Jane - Katherine Heigl Kevin - James Marsden
Tess - Malin Åkerman George - Edward Burns
Casey - Judy Greer Pedro - David Castro
Maureen - Melora Hardin Hal - Brian Kerwin
Gina - Krysten Ritter Trent - Maulik Pancholy

Malin Åkerman & Katherine Heigl

Amerikanska Anne Fletcher har huvudsakligen livnärt sig som koreograf för en lång rad filmer och TV-serier, och är även en halverfaren skådespelerska med ett drygt dussin (oftast mindre) filmroller i bagaget. 2006 debuterade hon som regissör för dansfilmen Step Up (tidigare recenserad här), och nu har hennes andra film som regissör kommit. Inte helt olik hennes förra film, rör det sig om den kanske vanligast förekommande filmgenren genom tiderna - nämligen romantik, den här gången i formen av en romantisk dramakomedi. Här handlar det om den 30-åriga kvinnan Jane, som enda sedan barnsben varit förtjust i bröllop av alla slag. Hon har heller aldrig kunnat säga nej till vänner och bekanta, och har därför varit brudtärna på 27 olika bröllop (!) och också hjälpt till att arrangera många bröllop. Men privat är det inte lika gott ställt, och tanken på ett eget bröllop är långt borta. Hon är "hemligt" kär i hennes chef, men trots att resten av världen vet om det, så har chefen George inte en aning om hennes känslor. Men just när hon äntligen tänker berätta om hennes känslor för George, så kommer Janes bortskämda lillasyster Tess på besök - och strax därpå blir Tess och George blixtförälskade i varandra. När de inte lång tid därpå förlovar sig, kan Jane än en gång inte säga nej, utan tvingas hjälpa till att arrangera hennes systers bröllop. Till råga på allt blir en cynisk journalist vid namn Kevin nyfiken på kvinnan som varit brudtärna på absurt många gånger, och i tron att det kan hjälpa honom att bli befodrad och få skriva mer intressanta artiklar i fortsättningen, vill han inte lämna Jane i fred en sekund...

Jag har alltid varit mycket förtjust i romantiska komedier och dramakomedier, och trots en del mindre smickrande kritik, hade jag därför höga förväntningar på filmen. 27 Dresses kan sannerligen inte beskyllas för att vara originell eller nyskapande, men jag blev ändå imponerad. Det är en charmig, rolig och underhållande film, som trots allt känns ganska realistisk och jordnära. Det är lätt att leva sig in, och för ovanlighetens skull är de allra flesta rollfigurer - även lite mindre sådana - genomarbetade och mångbottnade. Karaktärsutvecklingen för i synnerhet huvudrollerna är också övertygande, och det syns att mycket fokus lagts på just rollfigurerna och händelserna. Dialogen är trovärdig och genomarbetad, och manuset välgjort. Skådespelarinsatserna är också utmärkta, och på den fronten finns inte mycket att anmärka på. Katherine Heigl, mest känd från TV-serierna Grey's Anatomy och Roswell, bevisar än en gång att hon är en utmärkt skådis och gör en trovärdig och stark rolltolkning med utmärkt komisk tajming. Hon har fram tills nu inte direkt blivit känd som någon stor Hollywood-filmstjärna, så rollbesättarna ska ha en eloge som valt henne istället för någon lite kändare "stjärna". Svenska Malin Åkerman är också utmärkt som syrran Tess, och Judy Greer gör en stark och rolig biroll som Janes bästa vän Casey. James Marsden tillhör inte mina favoritskådisar, men gör även han en riktigt bra rolltolkning här. Filmen är dock mycket förutsägbar, och man behöver knappast vara ett geni för att vid ett relativt tidigt skede lista ut hur allting kommer att sluta. Men i ärlighetens namn är förutsägbarhet svårt att undvika i den här genren, och jag tror heller knappast att regissören eller manusförfattaren siktat på någonting annat. Som med de flesta romantiska komedier är det inte det förutsägbara slutet utan resan dit som är det viktiga. Under tiden har man riktigt kul, för det här är en rolig film som lockar till många skratt. Den är kanske inte alltför djup, men hinner ändå med en hel del allvar mellan skämten, och storyn är intressant och trovärdig. Visserligen finns gott om klichéer och vissa trovärdighetsproblem, men det spelar egentligen ingen större roll när man bryr sig om rollfigurerna och intresset hålls vid liv hela tiden. Man kan anmärka på att kvinnosynen kan tänkas vara något föråldrad, och att det knappast hör till vanligheterna med kvinnor som är så besatta av bröllop som Jane; även om jag inte betvivlar att det förekommer. Men samtidigt tycker jag inte att man ska läsa in för mycket i filmer av detta slag. Här handlar det trots allt om underhållning, romantik och humor - inte om att förändra världen med djupa cinematografiska mästerverk. Och så länge man inte har orealistiska förväntningar, så blir man inte besviken. Jag är också övertygad om att filmen håller att ses om flera gånger, och därför kan jag inte med gott samvete ge filmen lägre än en åtta i betyg.

