Axel Flogfält - Sven Wollter Mårten Flogfält - Jacob Eklund
Per-Ove Ågren - Jan Mybrand Anki Ågren - Maria Lundqvist
Lilly Ågren - Shenie Fogo Leia Ågren - Nikisha Fogo
Eva Flogfält - Ing-Marie Carlsson Ivar Pettersson - Tord Peterson
Vendela Flogfält - Gabriella Boris Måns Flogfält - Adrian Matenda
Sig själv - Martin Stenmarck

Regissören och manusförfattaren Colin Nutley - ursprungligen från England men sedan många år bosatt och verksam i Sverige - var en gång i tiden mycket framgångsrik med bl.a. Änglagård 1992 och dess uppföljare två år senare. Där fick vi lära känna invånarna kring gården Rosengård, och i synnerhet relationen mellan Fanny och Zac. På senare år har Colins karriär inte gått fullt lika bra, och senare filmer som bl.a. Queen of Sheba's Pearls och i synnerhet Angel har inte blivit några succér. Därför är det kanske inte så konstigt att han nu väljer att återgå till ursprunget, och 16 år efter Änglagård: Andra sommaren kommer nu den tredje filmen i serien.

Lika lång tid har gått även i filmens värld, och Fanny har genom åren flyttat runt en hel del. Numera bor hon i Mallorca och driver ett hotell tillsammans med sin 15-åriga dotter Alice. Fanny har lämnat upplevelserna i Sverige bakom sig, men det kan Alice inte göra som frågar ut sin mamma om vad som hände och vem som egentligen är Fannys pappa - något hon fortfarande inte fått hundraprocentig klarhet i. Till sist övertalar Alice sin mamma att de tillsammans ska resa tillbaka till Sverige och den lilla byn i Västergötland. Änglagård är sedan länge borta, men de två och Zac får bo i en herrgård som samhällets präst äger.

Jag minns att jag såg den första Änglagård i min ungdom, och tyckte det var en hyfsad film. Tvåan har jag dock aldrig sett, och därför tillhör jag kanske inte den främsta målgruppen för Änglagård - Tredje gången gillt. Fast å andra sidan borde filmer som spelas in med 16 års mellanrum göras så pass fristående så att även personer som inte sett de tidigare filmerna - eller åtminstone som inte kommer ihåg dem - har utbyte; det har ju trots allt kommit nya generationer sedan dess.

Fast den lilla detaljen verkar Colin Nutley ha glömt bort, för här känner man genast att man har en väldigt stor fördel av att ha sett de tidigare filmerna. Jag hade inledningsvis stora svårigheter att hänga med och verkligen komma ihåg vilka rollfigurer som var vilka; i synnerhet som Änglagård inte lämnat något större minne hos mig, och jag bara med tydlighet kommer ihåg Fanny och Zac från den filmen. Plötsligt dyker det upp en massa rollfigurer som jag inte alls kommer ihåg, men som regissören verkar förutsätta att vi alla ska känna.

Därför blev filmen inledningsvis lite oengagerande, men när filmen väl kommer igång blir det trots allt en hyfsad film. Att få lära känna Fannys dotter Alice är en trevlig idé, och hon är ett värdefullt tillskott till den här filmen. Storyn fungerar också helt okej, även om det inte är något alltför stort djup som erbjuds. Det är intressant, men tyvärr är det också till stora delar långsamt. Det funkar bäst under den första halvan, då det fortfarande finns frågor kring vem som är Fannys pappa kvar att reda ut. Då är det en ganska engagerande historia, och fastän det går långsamt framåt så känns det överlag intressant. Det är också finstämt och lagom lågmält, och det förekommer vissa komiska poänger som lättar upp stämningen.

Men när allting kring faderskapet är utrett så återstår fortfarande ungefär halva filmen, och Colin Nutley har uppenbarligen haft svårigheter i att skriva manus till resten av filmen. Då börjar det gå lite på tomgång, och storyn stannar bitvis upp nästan helt. Det känns ärligt talat ganska segt, och vid några tillfällen fick jag anstränga mig för att inte slumra till. Visserligen blir det intressanta och småroliga inslag då och då, men inte tillräckligt för att hålla intresset vid liv under hela den långsamma andra halvan.

Dessutom har manusförfattaren ibland gått en smula för långt med tillspetsade situationer, så att det nästan börjar likna en fars. Det känns fel vid ett drama som trots allt bör föreställa vara hyfsat seriöst. Jag kan också tycka att rollfigurerna inte fått någon nämnvärd karaktärsutveckling gentemot tidigare, och storyn är inte tillräckligt ny för att det verkligen ska fungera fullt ut som en ny film. Men det är absolut inte dåligt - bitvis är det engagerande och rentav berörande, och vissa scener är riktigt minnesvärda. Men något är fel när den första halvan är så pass mycket bättre än den andra halvan.

Fotot är dock mycket bra, och vi erbjuds en hel del vackra vyer även om bildspråket inte tillhör det mest originella man skådat. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och Helena Bergström spelar ungefär lika bra som hon alltid gjort. Mest imponerad blev jag över hennes dotter Molly Nutley, som också spelar dottern Alice i filmen. Hon spelar mycket bra och naturligt, och har potential att gå långt inom branschen. Faktum är att hon redan i 15 års ålder spelar bättre än vad hennes mamma gör. Även i övrigt är det bra skådisar, och de allra flesta gör bra ifrån sig.

Änglagård - Tredje gången gillt är en underhållande och intressant film, men som tyvärr har ett lite för tunt manus för att hålla hela vägen. Det blir ändå underhållande för stunden, men inte mycket mer än så. Betygsmässigt stannar det vid en stark femma, men om den andra halvan vore lika bra som den första hade filmen absolut förtjänat ett högre betyg än så.

Recensionen skriven: 26 december 2010
Senast uppdaterad: 27 december 2010

Recensionen har lästs 5709 gånger av 3033 personer, sedan den 26 december 2010