Kung Kristian VII - Mikkel Boe Følsgaard Juliane Marie - Trine Dyrholm
Ove Høegh-Guldberg - David Dencik Enevold Brandt - Cyron Melville
Hartmann - Søren Malling J.H.E. Bernstorff - Bent Mejding
Kronprins Fredrik - William Jøhnk Nielsen Louise Augusta - Julia Wentzel Olsen
Louise von Plessen - Laura Bro Munter - Søren Spanning
Prinsessan Augusta - Harriet Walter Sophie Livernet - Anna Stiborová

Året är 1766, och i Europa står upplysningens tidevarv för dörren. Den engelska prinsessan Caroline blir blott 15 år gammal bortgift till den egensinnige danske kungen Kristian VII, men deras äktenskap fungerar inte så bra då Kristian är både naiv och med stora psykiska problem (något som i mer modern tid har kommit att klassas som schizofreni). Men när kungen reser bort i Europa och blir sjuk träffar han den tyska läkaren Johann Struensee; en man som länge varit anhängare till upplysningens tidsepok i allra största nyfikenhet. Kristian anställer Johann som sin livläkare, och i samband med det blir Caroline förälskad i Johann - ett långt ifrån problemfritt förhållande, i synnerhet som andra makter inom regeringen har helt andra planer.

Jag är långt ifrån någon expert på Danmarks historia, och visste därför ingenting om de verkliga händelserna när jag satte mig ner för att se A Royal Affair. Men trots att kostymdramer i 1700-talsmiljö inte låter särskilt upphetsande, så har det faktiskt blivit en riktigt bra film. Det är en intressant och fascinerande historia som tas upp, och såvitt jag kunnat bedöma verkar filmen hålla sig till de verkliga händelserna riktigt väl; åtminstone utifrån vad som nu är känt så här drygt 200 år efter att det inträffade. Det är en ganska otrolig och osannolik historia, men icke desto mindre sann. Filmen som sådan är också engagerande och berörande, där intresset hålls vid liv nästan hela tiden. Det finns också en del charm, och filmen är både djup och samtidigt förhållandevis lättsam; åtminstone jämfört med de flesta andra historiska kostymdramer.

De tre huvudrollerna (Caroline, kung Kristian VII och Johann) har alla blivit mångbottnade och nyanserade, och vi får lära känna alla på ett övertygande sätt; även om handlingen huvudsakligen återges ur Carolines perspektiv. Det är lätt att känna för i synnerhet Caroline, och det är intressanta personporträtt vi blir erbjudna. Allt är fängslande och fascinerande, samtidigt som filmen håller sig till historiska fakta på ett fint sätt. Samtidigt är det dock väldigt tydligt att allting ska kretsa kring dessa tre huvudroller, vilket har fått till följd att alla andra blivit endimensionella, platta och delvis ganska oklara - de flesta får man knappt ens veta namnet på. Till råga på allt har manusförfattarna dessutom närmast förutsatt att vi alla ska känna till alla, vilket får en del lite märkliga bieffekter. I synnerhet filmens första halvtimme är onödigt rörig, då alla biroller bara vimlar förbi i mängden utan att vi egentligen får veta någonting om dem; inte ens sådana som är förhållandevis viktiga för handlingen.

A Royal Affair kan också upplevas en smula spretig, då blandningen mellan kärlekshistorien mellan Caroline och Johann samt det politiska spelet ibland blir något konstlat och ojämnt. Kärleksförhållandet verkar uppstå väldigt snabbt, eller rättare sagt växla från vänskap till kärlek på ett orealistiskt snabbt sätt. Bitvis tar den något övertydliga skildringen av förhållandet överhanden från historien i sig, som gör att de intressanta politiska aspekterna och det faktum att Kristian VII i praktiken hade ytterst begränsad reell makt ibland hamnar i skymundan. Med en något överdriven speltid på hela 2 timmar 12 minuter kan filmen också upplevas lite väl långsam och utdragen. Det är visserligen aldrig segt, men ett flertal scener pågår lite för länge eller är helt onödiga, vilket gör att allting upplevs en smula för långrandigt. Återigen är det inte så farligt, och tiden går förhållandevis fort, men det råder knappast någon tvekan om att filmen hade vunnit på att kortas ner med runt en kvart.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt bildspråk med en hel del makalöst vackra vyer. Filmen lyckas också på ett skickligt sätt att fånga rätt tidskänsla, och det verkligen ser ut och känns som 1700-tal in i minsta detalj. Åtminstone med undantag av skådespelarnas dialog, som av någon märklig anledning använder modern danska. Det känns lite egendomligt, och det förekommer bl.a. en del tämligen moderna uttryck som knappast användes på den tiden. Enligt uppgift talades egentligen franska i det danska kungahuset under den här tidsperioden, så tekniskt sett är användningen av danska som språk historiskt felaktigt, men det kan jag ha överseende med. Men det borde ha gått att använda ett lite mer gammaldags och högtravande språk, för att få filmen att kännas mer autentisk.

Skådespelarinsatserna är mycket bra, och Alicia Vikander är utmärkt i huvudrollen som Caroline. Hon spelar övertygande och naturligt, och gör en minnesvärd rollprestation med enkla medel. Det är också mycket imponerande att hon för denna roll har lyckats med konststycket att tala - åtminstone för mina otränade öron - helt felfri danska. Den skådespelardebuterande studenten Mikkel Følsgaard (!) är också utmärkt som kung Kristian VII - en oerhört svår roll som lätt hade kunnat bli till en överspelande soppa, men som Mikkel hanterar med perfekt balans. Mads Mikkelsen gör en stabil och fin roll som Johann, men gör en något mer avskalad roll och imponerar inte lika mycket som de andra. Dessutom är jag inte helt förtjust i Alicias och Mads personkemi, vilket gör att man inte riktigt till fullo tror på deras kärlek. I övrigt är det också bra skådespelare, och det finns inte ett enda svagt kort i den här ensemblen.

A Royal Affair är en fascinerande, engagerande och intressant film, som håller intresset vid liv och som både underhåller samtidigt som grundpremissen och mycket av handlingen är tillämpbar även i dagens läge. Men det är också en bitvis något rörig och spretig film, som dessutom blivit aningen för lång från sitt eget bästa. Därigenom stannar betyget på en stark sjua, men det är utan tvekan en riktigt bra film väl värd att se för de allra flesta.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1, och ljud i Dolby Digital 5.1 och DTS. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har textning på svenska, norska, danska, finska och engelska. Textningen är lagom stor och lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter visas ett par trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter kommer vi till en enkel huvudmeny, som är stilren och stillastående men som bara finns på engelska. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen.

Som bonusmaterial återfinns som enda intressanta material en bakom kulisserna-dokumentär på 23 minuter, som bl.a. består av intervjuer med regissör, skådespelare, scenograf, m.fl. Det är ganska intressant, och vi får en hyfsad inblick i produktionen av filmen. Däremot hade jag gärna velat veta lite mer om bl.a. de verkliga händelserna, och hur väl följer filmen verkligheten. Vidare återfinns även en ursprunglig biotrailer, vilket är precis som det låter som. Till sist finns även ett kommentatorspår till filmen, men det är i det närmaste poänglöst då kommentatorspåret bara finns på danska utan text; något som visade sig vara närmast hopplöst att förstå mer än några ord av. Övrigt extramaterial har svensk text.

Recensionen skriven: 30 november 2012
Senast uppdaterad: 1 december 2012

Recensionen har lästs 3721 gånger av 2252 personer, sedan den 30 november 2012