Tack till Universal Pictures Nordic för recensionsexemplaret
Glen - Adam Herschman Hands - Columbus Short
Rory - Maria Thayer Uncle Ben - Lewis Black
Monica - Blake Lively Jack Gaines - Mark Derwin
Diane Gaines - Ann Cusack Lizzie - Hannah Marks
Abernathy - Robin Lord Taylor Kiki - Diora Baird
Dekanus Van Horn - Anthony Heald

Gamla hederliga "harmlösa" ungdomskomedier verkar nästan vara en bortglömd konst i dagens läge, och nuförtiden verkar det mesta som görs för ungdomar vara plagiat på American Pie - i och för sig inget fel med det, då en del filmer även inom den genren har varit riktigt bra. Men här kommer en mer gammaldags ungdomskomedi igen, återigen utspelad i skolmiljö - om än på ett lite annorlunda sätt. Bartleby Gaines ska snart gå ut gymnasiet, och har roat sig hela livet, med diverse mer eller mindre lagliga påhitt. Studier har alltid kommit i andra hand, och därför är det knappast någon större förvåning när han inte lyckas komma in på någon av de högskolor eller universitet han sökt till. Men tyvärr tar hans föräldrar inte den nyheten särskilt väl, utan tycker det är helt otänkbart att han inte studerar vidare (som parentes bör nämnas att universitetsstudier anses som en större självklarhet i USA än i Sverige). Så vad gör man då? Jo, självklart förfalskar man ett antagningsbrev från ett påhittat universitet, bara för att kunna visa upp och lugna sina föräldrar. Hans kompisar Rory, Hands och Glen - som inte heller lyckats att komma in på någon högskola - tycker det är en så bra idé, att de följer hans idé. De skapar en falsk hemsida för "universitet" så att föräldrarna ska kunna undersöka det närmare, hyr ett nedlagt mentalsjukhus och får det att se ut som en skola (så att föräldrarna ska kunna sjutsa barnen någonstans) och anlitar en äldre bekant att låtsas vara rektor inför möten med föräldrarna. Det fungerar bra, och tonåringarna blir rika på kuppen, i och med terminsavgifterna som de intent ont anande föräldrarna gärna ger bort till "skolan" (i och med att merparten av alla skolor i USA är privatskolor). När terminsstarten närmar sig till hösten är det sedan bara för ungdomarna att roa sig hela dagarna i de falska universitetslokalerna, utan en tanke på vare sig studier, betyg eller tentor. Men deras planer fungerar alldeles för bra, när det helt plötsligt är flera hundra studenter som råkat bli "antagna" till högskolan som inte finns...

Det här är utan tvekan en mycket originell ungdomskomedi, något som knappast brukar växa på träd, även om stilen påminner om ett antal andra filmer inom samma genre. Jag blev faktiskt positivt överraskad av filmen, som visade sig vara riktigt bra. Det är en underhållande och riktigt rolig film, med många tillfällen att skratta. Den är faktiskt också förvånansvärt djup och tänkvärd, trots att det kanske inte verkar så. Nu menar jag inte att det är någon riktigt djupsint film som kräver eftertanke, men i relation till storyn och liknande filmer i samma genre, så är den ovanligt tänkvärd. Accepted har också en vettig sensmoral, om än lite ovanlig sådan. Dock är den ganska förutsägbar, och är heller inte alltför trovärdig - men det känns heller inte som nödvändigt i det här fallet. Dessutom känns vissa av de kvinnliga rollfigurerna som lite väl platta och endimensionella, och ibland får man intrycket att regissörerna lagt in en del karaktärer bara för att kunna visa upp snygga tjejer. Det här gäller dock inte Rory, som är både flerbottnad och en viktig karaktär för storyn. De flesta av skådespelarna är relativt okända, och faktum är att undertecknad bara kände igen en enda skådis sedan tidigare vid första genomtitten - närmare bestämt Blake Lively, som visserligen är ganska okänd även hon, men som tidigare spelat en av huvudrollerna i Systrar i jeans (tidigare recenserad här). De flesta av skådespelarna spelar dock ganska bra och trovärdigt, även om det är nyss nämnda Blake Lively tillsammans med Justin Long (Bartleby) och Maria Thayer (Rory) som är filmens största behållning - alla dessa tre spelar mycket imponerande, och gör trovärdiga rolltolkningar. Någon alltför märkvärdig film är det inte, och den lär aldrig vinna några priser. Särskilt minnesvärd är den heller inte, men om man tar det för vad det är så blir man trots allt ganska imponerad. Det är helt enkelt en underhållande, rolig och välgjord film, med ovanligt allvarlig underton. Utan tvekan värd att se både en och två gånger, och även fast den utan tvekan lämpar sig bäst för ungdomar, så bör personer i alla åldrar (åtminstone under förutsättning att man minst kommit upp i tonåren) ha fullt utbyte av den. Undertecknad är troligen i äldsta laget för filmens huvudsakliga målgrupp, men hade ändå stor glädje av den.

Recensionen skriven: 19 april 2007
Senast uppdaterad: 19 april 2007

Recensionen har lästs 3950 gånger av 2123 personer, sedan den 5 december 2007