Producent: Nahid Persson & Anders Wilhelmsson
Regi: Nahid Persson
Manusförfattare: Nahid Persson
Svensk distributör: Folkets Bio
Klarar av Bechdel-testet: Ej tillämpbart
Nahid Persson Anders Rosén

Dokumentärfilmaren Nahid Persson (född Nahid Akbar Pour) har efter ett flertal negativa erfarenheter nästan gett upp hoppet om att kunna träffa någon via dejtingappen Tinder, när hon träffar tennisproffset Anders Rosén och de inleder ett förhållande. Han verkar till en början nästan perfekt, men efter några veckor tillsammans inser hon att Anders inte bara träffar en annan kvinna samtidigt utan hela 23 andra kvinnor (!). Det har till och med bildats en Facebook-grupp där alla hans kvinnor kan diskutera saken. Ändå vill inte Nahid släppa tanken på att kunna ha ett seriöst förhållande med Anders, och gör till råga på allt allting framför kameran.

Den här dokumentären har onekligen en intressant premiss, och det är tyvärr ett intressant och högaktuellt ämne. Nahid Persson är också onekligen en talangfull dokumentärfilmare, och i synnerhet hennes Prostitution bakom slöjan var väldigt lyckad. Jag är ärligt talat lite mer kluven till Anders, jag och hans 23 andra kvinnor, som definitivt är intressant men som också har en del irritationsmoment och lider av ett lite märkligt fokus. Det är hela tiden intressant, och överlag är det en engagerande film som tar upp ett intressant ämne. Det är också underhållande och fascinerande, och visst förstår jag att Nahid velat göra en film om det, när man nu upptäcker något sådant om "sitt livs kärlek".

Det är också imponerande att Anders Rosén ställt upp på att bli intervjuad och filmad på det här sättet; även fast man onekligen kan ställa sig frågan varför han går med på det. Han verkar inte heller komma med någon form av djupsint eller trovärdig förklaring till sitt agerande, utan mycket mer än "Det blev så" får vi aldrig höra... Uppenbarligen måste det finnas någon psykologisk förklaring när man har förhållanden med så sjukt många personer samtidigt, men Nahid verkar inte så intresserad av att komma med förklaringar på varför, utan fokuserar hellre på relationen mellan henne och honom och ansträngningen att bygga upp ett förhållande. Det är lite synd, eftersom den historien är mindre intressant än varför Anders beter sig som han gör.

Det känns som att dokumentären åtminstone delvis lider av ett missriktat perspektiv, och det känns inte helt rätt att Nahid själv ska stå i rampljuset på det här sättet; kanske ännu mer än vad Anders hamnar i rampljuset. Jag blir heller inte riktigt klok på hur Nahid egentligen tänker, som tar tillbaka Anders gång på gång och verkar fast besluten att få ett seriöst förhållande med honom; fastän alla vi andra inser att det är dömt att misslyckas. Vi får ingen trovärdig förklaring till varför Nahid beter sig som hon gör, och hela tiden tar tillbaka honom. Hon upplevs velig och ytlig, och det kan väl inte ha varit meningen...?

Dessutom är det märkligt att de 23 andra kvinnorna nästan aldrig får komma till tals, vilket jag hade velat höra mer om. Nahid nöjer sig med att intervjua ett par av dessa i början - som totalt utgör ett par minuter av filmens speltid - och dessutom vill ingen av dessa framstå med namn eller synas i bild. Visst förstår jag om man vill vara anonym efter en sådan upplevelse, men hur ställer sig de 21 kvinnor som inte ens får komma till tals...? Nog borde det ha gått att få någon eller några av dessa att bli intervjuad, så man får höra fler perspektiv av berättelsen. Det framgår heller inte med tydlighet om Anders verkligen har träffat alla dessa 23 kvinnor i verkligheten, eller om en del "bara" varit via Tinder eller andra digitala tjänster.

Anders, jag och hans 23 andra kvinnor är en intressant och välgjord dokumentär, och det är värdefullt att få en inblick i mysteriet som är Anders Rosén samtidigt som Nahid inte dragit sig för att vara mer personlig än i hennes tidigare dokumentärer. Så visst är det fascinerande och intressant på alla sätt och vis, men jag undrar om det inte hade varit bättre om en utomstående part hade gjort filmen istället för Nahid som trots allt är del i målet. Det är också synd att filmen fokuserar så mycket på Nahids ansträngning att vilja bygga upp ett förhållande med Anders, så att de 23 andra kvinnorna hamnar i skymundan; när det borde vara lika mycket deras historia och anledningen till Anders beteende. Det känns alltså lite som att filmen lider av ett missriktat perspektiv, och borde ha kunnat byggas upp på ett ännu mer intressant sätt. Men fastän det bitvis blir segt och utdraget är det på intet sätt en dålig film, och inte minst för ämnet i sig kan den vara sevärd. Men mer än en svag sexa kan jag ändå inte med gott samvete ge filmen, och jag hade hoppats på betydligt mer än så.

Recensionen skriven: 14 juni 2018
Senast uppdaterad: 14 juni 2018

Recensionen har lästs 2530 gånger av 1614 personer, sedan den 14 juni 2018