Chani - Kristen Wiig Champ Kind - David Koechner
Linda Jackson - Meagan Good Kench Allenby - Josh Lawson
Jack Lime - James Marsden Ed Harken - Fred Willard
Freddie Shapp - Dylan Baker Garth Holliday - Chris Parnell
Walter Burgundy - Judah Nelson Gary - Greg Kinnear
Entertainment Tonight-teamet - Tina Fey / Amy Poehler BBCs reporter - Sacha Baron Cohen

Året är 1979. 8 år efter originalfilmen är den måttligt talangfulla nyhetsuppläsaren Ron Burgundy och den betydligt mer professionella Veronica Corningstone gifta, och har en 7-årig son. De är båda två populära nyhetsuppläsare, och allt är frid och fröjd. Åtminstone fram tills dess att Veronica blir befordrad till rikstäckande nyhetsuppläsare på bästa sändningstid, medan Ron får sparken. Ron blir deprimerad, börjar dricka okontrollerbart och hankar sig fram som delfinshowspresentatör på Seaworld. Men en dag blir han erbjuden jobb som nyhetsuppläsare på den nystartade nyhetskanalen GNN, som ska sända nyheter dygnet runt. Han samlar ihop sitt gamla team; bara för att upptäcka att den sändningstid de blivit erbjuden är klockan 02:00...

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i den första Anchorman, som visserligen hade en kul premiss men i slutändan sällan var särskilt rolig. Anchorman 2 fortsätter i ungefär samma stil, men här är det ett lite större fokus på handlingen. Det är en intressant story, och filmen har en del kul drifter med nyhetssändningar och nutida nyhetsklimat. Här finns ett visst djup och en både tydligare och bättre sensmoral än i originalfilmen. Rollfigurerna är lika absurda som i den första filmen, men det fungerar helt okej fastän Ron bitvis är alltför osympatisk för att man ska kunna göra annat än irritera sig över honom. Tyvärr har dock Veronica fått betydligt mindre utrymme än i den första filmen, vilket är tråkigt då hon är en betydligt mer sympatisk rollfigur. Det gör överlag att kvinnosynen blir sämre än i den första filmen, men jag uppskattar dock Chani som är en riktigt kul och udda karaktär.

Men vid en komedi är förstås humorn A och O, och på den punkten är jag inte alltför nöjd med Anchorman 2. Visst finns en del roliga poänger, med situationer och repliker som man får skratta åt. Men det är långt mellan gångerna, och de gånger jag faktiskt skrattade högt kan nästan räknas på ena handens fingrar. I övrigt går det inte längre än till småfniss eller leenden, även om det utan tvekan finns några vassa scener och roliga situationer. Det fullkomligt kryllar av slag under bältet och ganska osmaklig humor, och det fungerar säkert för somliga; men jag tyckte sällan att det blev särskilt humoristiskt.

Storyn är minst lika skruvad som i den första filmen, och det är en minst sagt absurd och bitvis rentav fånig premiss. Det är givetvis fullt avsiktligt, men ibland går det ändå för långt när allting blir så fruktansvärt tillspetsat samtidigt som det ändå inte är alltför roligt. Framförallt de sista 20 minuterna spårar allting ur å det grövsta, och då tappade jag helt intresset. Fördelen är att det mesta är oförutsägbart, och det är närmast omöjligt att gissa sig till vad som ska hända.

På gott och ont är Anchorman 2 också en extremt politiskt inkorrekt film, och faktum är att det är svårt att se på många av skämten och replikerna som något annat än rasistiska. Jag uppskattar en film som faktiskt vågar vara politiskt inkorrekt, efter att alltför många filmer på senare år blivit menlösa då ingen vågar stöta sig med någon. Men här går man lite för långt åt andra hållet, med mängder av rasistiska och sexistiska kommentarer. Hade det bara varit riktigt roligt hade jag inte sagt något om det, då jag är av åsikten att man kan driva med nästan vad som helst bara det görs på rätt sätt. Men när det ofta faktiskt inte är särskilt roligt, så blir en del av dialogen lite väl motbjudande och osmaklig.

Fotot är enkelt men funktionellt, och skådespelarinsatserna är förhållandevis bra. Will Ferrell tillhör definitivt inte någon av mina favoriter, men gör ändå en ganska bra rollprestation som Ron, trots en hel del (troligtvis avsiktligt) överspel. Christina Applegate är som vanligt mycket bra, men får tyvärr inte alltför mycket att arbeta med den här gången. Steve Carell och Paul Rudd är bra, men även där förekommer en del överspel. I övrigt rör det sig om relativt bra men i de flesta fall inte alltför minnesvärda rollprestationer. Den bästa rollprestationen står Kristen Wiig för i den absurda men riktigt roliga rollen som Chani.

Anchorman 2 är en hyfsad men alltför ojämn film, som bitvis är rolig och har med smarta referenser till dagens nyhetsklimat, och med en del kul rollfigurer; samtidigt som det också finns en bra (om än något övertydlig) sensmoral och en genomarbetad story. Men det är tyvärr sällan som det är särskilt roligt, och jag skrattade bara några få gånger i biosalongen; och ändå tror jag att jag skrattade mest i salongen vid pressvisningen jag såg filmen på... Storyn är minst sagt utflippad och skruvad, vilket bitvis fungerar bra men som ibland går över gränsen till att bara bli absurd för sakens skull utan att det faktiskt tillför någonting. Ibland går det också för långt med den politiska inkorrektheten, med en del rasistiska skämt som i mina ögon är alltför långt under bältet. Vissa scener är dock mycket minnesvärda, och det finns utan tvekan en del poänger hos filmen. Men överlag borde det ha kunnat bli mycket bättre utifrån samma premiss, och fastän filmen går att se finns det för många brister för att jag ska kunna ge den mer än en hyfsat stabil femma i betyg. Men kanske är det bara jag som har en egendomlig smak vad gäller humor; jag vet inte...

Recensionen skriven: 19 december 2013
Senast uppdaterad: 20 december 2013

Recensionen har lästs 3570 gånger av 2076 personer, sedan den 19 december 2013