Manusförfattare: Gabriela Pichler
Raša - Nermina Lukac Rašas pappa - Milan Dragišic
Nikki - Jonathan Lampinen Peter - Peter Fält
Rosi - Ružica Pichler Eva - Maria Lindberg
Olle - Nicolaj Schröder Solveig - Britt Ahlberg
Elin - Elin Berg Isa - Isa Hansen

20-åriga Raša kommer ursprungligen från Serbien, och bor nu med sin pappa i ett mindre samhälle någonstans i Skåne. Hennes pappa har skadat ryggen efter alltför långt utslitande arbete, och kan inte längre jobba. Då hans läkare vägrar att sjukskriva honom måste Raša istället försörja sin familj. Hon jobbar på en grönsaksfabrik och jobbar hårt med det monotona arbetet. Fram tills dess att företagen ska göra nedskärningar, och tvingas säga upp en hel del personal - däribland Raša...

Att Äta sova dö tar upp ett viktigt och intressant ämne kan ingen förneka. Det är värdefullt med en film som skildrar tillvaron för arbetslösa, med exempelvis hopplösa jobbcoacher och stelbenta regler. Likaså är det också värdefullt att skildra problematiken att passa in för utlandsfödda, och filmen tar också upp intressanta frågeställningar kring klasskillnader och klyftor i samhället. Kort sagt finns det ett påtagligt djup, och det råder ingen tvekan om att Gabriela Pichler haft de bästa avsikter. Det är fascinerande, tänkvärt och hyfsat engagerande. Gabriela Pichler lyckas på ett skickligt sätt att kombinera mörker och hopplöshet med ett visst framtidshopp, så att det är mörkt och tungt men ändå inte känns helt hopplöst. Gabriela har också lyckats att baka in en värme och viss humor i historien, som lättar upp stämningen på ett elegant sätt.

Det är också en mycket trovärdig och realistisk film, som tar upp intressanta ämnen och hela tiden känns autentisk in i minsta detalj. Stämningen är utmärkt, och filmen erbjuder en lågmäld och avskalad stil i kombination med en mörk men fin stämning. Det är finkänsligt skildrat och mycket stämningsfullt. Äta sova dö har fått en imponerande dokumentär känsla, så att det verkligen känns som att man iakttar riktiga personer och en liten period i deras liv. Fascinerande och välgjord. Raša är en intressant och sympatisk rollfigur, med många nyanser och som är lätt att sympatisera med. Hennes pappa hinner inte få något alltför stort djup, men får åtminstone några nyanser. Scenerna mellan honom och Raša känns oerhört äkta och stämningsfulla, och erbjuder en imponerande charm. Allting bidrar till en fin stämning och en handling som håller intresset vid liv.

Men ack så långsamt och tunt det är... Storyn är väldigt tunn, och här finns inte mycket till dramatisk utveckling med få yttre konflikter. Det är enkelt och händelsefattigt, och det finns heller inte särskilt mycket till karaktärsutveckling. Allting går väldigt långsamt framåt, och många scener pågår lite för länge för sitt eget bästa. Det upplevs helt enkelt ganska segt och vid några tillfällen rentav tråkigt, och det tror jag knappast var avsikten. Några scener känns ganska poänglösa, och det är både repetitivt och långsamt. Det är givetvis fullt avsiktligt och med en sådan här handling ska det självklart vara repetitivt och monotont; men jag tycker ändå att något har gått snett då allting går i ultrarapid och det egentligen knappt händer någonting alls.

Trots att jag var pigg och utvilad när jag satte mig ner för att se Äta sova dö tvingades jag bitvis att riktigt anstränga mig för att inte somna under filmens gång... Trots det viktiga och berörande ämnet lyckades filmen heller aldrig riktigt att gripa tag i mig. Visst känner man med Raša och hennes situation, men särskilt gripande blir det ändå aldrig. Mycket mer än smått berörande blir det inte, och med ett sådant här ämne borde det verkligen ha blivit det. Jag lyckas inte riktigt att sätta fingret på vad som gått snett, men av någon anledning förblir jag ändå förhållandevis oberörd av många scener som man verkligen borde bli berörd av.

