Producent: Paul Brooks & Peter Safran
Regi: David Brooks
Manusförfattare: Chris Sparling
Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar inte ens första steget
David - Brian Geraghty Emily - Alice Eve
Corey - Josh Peck Mördaren - Mike O'Brien

David har varit på julfest med jobbet, och när det börjar bli sent ser han sin chans att äntligen kunna komma kollegan Emily nära, som han länge varit hemligt förälskad i men aldrig vågat göra något åt. Han erbjuder sig att skjutsa hem Emily, och hon tackar ja. Hans bästa vän Corey insisterar dock på att han också vill följa med i bilen, och motvilligt går David med på det. Corey ber David att stanna till vid en bankomat, så att han kan hämta ut pengar. Alla tre går in i den vänthall där bankomaten finns, men när de ska fara hem blir de plötsligt vittne till hur en främmande man med luva kallblodigt mördar en förbipasserande man. Därefter väntar mannen utanför vänthallen, och verkar inte ha några planer på att gå in. Men David, Emily och Josh kan inte själva lämna vänthallen utan att stöta på mördaren, som sätter sig ner för att vänta ut dem just utanför ingången...

Skräckfilmer som utspelas på en begränsad yta har vi sett flera exempel av, men jag kan inte minnas någon tidigare film som utspelas uteslutande vid en bankomat och därmed har ATM fått en ganska originell och nyskapande premiss. Idén är lysande, och det märks att manusförfattarna har tänkt till. Och i all sin enkelhet tycker jag att det överlag blivit en riktigt bra film. Den har ett intensivt och föredömligt tempo, där det händer något hela tiden trots en oerhört tunn story. Det är också en riktigt spännande film, samtidigt som man bitvis får en obehagskänsla.

Men trots vad omslaget vill göra gällande är det mer thriller än rysare, och någon alltför otäck film är det inte. Men inget fel med det, och som thriller betraktad är ATM överlag riktigt lyckad. Det är underhållande och fängslande, där intresset hålls vid liv nästan hela tiden. Av de tre huvudrollerna har åtminstone David och Emily blivit någorlunda mångbottnade och nyanserade, som är lätta att känna för; åtminstone ganska länge in i filmen. Corey är lite mer tveksam, och framstår redan vid ett tidigt skede som en ganska påfrestande människa.

Men det stora problemet med ATM är att filmen lider av vissa logiska luckor, och framförallt beter sig de tre huvudrollerna inte alltför smart vid ett antal tillfällen. Till viss del kan det förklaras med att det är svårt att veta hur man faktiskt skulle bete sig om man drabbas av panik i en sådan här mardrömssituation, men det förklarar ändå inte allt. Till exempel bör alla känna till att alla bankomater har övervakningskameror, vilket förstås påverkar vad man skulle göra eller inte göra i en sådan här situation. Det finns många exempel i filmen på situationer där personer med lite sunt förnuft skulle bete sig annorlunda, men jag kan ursäkta en hel del av dessa med att man inte vet hur man själv skulle bete sig i en så utsatt situation. Däremot lämnar slutet en hel del övrigt att önska - det känns allmänt antiklimaktiskt då många frågor lämnas obesvarade, och vi i stort sett lämmas hängande i luften. Det känns lite snöpligt, då man varit så engagerad under hela filmen.

Fotot är snyggt, och filmen har ett enkelt men starkt bildspråk. Skådespelarinsatserna är bra, och Brian Geraghty och Alice Eve är riktigt bra som David respektive Emily. Josh Peck balanserar ibland på gränsen till överspel som Corey, men håller sig trots allt på rätt sida och gör en ganska bra insats. Mike O'Brian gör allt som går av rollen som mördare; någon vi aldrig ens får se ansiktet på.

ATM är en annorlunda och välgjord film, som förblir intensiv och spännande trots den oerhört begränsade miljön och den mycket enkla storyn. Det är obehagligt, fängslande och intressant hela tiden; trots en del logiska luckor och ett slut som åtminstone undertecknad inte alls uppskattar. Det är just slutet och det faktum att inte alla beter sig helt logiskt som gör att jag inte med gott samvete kan ge filmen mer än en sjua i betyg; men det är ändå väl värt att se för de allra flesta.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, och ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och 2-kanalig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en språkvalsmeny följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer, som går att hoppa förbi. Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är stillastående, stilren och engelskspråkig. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt även om det här inte är den sortens film där man behöver en massa bonus.

Recensionen skriven: 10 oktober 2012
Senast uppdaterad: 11 oktober 2012

Recensionen har lästs 3666 gånger av 2168 personer, sedan den 10 oktober 2012