Delphine Lasalle - Sofia Boutella Spyglass - Eddie Marsan
Eric Gray - Toby Jones Emmett Kurzfeld - John Goodman
Klockmakaren - Til Schweiger Merkel - Bill Skarsgård
Aleksander Bremovych - Roland Møller Yuri Bakhtin - Jóhannes Haukur Jóhannesson
Helena - Lili Gesler James Gasciogne - Sam Hargrave
Chefen C - James Faulkner Audrey - Sara Natasa Szonda

Året är 1989, och det är bara några veckor kvar innan Berlinmuren kommer att falla. Då skickas den brittiska spionen Lorraine Broughton från den brittiska underrättelsetjänsten MI6 till Östtyskland. Hon har erfarenhet av både slagsmål, vapen och de flesta tänkbara situationer som kan uppstå. Hennes uppdrag är att undersöka varför en under cover-agent blivit mördad, och framförallt se till så att en lista han hade med samtliga spioner från allas sidor inte hamnar i orätta händer. Hon blir ombedd att samarbeta med stationschefen David Percival, men i Berlin är det inte lätt att veta vem man kan lita på...

Jag har inte läst Antony Johnstons serieroman "The Coldest City", som såvitt jag vet heller inte har släppts i Sverige, och har därför inget att jämföra med. Men grundstoryn kring Östtyskland under kalla kriget är onekligen intressant och fascinerande, och intrigen är relativt genomarbetad. Till skillnad från många actionfilmer finns en ordentlig handling, och Lorraine är en förhållandevis nyanserad och intressant karaktär. Resultatet är en helt okej film, som engagerar med enkla medel.

Stämningen är utmärkt, och filmen lyckas på ett skickligt sätt att bygga upp en effektiv stämning och atmosfär runt de båda delarna av Berlin, och man kan riktigt ta på den mörka och deprimerande känslan. Genom förlagan lyckas filmen också att förmedla en slags förhöjd serietidningsliknande känsla; d.v.s. överdrivet men samtidigt med viss verklighetskoppling. I stil och känsla har filmen vissa likheter med Sin City, fast inte med samma originella bildspråk. Det är underhållande och tempot är högt, med en tacksam intensitet där det händer något hela tiden.

Actionscenerna är också mycket snyggt koreograferade, där man för en gångs skull ser vad som händer och där filmteamet lyckas att åstadkomma en underhållande känsla under alla våldsscener. Det är få regissörer förunnat, och för det förtjänar filmmakarna en eloge. Dessutom är det förstås en trevlig omväxling med en mer feministisk actionfilm, där allt kretsar kring en stark och självsäker kvinnlig hjälte som dessutom är minst lika stark som alla män. Vi har sett alltför få actionfilmer med kvinnliga huvudroller genom åren, så det är trevligt med en film där män och kvinnor är helt jämställda; eller där kvinnorna snarare är starkare än männen. För det är ärligt talat svårt att tänka sig en mer kapabel spion än Lorraine, som till och med agent 007 skulle bli avundsjuk på...

Men ack så våldsamt det är! Atomic Blonde riktigt frossar i action och våld, och allt verkar gå ut på våld, våld och ännu mer våld. Det är inget fel med våld i sig, men jag har lite svårt för filmer som går ut på underhållningsvåld utan att det faktiskt har något syfte. Dessutom verkar alla närmast odödliga, som kan ta emot hur många sparkar och slag som helst. Till en början är den här våldsamma stilen underhållande, men efter ett tag börjar det bli tröttsamt då filmen verkar sakna verklighetsförankring.

Att Lorraine dessutom verkar vara starkare än Hulken gör knappast saken bättre, och verkar inte ha några som helst problem att ostadliggöra hur många stora och starka män som helst. Visst är det trevligt med en mer feministiskt inriktad film, med en stark och självsäker kvinnlig agent, men det hade ju varit en fördel med en lite mer trovärdig stil. I verkligheten hade de flesta förmodligen inte överlevt ens en tiondel av vad hon och de andra får gå igenom här, och det blir ärligt talat lite tråkigt efter ett tag då till och med James Bond-filmerna upplevs mer trovärdiga än det här.

Dessutom är de flesta rollfigurer tämligen endimensionella och i många fall även stereotypa. Ingen får alltför mycket till personlighet; inte ens Lorraine som helt verkar sakna privatliv. Det gör att man aldrig riktigt bryr sig om vad som ska hända, och den enda rollfiguren som hinner få någon egentlig substans, och som inte upplevs som en slagsmålsrobot - är Delphine; men hon känns tyvärr lite för underutvecklad. Storyn är också onödigt invecklad och tillkrånglad, och därför är det inte helt enkelt att få grepp om någon eller förstå hur allt hänger ihop. När det är uppenbart att fokuset ändå legat på action känns det onödigt med en så rörig intrig. Och den här klassiska listan på alla agenter måste väl tillhöra en av de mest överanvända klichéerna som finns inom den här genren...

Fotot är dock utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk med en ovanlig stil. Det finns även en hel del bra musik, som allt bidrar till en imponerande stämning. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Framförallt är Charlize Theron lysande i huvudrollen som Lorraine. Hon gör en fantastisk insats i en svår roll, och spelar naturligt och trovärdigt. Hon måste vara i mycket bra form för att lyckas att spela in alla dessa actionsekvenser, i synnerhet som uppgifter gör gällande att hon gjort många stunts själv. James McAvoy är också riktigt bra som David, och John Goodman är som vanligt bra. Bill Skarsgård gör också bra ifrån sig i en liten men relativt viktig roll som Merkel. Men utöver huvudrollen är det faktiskt Sofia Boutella som imponerar mest av alla, som är utmärkt i en halvliten men viktig roll som Delphine; som dessutom är en oväntat intressant roll.

Atomic Blonde är en helt okej film, som underhåller för stunden med välkoreograferade actionsekvenser och en intressant handling, där det inte enbart går ut på action. Miljön är fascinerande och atmosfären utmärkt, och det är förstås hög tid med en actionfilm med en kvinnlig hjälte som inte är minsta lilla passiv. Men tyvärr sänks helhetsintrycket av det det övervåld som genomsyrar filmen, där det är våldsamt enbart för sakens skull utan att det faktiskt är berättigat av handlingen. Dessutom sjunker trovärdigheten till botten redan efter en kvart, då alla verkar överleva precis vad som helst. Att de flesta rollfigurer dessutom är platta, och inte ens Lorraine har fått något alltför stort djup, är också olyckligt eftersom det gör att man inte riktigt bryr sig om vad som ska hända. Därför håller filmen tyvärr inte riktigt för en närmare granskning, men som lättsam underhållning för stunden duger det gott och gör att jag trots bristerna ändå ger filmen en sexa i betyg.

Recensionen skriven: 27 juli 2017
Senast uppdaterad: 27 juli 2017

Recensionen har lästs 2613 gånger av 1521 personer, sedan den 27 juli 2017