Fotot är utmärkt, och filmen erbjuder ett starkt bildspråk med lagom skakig handkamera. Handkameran gör det lätt att leva sig in i filmen och bidrar till en effektiv autentisk känsla, och samtidigt blir det aldrig för skakigt så att man hela tiden ser vad som händer. Mycket snyggt gjort! Skådespelarinsatserna är riktigt bra, och de allra flesta är debuterande amatörer som inte varit med i filmer tidigare. Det är verkligen ovanligt att man vågar ta till sådana begrepp vid svensk film, och det bidrar till en ökad realism på ett imponerande sätt. Nermina Lukac är strålande i huvudrollen som Raša, och spelar naturligt och trovärdigt in i minsta detalj. Hon imponerar stort, och det här är en av de bästa rollprestationer jag sett i svenska filmer under 2000-talet. Det är starkt gjort, och Nermina har alla förutsättningar att komma långt inom branschen. Milan Dragišic är också riktigt bra som hennes pappa, och spelar naturtroget och minnesvärt. Jonathan Lampinen är bra som kompisen Nikki, och regissörens mamma Ružica Pichler är bra som jobbarkompisen Rosi. Även i övrigt är det bra skådespelare och det finns inte ett enda svagt kort, även om ingen ärligt talat kommer upp i riktigt samma svårslagna nivå som den fantastiska Nermina.

Äta sova dö är en ganska bra film, som imponerar med sin dokumentära känsla och starka stämning hellre än någon imponerande story. Det är ett viktigt ämne som tas upp, och visst är filmen som sådan intressant och fascinerande. Men jag kan inte låta bli att känna mig lite besviken, då jag hade haft betydligt högre förväntningar efter alla priser och lovord som filmen fått. Det är visserligen långt ifrån dåligt, men genom den lite väl långsamma storyn har allting blivit lite för tunt och utdraget för sitt eget bästa. Det är en helt okej film och sett till realism är det ytterst svårslaget. Men jag har ändå lite högre förväntningar av en film än att den "bara" är trovärdig och naturlig, och det här borde ha kunnat bli så mycket bättre än det faktiskt blivit. Det är klart sevärt och kanske blir ni mer imponerad än undertecknad, men tyvärr blir det inte alls lika minnesvärt som det borde ha blivit. Mitt betyg stannar på en stark sexa, och mycket av den sjätte stjärnan har Nermina Lukacs rollprestation och Gabriela Pichlers fantastiska stämning att tacka för.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har endast svensk text för hörselskadade samt vanlig svensk text för endast utländsk dialog; inga andra språk alls. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, följt av varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stilren, rörlig och svenskspråkig.

Som extramaterial hittar vi ett inslag vid namn "Förberedelser" (9 minuter), där merparten av tiden går åt till att följa Milan Dragišic i hans provfilmning för rollen. Inte alltför mycket att hurra för, även om det bitvis är en smula intressant. I inslaget med den lite vilseledande titeln "Gabriela möter Nermina" (5 minuter) handlar det om Nerminas provfilmningar inför rollen, vilket är en smula intressant men inte alltför mycket att hurra för. Det finns även skriftliga biografier på några av skådespelarna. Till sist hittar vi den 22 minuter långa kortfilmen "Skrapsår"; Gabriela Pichlers examensfilm från Göteborgs filmhögskola som vann Guldbagge för bästa kortfilm 2010. Det är en trevlig och intressant film, även om man inte riktigt blir klok på en del detaljer och den dessutom är en smula händelsefattig. Även i denna film är det amatörskådespelare, och de allra flesta gör fina insatser. Tyvärr är det dock bitvis väldigt svårt att uppfatta vad skådespelarna säger, då många pratar väldigt otydligt och i vissa fall dessutom med kraftig brytning. Extramaterialet har tyvärr ingen textning alls, och då en del av provfilmningarna är på serbiska utan text eller (som i fallet med kortfilmen) är svårt att uppfatta vad alla säger på, så blir det måttligt lyckat att ingen svensk textning erbjuds.

Recensionen skriven: 20 februari 2013
Senast uppdaterad: 21 februari 2013

Recensionen har lästs 4465 gånger av 2720 personer, sedan den 20 februari 2013