Tack till Fox Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Hobar - August Diehl Guy Sangster - Matthew Goode
Mrs. Sinclair - Marion Bailey Scarlet - Celeste Dodwell
Monique - Camille Cottin Paul Delamare - Thierry Frémont
Margaret - Sally Messham Anna - Raffey Cassidy
George Kavanagh - Daniel Betts SOA-tjänsteman - Simon McBurney
Adam Hunter - Josh Dylan Emmanuel Lombard - Anton Lesser

Året är 1942, och den kanadensiska militären Max Vatan jobbar med motståndsrörelsen under andra världskriget. Han skickas till Casablanca på uppdrag att under täckmantel döda en tysk ambassadör viktig för Tredje Riket, och som hjälp får han den franska motståndsledaren Marianne Beausejour. Som del av täckmanteln måste de låtsas vara ett par, och snart blir känslorna på allvar. De inleder snabbt ett förhållande, och en liten tid senare är de gifta och har barn i ett relativt fridfullt kvarter i London. Allt går som på räls, tills dess att Max blir tillkallad till sina överordnade inom militären och motståndsrörelsen - de har nämligen precis hört ett oroväckande rykte att Marianne kan vara en tysk spion planterad av nazisterna...

Det råder knappast någon brist på filmer om andra världskriget, men trots det erbjuder Allied åtminstone delvis en ny vinkling som i alla fall jag inte sett förut. Därför upplevs det förhållandevis nyskapande, trots att man sett många av beståndsdelarna förut. Det är intressant och storyn är genomarbetad, och genom den delvis originella storyn finns det absolut ett existensberättigande trots att man kan tycka att det blivit lite väl många filmer om andra världskriget genom åren. Allied är också en riktigt bra film, som berättar en intressant handling på ett snyggt och övertygande sätt. Det har blivit en engagerande film, som håller intresset vid liv hela tiden på ett elegant sätt.

Periodvis är det riktigt spännande, och under en del scener sitter man som på nålar genom en intensitet och spänning som är få filmer förunnat. Bitvis är det också starkt och berörande, och vid ett par tillfällen är det omöjligt att inte fälla en och annan tår. Rollfigurerna är intressanta och mångfacetterade, och här blir ingen helt svartvit. Det finns ett påtagligt djup och många bottnar, och filmen vill berätta mycket; och lyckas överlag också. De båda huvudrollerna har en övertygande personkemi, och just därför tror man på deras relation och dras snabbt in i handlingen. Det är också stämningsfullt och med en stark atmosfär.

Allt detta låter väldigt bra, och det är det också. Men tyvärr är tempot lite för ojämnt, och det gör att intresset vacklar lite mellan varven. Efter en intressant och effektiv inledning sjunker tempot en del, och mellan varven upplevs det något segt. Det står och stampar på samma ställe aningen för länge för sitt eget bästa, innan tempot ökar igen och det under den andra halvan blir mer intressant och dessutom mer spännande. Det borde ha gått att få ett lite jämnare tempo, och filmen hade nog vunnit på att kortas ned en smula då några scener pågår lite för länge för sitt eget bästa.

Tonen skiftar också lite mellan olika scener, och övergången mellan spännande thriller och kärleksdrama känns inte helt övertygande. Robert Zemeckis saknar lite av den fingertoppskänsla som krävs för att få till ett helt trovärdigt kärleksdrama, som gör att det mellan varven upplevs något smörigt och översentimentalt. Bitvis upplever man att filmen spelar på känslosträngar, och det blir en smula överromantiserande. Det gör att de mer intensiva och spännande scenerna fungerar bättre än kärleksscenerna, och det känns inte riktigt som en och samma film helt igenom.

En del av trovärdigheten blir också lidande då filmen ser ut och känns en smula för "polerad" och vacker, där alla är välklädda och ingen blir det minsta smutsig ens av ett pågående krig. I synnerhet under scenerna i Casablanca känns det också lite för kulissartat ut, så att man aldrig riktigt känner att man befinner sig i Marocko. En del trådar som tas upp reds heller aldrig ut till fullo, och några sidohistorier känns därför oavslutade. Det gäller bland annat historien kring Max syster, som är intressant men som blir hängandes i luften.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk med många nyanser och en del symbolik. Men ibland blir även fotot lite för vackert, vilket skär sig från temat. Specialeffekterna varierar en del, och övertygar inte fullt så mycket som de borde göra med dagens teknik. Ibland blir det lite väl uppenbart att merparten av filmen spelats in i studio med kulisser, och till stora delar med hjälp av så kallad "green screen". Självklart kan man inte förvänta sig att alla filmteam ska resa jorden runt för att spela in allting på plats i de länder det ska utspelas, men oavsett land borde man kunna lyckas att hitta åt riktiga inspelningsplatser så att man slipper ta till kulisser till och med vid utomhusscener.

Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Brad Pitt har aldrig tillhört någon av mina favoriter, men gör ändå en stark och trovärdig rollprestation. Problemet är bara det att han nuförtiden är lite för känd och inte lyckas att variera spelet tillräckligt mellan olika roller, så att filmillusionen blir något lidande och man hela tiden tänker på att det är just Brad Pitt. Marion Cotillard är utmärkt som Marianne, och gör en stark och naturlig insats där man inte ens tänker på att det faktiskt är hon; så ska det se ut! Lizzy Caplan är också utmärkt i en biroll som Max syster - en tyvärr alltför underutvecklad roll, som jag gärna hade velat se mer av.

Allied är en riktigt bra film, som överlag är välgjord och dessutom har utmärkta skådespelare. Det är spännande, intensivt och berörande, och jag uppskattar djupet och de många nyanserna. Genom den ovanliga vinklingen och den utmärkta storyn kommer man långt, och här finns mycket att hämta trots ett bekant tema. Men fastän de flesta scener fungerar bra, så sammanfogas inte alla scenerna till en övertygande helhet, och tonen förändras lite så att det inte riktigt känns som samma film hela tiden. Tempot är lite för ojämn, och framförallt under mittpartiet hade filmen vunnit på att kortas ned något. Men trots problemen är det utan tvekan de positiva egenskaperna som väger över, och det gör Allied till en film väl värd att se för de allra flesta. Men det finns lite för många brister för att kunna rättfärdiga mer än en stabil sjua i betyg, och det är tråkigt att Robert Zemeckis aldrig nuförtiden verkar kunna få till en riktigt klockren film på samma sätt som Tillbaka till framtiden och Forrest Gump; som lär förbli hans största succéer.

Blu-Ray-utgåvan innehåller bild i Widescreen med proportionerna 2,40:1, medan ljudet är i DTS-HD 5.1 på engelska samt Dolby Digital 5.1 på några andra språk. Det finns också syntolkning på engelska, vilket säkerligen är värdefullt i engelskspråkiga länder men i Sverige är det väl kanske lite mer tveksamt hur många synskadade som är tillräckligt bra på engelska. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på ett dussintal olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken, och dessutom finns både vanlig engelsk text samt engelska för hörselskadade; trevligt och alltför sällsynt nuförtiden. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade. Texten är lagom stor och relativt lättläst, men kantlinjerna är ganska tunna. Märkligt nog ser texten aningen annorlunda ut när dialogen är på franska eller andra språk gentemot när den är på engelska; oklart varför. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel, varpå man får välja språk från en enkel språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter på valt språk, innan man direkt kommer till huvudmenyn som är stillastående men stilren och effektfull.

Som bonusmaterial hittar vi en 10-delad bakom kulisserna-dokumentär på hela 1 timme 7 minuter, som tillsammans tar upp de flesta aspekter om produktionen - ett inslag vardera om storyn, scenografin, regissören, kläderna och designen av dessa, de två huvudkaraktärerna, resterande rollbesättning, specialeffekterna, bakgrundsmusiken, de fordon som förekommer och slutligen vapen. Här finns en del matnyttigt, men det är på tok för mycket allmänt skryt över de inblandade och traditionellt "ryggdunkande". Mest påtagligt blir det i inslaget om regissören, som i stort sett bara verkar gå ut på att höja Robert Zemeckis till skyarna - på hur många olika sätt kan man egentligen säga att en regissör är världens bästa...? Jag hade önskat att inslagen kunnat kortas ned, för att få med det väsentliga och den faktiskt intressanta informationen på kortare tid; för det är nog tveksamt hur många som orkar sitta i över en timme när bara en del faktiskt är intressant. Allt bonusmaterial är textat på alla skandinaviska språk och på engelska, vilket är mycket glädjande - i dagens läge är det alltför sällsynt med svensk text på bonusmaterial, och för det förtjänar Paramount verkligen en eloge.

Recensionen skriven: 25 november 2016
Senast uppdaterad: 11 maj 2017

Recensionen har lästs 3203 gånger av 1768 personer, sedan den 25 november 2016