DVD-utgåvan har anamorfisk bredbild i formatet 2,40:1, och ljud i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är bra, även om det inte tillhör det bästa man sett. Textning finns på de fyra skandinaviska språken samt engelska, men tyvärr finns ingen text för hörselskadade. Dock uppskattar jag den engelska texten, något vi sannerligen inte är bortskämd med vid filmer utgivna av SF. Den svenska översättningen håller relativt hög kvalitet, men av någon märklig anledning har den första meningen försvunnit från textningen - det är alltså först fr.o.m. den andra meningen som texten dyker upp. Texten är anpassad för 4:3-TVs, och blir därför bred och utdragen när man tittar på en Widescreen-TV. Bäst hade det visserligen varit med text anpassad för båda TV-formaten (vilket är fullt möjligt enligt de tekniska standardena), men det här är trots allt bättre än motsatsen (att anpassa för Widescreen), i och med att det är betydligt lättare att läsa en för bred textstil än en för smal. När man matar in skivan, möts man av en distributörsjingel (som inte går att hoppa förbi), följt av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter visas trailers för flera andra filmer, innan menyn visas som är rörlig och effektfull, men enbart på engelska.

Som extramaterial hittar vi tre bortklippta scener. Dessa är trevliga och småroliga, men ingen av dem tillför alltför mycket till filmen. Därefter finns fyra olika minidokumentärer. Den första är en ganska traditionell bakom kulisserna-dokumentär på 15 minuter, som i första hand fokuserar på handlingen och består av intervjuer med bl.a. regissören, producenterna och några av huvudrollsinnehavarna. Ganska intressant och trevligt, även om lite för stor vikt läggs vid att förklara handlingen och rollfigurerna; något som är ganska onödigt om man redan sett filmen. Det andra inslaget handlar om designen av klänningarna i filmen, och i synnerhet de 27 måttligt vackra brudtärneklänningarna. Här är det huvudsakligen filmens kläddesigner Catherine Marie Thomas som intervjuas, och det är ganska intressant. Det tredje inslaget handlar om scenografin, och här är det bl.a. produktionsdesignern Shepherd Frankel som berättar om inspelningsplatserna och de visuella idéerna. Ganska intressant, men jag hade velat se några konkreta bilder från inspelningsplatserna, hellre än bara höra det berättas muntligt. Det fjärde inslaget är det mest tveksamma i sammanhanget, och handlar om en klädaffär i USA som en gång om året har rea på brudklänningar; och ett antal blivande brudar intervjuas. Det har egentligen ingenting alls med filmen att göra, och delvis känns det mest som en reklamfilm för affären i fråga - måttligt intressant när den inte ens finns i Europa. För vissa - gissningsvis främst kvinnor - är inslaget säkert ändå intressant, men för mig gav det inte mycket. Där tar det roliga slut. Överlag är jag ändå ganska nöjd med extramaterialet, som trots att det inte finns så mycket, ändå hinner med det mesta som man vill veta. Extramaterialet är textat på danska, finska och engelska; men av någon outgrundlig anledning inte svenska eller norska. Lite irriterande, men jag är trots allt tacksam över att det finns både engelsk och dansk text - bådadera är betydligt bättre än ingen text alls.

Recensionen skriven: 31 juli 2008
Senast uppdaterad: 1 augusti 2008

Recensionen har lästs 4477 gånger av 2508 personer, sedan den 31 juli 2008