Regi: M. Night Shyamalan
Manusförfattare: M. Night Shyamalan & Gary Whitta, baserat på en grundstory av Will Smith
Svensk distributör: Walt Disney Studios Motion Pictures (Sweden) AB & Sony Pictures Releasing Sweden AB
Kitai Raige - Jaden Smith Cypher Raige - Will Smith
Faia Raige - Sophie Okonedo Senshi Raige - Zoë Kravitz
Kommendör Velan - Glenn Morshower Säkerhetschefen - Kristofer Hivju

Den amerikanska Indien-födda regissören och manusförfattaren M. Night Shyamalan har blivit känd för lite mystiska filmer, som ofta har övernaturliga inslag. Han har tidigare legat bakom succéfilmen Sjätte sinnet och på senare år filmer som Lady in the Water och The Happening. Hans senaste film var den inte fullt lika populära The Last Airbender, och nu är det dags för ännu en film signerad M. Night Shyamalan att gå upp på biograferna. Hans nya film är ett science-fictionäventyr vid namn After Earth.

För 1000 år sedan blev jorden obeboelig på grund av miljöförstöring, och hela mänskligheten tvingades flytta till planeten Nova i ett annat solsystem. Det enda problemet är att människorna inte är ensam på den nya planeten - där finns också utomjordingsrasen Ursa; monster framavlade speciellt för att döda människor. Ursa är blinda, men kan lukta sig till rädsla. Den militära organisationen Ranger Corps har tagit över säkerhetsansvaret, och dess befälhavare är Cypher Raige; en man som blivit känd genom sin totala avsaknad av rädsla vilket gör att han är helt osynlig för monstren. Hans son Kitai vill gärna gå i hans fotspår, men har inte vad som krävs för det. Cyphers fru övertalar honom att låta Kitai följa med på hans träningsuppdrag på en annan planet, så att de ska få en chans att komma varandra närmare. Men tyvärr drabbas rymdskeppet av en asteroidstorm, och de kraschlandar på jorden; en planet som numera är försatt i karaktän och är obeboelig. Hela besättningen förutom Cypher och Kitai dör i kraschen, och Cypher bryter båda benen och kan därför inte göra något. Deras enda hopp om räddning är därför att Kitai tar sig de 10 mil till området där rymdskeppets stjärtparti tros ha landat, för att komma åt den nödspårsändare som finns där. Men ombord på skeppet fanns även en Ursa infångad i bur, som skulle användas till träningsuppdraget; och han/hon/den lyser nu med sin frånvaro...

After Earth är ingen alltför originell film, och de flesta har väl tappat räkningen på antal framtidsfilmer där jorden gått under som kommit ut. Men å andra sidan är det fortfarande en intressant och lovande premiss, och M. Night Shyamalan har onekligen gjort en del riktigt bra filmer genom åren. Filmen som sådan är helt okej och underhållande, men det är å andra sidan långt ifrån någon av Shyamalans bästa filmer. Storyn är intressant och genomarbetad, om än ganska enkel.

Vi får lära känna både Kitai och till viss del även Cypher på ett bra sätt, där båda två har blivit mångbottnade och nyanserade rollfigurer som känns äkta; trots några klichéer och stereotyper för många. Men alltför intressanta rollfigurer är de å andra sidan inte, i synnerhet inte Cypher då hela poängen alltså är att han är inkapabel till att känna rädsla - vilket tyvärr även verkar innefatta övriga känslor... Därför blir det främst Kitai som man faktiskt bryr sig om, men det är å andra sidan den i särklass största rollen. Det är bitvis riktigt spännande, och vid några tillfällen blir det ganska otäckt. Det är engagerande och tiden går ganska snabbt, trots ett relativt lugnt tempo. Premissen är också väldigt intressant, och miljöförstöring är ju alltid att tacksamt ämne att ta upp på film. Det finns en viss charm och en intensitet som jag uppskattar. Det är någorlunda oförutsägbart, och filmen erbjuder åtminstone bitvis någonting nytt som inte känns som plagiat eller upprepning.

