Katherine - Anna Kendrick Rachel - Bryce Dallas Howard
Diane - Anjelica Huston Richard - Serge Houde
Mitch - Matt Frewer Alan - Philip Baker Hall
Dr. Ross - Andrew Airlie Claire - Laura Bertram
Allison - Marie Avgeropoulos Jackie - Jessica Parker Kennedy
Jenny - Sarah Smyth Bernie - P. Lynn Johnson

Producenten och författaren Will Reiser har bl.a. jobbat med TV-serien Ali G Show tillsammans med bästa vännen Seth Rogen (komiker och skådespelare). Medan Will jobbade som medproducent för den serien drabbades han av cancer, trots att han bara var i 20-årsåldern, och har senare skrivit ett delvis självbiografiskt filmmanus om hans erfarenheter. Resultatet är dramakomedin 50/50, som regisserats av Jonathan Levine som tidigare gjort bl.a. All the Boys Love Mandy Lane och The Wackness. Independentfilmen premiärvisades på filmfestivalen i Toronto hösten 2011, och har nu släppts på DVD och Blu-Ray.

Adam Lerner är 27 år gammal, och jobbar som radiojournalist på Seattles public service-radio tillsammans med hans tjejtokiga och måttligt subtila bästa vän Kyle. Adam har länge haft problem med ryggen, och vid läkarbesök får han chockbeskedet att han har en cancertumör i ryggen. Läget gör det svårt att kunna operera, och han har bara ungefär 50% chans att överleva. Hans redan överbeskyddande mamma Diane, som har fullt upp med sin Alzheimersjuka man, blir minst sagt chockad. Adams flickvän Rachel vill stötta honom, när hon inte har fullt upp med annat, men vid att faktiskt följa med in till sjukhuset går gränsen. Adam påbörjar cellgiftsbehandling, och för att få hjälp med att hantera situationen blir han hänvisad till sjukhusets nyutexaminerade terapeut Katherine, som är yngre än Adam och bara haft två patienter någonsin innan honom...

Att göra en förhållandevis lättsam dramakomedi om ämnet cancer hade för några år sedan låtit närmast absurt, men i och med TV-serien The Big C vet vi ju nu att det är fullt möjligt. 50/50 har också en del likheter med den TV-serien till både grundstory och stil, men det är inte fler likheter än att det mycket väl kan vara en ren tillfällighet. Trots en besvärlig premiss har det blivit en riktigt bra film, som engagerar och berör med enkla medel. Jag uppskattar filmens förhållandevis lågmälda stil, som inte blir övertydlig samtidigt som det heller aldrig blir rörigt eller svårfattligt. Det är charmigt och underhållande, samtidigt som det svåra ämnet med cancer har skildrats på ett överlag realistiskt och trovärdigt sätt. Visst förekommer vissa förenkling - det är nog närmast oundvikligt för att hinna med ett så svårt och omfattande ämne under en enda film, i synnerhet när det rör sig om en dramakomedi - men det känns ändå förhållandevis nyanserat och äkta.

Det är en ganska rolig film, där man får skratta då och då. Någon stor skrattfest är det inte och det är långt mellan de klockrena poängerna, men samtidigt lyckas manusförfattaren att kombinera komedi med drama på ett intelligent sätt. Humorn sker aldrig på bekostnad av allvaret, och filmen pendlar hela tiden mellan djupaste allvar och en mer lättsam humoristisk stil. Det är en svår konst, men här har man lyckats riktigt väl där det ofta är hyfsat roligt men aldrig tar överhanden från dramatiken. Jag hade dock ändå inte tackat nej till lite mer humor, för i synnerhet med tanke på Golden Globe-nomineringen för bästa komedi eller musikal hade jag väntat mig mer humor än det faktiskt har blivit. Men samtidigt är det förstås skönt med en film där humorn inte känns påklistrad och konstlad, utan har integrerats naturligt i handlingen utan att ta överhanden. Det är samtidigt också en känslosam och berörande film, som bitvis blir riktigt gripande. Vid några tillfällen, i synnerhet i slutet, är det nästan omöjligt att inte fälla några tårar, även fast det absolut finns andra betydligt mer gripande filmer.

Adam har blivit en mångbottnad och intressant rollfigur, som känns äkta och lagom nyanserad. Detsamma gäller terapeuten Katherine, som är en mycket intressant och mångbottnad rollfigur. Scenerna mellan Adam och Katherine har därför blivit de mest intressanta i hela filmen, och förhöjer verkligen helhetsintrycket. Till en början framstår Adams mamma som minst sagt hysterisk och stereotyp, men allt eftersom filmen fortlöper förändras den synen och hon börjar sakta men säkert att framstå som mer mänsklig och realistisk.

