den obligatoriska kvinnliga rollen.

Vad man tycker om 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi beror lite på hur man ser på saken. Ser man på filmen som en lättsam actionfilm fungerar det ganska bra - det är hyfsat spännande, intensivt och dessutom finns det för en gångs skull en ordentlig handling; inte enbart ursäkter för att visa skottlossningar och explosioner. Men det är en ojämn film, med minst sagt stereotypa och endimensionella rollfigurer och med en så påtaglig patriotisk propaganda att filmen nästan känns rasistisk. Hur väl filmen överensstämmer med verkligheten låter jag vara osagt - trots allt har jag ju inte varit där, och när det gäller så här politiskt laddade händelseförlopp lär skildringar variera utifrån vem som är avsändaren och dess motiv. Det är hursomhelst en helt okej film med en intressant handling, men som oavsett andra brister åtminstone är på tok för lång. Tycker man om action lär man dock säkert uppskatta även denna, och filmen är för all del sevärd; men har också många brister och jag kan inte låta bli att undra vad en regissör med större taktkänsla skulle kunna åstadkomma av den här intressanta verkliga händelsen. Jag kan därför inte med gott samvete ge den mer än en svag sexa, och se till att vara utvilade om ni ser filmen - annars kan jag inte lova att ni håller er vakna...

Recensionen skriven: 17 februari 2016
Senast uppdaterad: 17 februari 2016

Recensionen har lästs 3364 gånger av 1849 personer, sedan den 17 februari 2016