Tack till Folkets Bio för recensionsexemplaret
Producent: Shôzô Ichiyama
Regi: Zhangke Jia
Manusförfattare: Zhangke Jia
Svensk distributör: Folkets Bio/Cinemagi
Dahai - Wu Jiang Zhou San - Baoqiang Wang
Xiao Yu - Tao Zhao Xiao Hui - Lanshan Luo

I fyra olika områden i nutida Kina får vi lära känna personer som på ett eller annat sätt tar till eller blir offer för våld. Gruvarbetaren Dahai blir arg när byns korrupta ledare samarbetar med gruvans ägare för att själv ta pengar som skulle ha gått till samhället; och inser att enda utvägen är att hämnas på gammaltestamentligt vis. Migrantarbetaren Zhou San blir utsatt för ett rånförsök på motorcykel, och lär sig då det "bästa" sättet att ta itu med situationen och samtidigt tjäna pengar. Den unga kvinnan Xiao Yu är receptionist på en bastu med kanske inte helt lagliga syften, och blir utsatt för ett brutalt våldtäktsförsök av en korrupt regeringstjänsteman. Xiao Hui inser hur orättvist det kan vara som lågavlönad arbetare, när hans medarbetare på fabriken blir skadad under arbetstid. Då anser cheferna att det är Xiao Huis fel, då han pratade under arbetstid, och att han därför hädanefter måste arbeta gratis medan hans lön går till den skadade kollegan. Han flyr till en annan stad, men inser att det inte nödvändigtvis är så mycket bättre där.

A Touch of Sin är en bra film, eller kanske snarare fyra bra filmer. För det här kan egentligen snarast beskrivas som fyra separata novellfilmer, som inte vävs ihop i egentlig mening och som bara har en svag röd tråd. Vi får se varje episod en i taget, utan gemensamma rollfigurer. Alla historierna handlar på ett eller annat sätt om våld, och till stora delar även hur dagens Kina ser ut för de som inte är rika, men i övrigt vävs ingenting ihop utan det blir som att bevittna fyra olika filmer. I och för sig kanske inte nödvändigtvis något fel med det, men det är tråkigt att faktiskt inte nyttja långfilmsformatet bättre; i synnerhet i och med den begränsade röda tråden.

Om man kommer över det är det dock en engagerande och berörande film, som håller intresset vid liv hela tiden. Periodvis är det riktigt starkt och gripande, och det är fascinerande historier som Zhangke Jia har lyckats gräva fram - alla berättelserna bygger också i grunden på verkliga händelser. Vi får på ett effektivt sätt veta mer om orättvisor mellan fattiga och rika i Kina, och filmen får också fram viktiga budskap kring korruption. Överlag är det realistiskt och trovärdigt, och jag uppskattar den jordnära stilen och känslan som filmteamet förmedlar. Det är underhållande, samtidigt som det finns ett påtagligt djup. Det är också riktigt våldsamt och blodigt, men kommer man över det är det för all del minnesvärt och storslaget i all sin enkelhet.

Men trots att A Touch of Sin vann bästa manus i Cannes är det just manuset som är filmens svaga punkt. Framförallt är det en ojämn film, där de olika delhistorierna inte alls känns konsekventa. Den första är intressant men underutvecklad, den andra känns närmast meningslös och obegriplig, den tredje är berörande och riktigt bra medan den fjärde är intressant men illa underbyggd - den hade behövt betydligt mer tid för att kännas trovärdig.

Trots en lång speltid på 2 timmar 5 minuter hinner Zhangke bara skrapa på ytan när det gäller personporträtten. Vi får inte veta mer än det absolut mest nödvändiga, och ingen av rollfigurerna får särskilt mycket till bakgrundshistoria. Huvudrollerna i åtminstone tre av de fyra historierna hinner få en del nyanser, men alltför mångbottnade kan man inte påstå att någon blivit. Värst är det med Zhou San i den andra historien, som aldrig hinner få minsta lilla nyans eller djup; och vi får aldrig ens någon förklaring till hans beteende. Xiao Hui i den sista historien känns också alltför illa underbyggd, då historien tar slut innan vi hinner få veta ens det mest grundläggande. Ibland kan man också skönja att filmteamet har valt att frossa i grafiska våldsscener enbart för sakens skull, vilket framförallt blir uppenbart i de två första historierna.

En irriterande egenhet är också att vi i samtliga fyra fall bara får se faktiska händelser, men inga konsekvenser eller efterverkningar. Ingen i omgivningen verkar ens reagera när någon blir mördad på öppen gata, och vad som händer sedan kan vi bara spekulera i. Det känns ungefär som att titta på fyra novellfilmer där man i samtliga fall har klippt bort de sista fem minuterna av varje film... Det stör mig, då jag i samtliga fallen hade velat veta mycket mer. Zhangke hade nog vunnit på att helt ta bort den andra delhistorien, som är sämst och tillför minst, och istället använda den tiden till att förlänga och fördjupa de andra tre historierna.

A Touch of Sin är en udda och svårdefinierad film, som är stillsam men samtidigt fartfylld. Den är lågmäld och svårbegriplig samtidigt som den i andra aspekter är övertydlig. Och framförallt är det en ojämn film, som i sina bästa stunder är både gripande och minnesvärd men som under andra perioder blir långsam och närmast obegriplig. Då det rör sig om fyra delhistorier som aldrig riktigt vävs ihop känns det ungefär som att se fyra novellfilmer direkt efter varandra, som visserligen har något snarlika teman men som i övrigt är helt fristående och självständiga. Alla utom den andra delhistorien är för all del bra, men samtliga känns lite underutvecklade och framförallt ouppklarade. Det känns också lite oklart vad Zhangke egentligen vill ha sagt med filmen, i och med att inte alla historierna handlar om korruption. Att sätta betyg på en så märklig film är inte helt lätt, men efter moget övervägande väljer jag en stabil sjua och filmen är för all del sevärd för de allra flesta men hade samtidigt kunnat bli betydligt bättre genom finslipningar av manuset.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,85:1. Ljudet är i Dolby Digital 5.1 på mandarin (DVD-omslaget anger visserligen även engelska som språk, men det rör sig bokstavligen bara om en enda mening). Filmen har svensk text, men inga andra språk alls. Det finns heller ingen text för hörselskadade eller döva. Då mina kunskaper i mandarin är helt obefintlig kan jag inte bedöma översättningen. Efter inmatning av skivan i DVD-spelaren möts vi av distributörsjingel, följt av varningstexter på svenska. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är på svenska (fattas bara annat...) och stillastående. Menyn är mycket enkel, och innehåller bara möjlighet att slå av och på textning samt spela filmen - inte ens scenvalsmeny återfinns vilket kan ställa till med problem om man vill hitta åt ett visst parti. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt och lite svagt när det trots allt gäller en prisbelönad film som denna.

Recensionen skriven: 1 oktober 2015
Senast uppdaterad: 1 oktober 2015

Recensionen har lästs 2494 gånger av 1415 personer, sedan den 1 oktober 2015