Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Paramount Home Entertainment Sweden AB
Gabby - Adrienne Bailon Lauren - Sarah Wright
Becky - Ciara Harris Lettie - Jennifer Peña
Kaitlin - Taylor Cole Rada - Daniella Alonso
Coach Harlan - Faizon Love Carlos - Efren Ramirez
Monster - Parker Torres

Sportrelaterade filmer har vi sett en del av genom åren, även om det aldrig varit en särskild vanlig genre. En av de minst kända i genren (åtminstone i Sverige) är denna, som bl.a. producerats av musikkanalen MTV. På en stor turnering i damvolleyboll möts de rivaliserande lagen Phantoms, från den katolska och fattiga skolan Cathedral High School, och Madonnas, från överklasskolan Villa Madonna High School. Båda lagen tycker genast illa om varann, både på och utanför planen, och gör allt för att sabotera för varann. Men ett tag senare inträffar en brand på Villa Madonna High School, och hela skolan brinner till grunden. Det beslutas att skolan inte ska byggas upp igen, utan istället ska alla elever förflyttas till andra skolor i distriktet. Men det är inte så gott om skolor i Kalifornien, och nästan ingen vill tänka sig att ta emot flera elever. De tre största stjärnorna i laget Madonnas - Lauren, Becca och Kaitlin, bestämmer sig därför för att göra det otänkbara - för att säkerställa att alla tre får fortsätta gå i samma klass, börjar de på konkurrerande Cathedral High School. Något som tjejerna på den skolan inte är särskilt förtjust i...

Ingen lär påstå att det här är en alltför originell film, men det är knappast avsikten heller. Det har varit ett flertal filmer med liknande grundstory genom åren, så är man ute efter en helt nyskapande film är det nog säkrast att man avstår. Jag brukar heller inte vara särskilt förtjust i sportfilmer - av den enkla anledningen att jag hatar allt vad sport heter - men jag blev faktiskt positivt överraskad. Förutom ett fåtal lite väl utdragna volleybollsekvenser, så ligger fokuset utanför planen, som gör att det funkar bra även för oss utan sportintresse. Efter en lite seg och oengagerande inledning, så tar sig också filmen rejält efter ett tag - den utvecklas faktiskt till en riktigt bra film. Det är intressant och välgjort, med en vettig sensmoral. Filmen är också lite ovanlig, såtillvida att det nästan enbart handlar om tjejer. De manliga skådespelarna är få till antalet och är förpassade till biroller. Istället är 90% av alla karaktärerna tonårstjejer. Vid vissa tillfällen blir det aningen väl sockersött och med lite väl övertydlig sensmoral. Men i övrigt fungerar filmen riktigt hyfsat, med genomtänkt manus, intressanta karaktärer som man verkligen bryr sig om och inte alls lika mycket stereotyper och klyschor som brukar vara fallet i sådana här filmer. Filmen känns också realistisk och jordnära, vilket höjer helhetsintrycket. Dock vill jag poängtera att jag vet väldigt lite om volleyboll, så jag vågar inte uttala mig om huruvida det förekommer felaktigheter i volleyboll-sekvenserna; men för ett otränat öga ser allting korrekt ut i alla fall. Visserligen är filmen förutsägbar, men det kan väl å andra sidan sägas om de flesta filmer.

Musiken är också bra och passande, vilket bidrar till den fina stämningen. De flesta av skådespelarinsatserna är mycket bra, och de flesta skådisar har latinamerikanskt ursprung, för ovanlighetens skull. Trots att tre av tjejerna är sångerskor helt utan skådespelarutbildning (Adrienne Bailon, Ciaro och Jennifer Peña) och flera av de andra inte har särskilt mycket erfarenhet, så fungerar det riktigt bra - de allra flesta gör mycket bra jobb, och spelar både trovärdigt och övertygande. Ciaro gör visserligen ett lite blekt intryck som "bitchen" Becca, och tar inte riktigt i tillräckligt; men med tanke på att det är hennes allra första filmroll, så tycker jag ändå att man får vara nöjd. Mest imponerad är jag över Adrienne Bailon, Taylor Cole och Sarah Mason (numera Sarah Wright); som gör fullständigt lysande insatser. Tjejerna är dock de starkaste korten, och de manliga birollerna är inte riktigt lika imponerande. Särskilt Faizon Love ger ett ganska bristfälligt intryck som tränaren Harlan - han framkommer som ganska oengagerad, och ibland ser ut som att han nog helst vill vara var som helst utom på volleybollplanen; vilket jag misstänker inte är meningen med manuset. Vid några tillfällen balanserar han också på gränsen till överspel; men han är ändå nätt och jämnt godkänd i mina ögon. Trots vissa klichéer och den förutsägbara storyn, så är det här en riktigt bra film. Den lär inte gå till filmhistorien som något mästerverk och lär inte vinna några priser heller; men om man tar det för vad det är, så blir man inte besviken. Helt enkelt en underhållande och ganska tänkvärd film. Den lämpar sig förmodligen i första hand till ungdomar, men även äldre personer lär ha utbyte av den - trots allt är undertecknad troligen minst 10 år äldre än den huvudsakliga målgruppen, men hade ändå fullt utbyte av den och njöt hela filmen igenom.