Problemet är att det blivit lite för tunt, i och med att 90% av filmen bara består av två rollfigurer. Det hade kunnat fungera bra, men här finns inte en tillräckligt intressant handling för att kompensera för det minimala rollgalleriet. Och kvinnosynen ska vi inte ens prata om... Upplägget är också ganska tråkigt, då Kitai ensam ska göra allt och Cypher bara ser på och guidar honom via kommunikationsutrustning. Det gör att Cypher i stort sett bara sitter ner och tittar på en bildskärm under merparten av filmen, och flera gånger hann jag tänka tanken att enda anledningen till att Cypher ens är med i filmen - och inte dog med alla andra vid kraschen - är just att Will Smith är så populär. Det hade kanske fungerat bättre om Kitai fått klara sig helt själv, istället för att hela tiden få hjälp och stöd av Cypher så han knappt ens behöver tänka själv.

Det verkar tyvärr också som att M. Night Shyamalan inte ens vill att vi tittare ska tänka själva, för After Earth har blivit ganska övertydlig och känns inte alls lika lågmäld och nedtonad som hans tidigare filmer. Här finns inget nämnvärt djup, och med tanke på "jordens undergång"-temat känns det lite märkligt. Hela miljöförstöringstematiken har blivit ytterst nedtonat, och det här är istället en ganska lättsam underhållningsfilm som saknar det tydliga djup och intelligens som genomsyrat åtminstone flera av Shyamalans tidigare filmer. Det är förvisso inte nödvändigtvis något fel med det, och är man ute efter lättsam underhållning som inte kräver någon alltför stor tankeverksamhet fungerar filmen ganska väl. Men det känns lite som bortkastad potential att bygga upp en så intressant premiss kring att jorden blivit obeboelig, och sen inte utnyttja det i någon nämnvärd utsträckning utan istället göra en mer traditionell actionthriller av alltihop. Det förekommer också vissa logiska luckor, men är man inte överdrivet kritisk fungerar den biten ändå ganska väl och storyn håller någorlunda ihop logiskt.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk tillsammans med en hel del vackra vyer. Det här är en typisk film som ger något att se på bio i jämförelse med TV, och det är verkligen många storslagna vyer som erbjuds. Det är också en trevlig omväxling att filmen, för en gångs skull för en sådan här genre, inte är i 3D. Skådespelarinsatserna är helt okej, men erbjuder inga alltför imponerande insatser. Will Smith är helt okej, men får inte mycket att arbeta med då han dels ligger orörlig under stora delar och dels inte uppvisar några som helst känslor. Hans son Jaden Smith är ganska bra som Kitai, men känns bitvis lite stel och opersonlig och uppvisar inte riktigt samma känsloregister som jag hade hoppats på. Han är inte alls dålig, men heller inte alls så bra som han hade kunnat bli. Övriga skådespelare är bra, men får ingenting att arbeta med då allting fokuserar på just Cypher och Kitai.

After Earth är inte alltför originell, men erbjuder ändå någonting förhållandevis nytt och har en intressant premiss. Det är engagerande och underhållande, och är man bara ute efter lättsam underhållning kan man absolut hitta betydligt värre alternativ. Men upplägget med bara två överlevande, varav den ena har brutit båda benen, gör att det blir lite tråkigt och tunt. Det finns heller inget nämnvärt djup, och allt detta medför att målgruppen blir relativt smal. Jag hade helt enkelt väntat mig mer än så här av M. Night Shyamalan, och det är en bit kvar till samma klass som Sjätte sinnet eller ens The Happening. Det är absolut ingen dålig film och vet man vad man ger sig in i är den fullt sevärd, men åtminstone jag tycker inte att den är värd biljettpriset att se på bio. Då är det bättre att vänta tills filmen släpps på DVD och hyra den, för så pass är den värd. Mitt betyg stannar på en halvstabil sexa, och det är på intet sätt dåligt men sämre än jag hade förväntat mig av en prisbelönad regissör och manusförfattare som Shyamalan.

Recensionen skriven: 6 juni 2013
Senast uppdaterad: 7 juni 2013

Recensionen har lästs 3515 gånger av 2098 personer, sedan den 6 juni 2013