Jag hade dock ganska svårt för bästa kompisen Kyle, som har blivit en ganska irriterande rollfigur och som inte tänker på annat än sex och kvinnor. Självklart finns det sådana människor i verkligheten, men det känns ändå lite för överdrivet och stereotypt. Kyle ska säkert föreställa vara rolig, men oftast blir det mer enerverande än kul. Dessbättre blir Kyle dock mer mänsklig och mindre tillspetsad ju längre filmen pågår, och under dess andra halva är han inte alls lika jobbig längre, men jag hade ändå önskat att hans karaktärsdrag kunnat tonas ner en smula. Flickvännen Rachel har också blivit en smula för endimensionell och stereotyp, vilket är tråkigt då hon egentligen är en intressant rollfigur men aldrig hinner få något egentligt djup oh vars handlingar aldrig förklaras. Det är väldigt synd, då jag inledningsvis faktiskt tyckte om henne.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt men tämligen traditionellt bildspråk utan några nyskapande lösningar. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Joseph Gordon-Levitt är mycket bra i huvudrollen som Adam, och gör en ovanligt nedtonad rollprestation som känns helt naturlig utan överspel. Seth Rogen är ganska bra och mer nedtonad än han brukar vara, men går ibland ändå över gränsen till överspel. Det är dock säkerligen minst lika mycket regissörens och manusförfattarens fel som skådespelarens, men icke desto mindre han hans överspel ändå bli störande. Då är Anna Kendrick betydligt bättre, som är fullkomligt lysande som terapeuten Katherine och gör en minnesvärd och naturlig rollprestation med enkla medel. Jag har alltid tyckt mycket bra om Anna, och här gör hon ändå en av sina bästa rollprestationer på flera år. Bryce Dallas Howard är som vanligt bra och gör vad som går av den ganska otacksamma rollen som Rachel, men tyvärr får hon inte alltför mycket att arbeta med här. Anjelica Houston är bra, även om jag har sett ännu bättre rollprestationer från henne än just här. Även i övrigt är det bra skådisar, och förutom Seth Rogen finns inga tecken till överspel från någon.

50/50 är en charmig, underhållande och rolig dramakomedi, som för en gångs skull har lyckats balansera humor med allvar på ett lyckat sätt, utan att humorn blir konstruerad eller tillrättalagd. Filmen visar att det är fullt möjligt att göra en riktigt lyckad dramakomedi även om ett så allvarligt ämne som cancer, och även om resultatet inte är hundraprocentigt så blev jag positivt överraskad. Det största problemet är att Kyle blivit en ganska påfrestande och tillspetsad rollfigur, och även om sådana säkerligen förekommer i verkligheten (tyvärr) så känns det en smula malplacerat i den här filmen. Vore det inte för det vore 50/50 nästan fulländad, men även som den är nu är det en riktigt bra och berörande film. Efter moget övervägande ger jag filmen en mycket svag åtta i betyg, som är väl värd att se för de allra flesta.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, medan ljudet finns i Dolby Digital 5.1 och DTS HD 5.1. Omslaget anger att det även ska finnas vanligt stereoljud, men det finns i själva verket inte (men det är väl å andra sidan ingen stor förlust). Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på svenska, norska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor, men har tyvärr väldigt smala kantlinjer vilket gör det minst sagt svårt att läsa texten under de scener som har ljusare bakgrunder. När man matar in BD-skivan möts man av en språkvalsmeny följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi), innan man kommer till huvudmenyn. Menyn är stillastående och stilren men finns bara på engelska.

Trots att inget nämns på omslaget finns det faktiskt en hel del extramaterial. Först återfinns en bakom kulisserna-dokumentär, som främst fokuserar på de verklighetsbaserade aspekterna och hur filmen kommit till. Ibland blir det lite väl mycket internskämt mellan Will Reiser och vännen Seth Rogen, och dessutom blir det bitvis en smula väl mycket ryggdunkande kring regissören. Men överlag är det ändå intressant, om än en smula för kortfattat. Vidare återfinns ett flertal bortklippta scener, med påtvingade kommentarer av regissören Jonathan Levine. Av någon outgrundlig anledning går det inte att stänga av kommentatorspåret, och det går alltså inte att se scenerna med det faktiska filmljudet. Det enda man kan höra är därför någon enstaka replik under några av scenerna, medan vi i övrigt bara kan höra regissören som pratar över allting. Jag förstår inte för mitt liv varför. En del av scenerna är ändå lite intressanta att se och det är värdefullt att höra regissörens förklaringar om varför scenerna spelats in och togs bort, men i många fall blir det väldigt irriterande att inte kunna höra vad rollfigurerna faktiskt säger i scenerna.

Därefter återfinns en minidokumentär vid namn "Seek and destroy", som handlar om inspelningen av en av filmens mest poänglösa och smaklösa scener. Följaktligen ger det heller inte mycket att se inslaget om det. Slutligen finns en flerdelad minidokumentär kallad "Life Inspires Art", som handlar om manusförfattaren Will Reisers egna erfarenheter och hur de stämmer överens med filmen; särskilt i anknytning till inspelningen av några utvalda scener. Det är hyfsat intressant, men fortfarande får man bara en ganska begränsad bild av hur pass självbiografisk filmen är, och jag hade velat veta mer. Det vore också uppskattat med en mer djuplodande bakom kulisserna-dokumentär, men förutom det märkliga tilltaget med påtvingade kommentatorspår till de bortklippta scenerna är jag överlag nöjd med det som finns. Tyvärr har extramaterialet ingen textning alls, vilket är tråkigt men med någorlunda kunskaper i det engelska språket klarar man sig hyfsat ändå.

Recensionen skriven: 26 juli 2012
Senast uppdaterad: 27 juli 2012

Recensionen har lästs 3824 gånger av 2291 personer, sedan den 26 juli 2012