DVD-utgåvan kommer från Paramount, och har bild i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1. På omslaget står det felaktigt att bilden är i 4:3 fullskärm, men så är alltså inte fallet. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och utöver det engelska originalljudet finns också dubbade spår på franska och tyska. Textning finns på de fyra skandinaviska språken samt engelska, franska, tyska och holländska. För den engelska texten finns både vanlig text samt textning för hörselskadade, vilket är positivt; men tyvärr finns ingen svensk text för hörselskadade. När man stoppar i skivan möts man direkt av språkvalsskärm. Det följs av studiojinglar för både MTV och Paramount, följt av varningstexter - ingetdera går att hoppa förbi, och allting tar omkring en minut. Jag förstår varför distributören inte vill att man ska kunna gå förbi varningstexterna på totalt 10 sekunder, men att tvingas genomlida vinjetterna för både MTV och Paramount känns både irriterande och dumt; särskilt när man sett dem ett dussintal gånger... Därefter kommer vi till menyn, som är animerad och rätt effektfull, men enbart på engelska. Fler irritationsmoment återfinns dock inte, så därefter är allt som det ska.

Med tanke på att det här rör sig om en film som producerats speciellt för DVD, och inte gått på bio, så hade jag inte väntat mig mycket till extramaterial alls. Men jag hade faktiskt fel. Först hittar vi ett avsnitt av MTV:s TV-serie Making the Movie, som handlar om just den här filmen. Programmet är på 22 minuter, och är hyfsat intressant med bl.a. intervjuer med några av skådisarna samt regissören Neema Barnette. Dock märks det tydligt att programmet spelats in innan filmen släppts, och koncentrerar sig därför i lite för hög utsträckning på att presentera filmen och dess karaktärer - något som inte ger särskilt mycket, när man troligen redan sett den innan man ser extramaterialet. Vidare återfinns långa engelskspråkiga intervjuer med hela 15 skådespelare som medverkar - inte bara huvudrollerna, utan även små biroller får här mycket utrymme (nästan lite för mycket...). De flesta av intervjuerna är riktigt intressanta, och vi får veta en del värdefullt, blandat med mindre intressant snack om rollfigurerna. Undantaget är intervjun med Faizon Love, som framträder som någon slags självutnämnd pajas och komiker, och ger ett mycket löjligt och ointressant intryck. Det var den enda intervjun som undertecknad inte orkade se klart. Totalt tar dessa intervjuer omkring 45 minuter. De skådisar som har spanska som modersmål (6 till antalet) medverkar också i extra spanskspråkiga intervjuer, som tar ytterligare 20 minuter. Även dessa är rätt intressanta, men en del av poängen går förlorad då skådisarna delvis berättar ungefär samma saker som i de engelska intervjuerna - de spanskspråkiga skådisarna medverkar alltså också i de förstnämnda intervjuerna, och talar där engelska. Vidare återfinns ett flertal bortklippta scener, som varierar mellan ganska ointressanta och relativt viktiga. Åtminstone en del av dessa tycker jag borde ha funnits kvar i filmen, och är riktigt intressanta. Dock försvinner en del av vitsen med de bortklippta scenerna, då det inte framkommer var i filmen de skulle ha hört hemma, samt varför de klippts bort. Slutligen finns två featurettes (minidokumentärer). Den första heter "Bump, Set, Spike", och handlar om inspelningen av volleybollscenerna - ganska intressant, men alldeles för kort (bara ca 2 minuter). Slutligen finns ett kortare inslag vid namn "Serve it Up", som bara handlar om musik samt filmade inslag från inspelningarna av filmen, helt utan tal. Jag förstod ärligt talat inte poängen med det... Allt extramaterial är textad på svenska, och alla andra språk som filmen textats på. Det är mycket positivt. Jag saknar dock mer information om själva produktionen av filmen, och likaså en intervju med regissören och manusförfattaren. För att röra sig om en film som släppts direkt på DVD, tycker jag dock att extramaterialet är över förväntan, varför man får vara riktigt nöjd. Själv hade jag inte väntat mig att en sådan här film skulle ha något extramaterial alls - trots allt brukar så vara fallet med direkt-till-DVD-filmer från de flesta distributörer - så att det faktiskt fanns omkring en och en halv timmes extramaterial blev ärligt talat en chock för undertecknad...

Recensionen skriven: 1 februari 2007
Senast uppdaterad: 1 februari 2007

Recensionen har lästs 3609 gånger av 1960 personer, sedan den 5 december 2007