Rocket - Bradley Cooper Groot - Vin Diesel
Nebula - Karen Gillan Drax - Dave Bautista
Samlaren - Benicio Del Toro Dvärgkungen Eitri - Peter Dinklage
Heimdall - Idris Elba Shuri - Letitia Wright
Okoye - Danai Gurira Ayo - Florence Kasumba
Loke - Tom Hiddleston Pepper Potts - Gwyneth Paltrow

När jorden skapades under Big Bang skapades samtidigt sex evighetsstenar, som är oerhört kraftfulla och kan kontrollera var sin aspekt - kraft, rymd, tid, själ, sinne och verklighet. Stenarna skickades till olika delar av jordklotet, för enligt sägnen kommer den som får tag i alla sex stenar att få absolut makt över liv och död på alla planeter. Det har den redan mäktiga Thanos tagit fasta på, som till varje pris vill få tag i alla evighetsstenarna för att på så sätt enkelt kunna genomföra sin plan för att lösa problemen med överbefolkning, fattigdom och miljöproblem i universum - genom att helt enkelt utplåna halva universums befolkning. Vilka som överlever eller dör spelar ingen roll; det är bara antalet som är det viktiga för Thanos, och får han tag i alla stenarna kan han utplåna hälften av alla människor bara genom att knäppa med fingrarna. Nu är goda råd dyra, men dessvärre är Avengers splittrade efter de senaste händelserna. Men dessbättre får de hjälp av Guardians of the Galaxy med Peter, Gamora, Rocket, Groot m.fl. samt Spindelmannen; och kanske kan även Svarta Pantern från det mystiska landet Wakanda vara till hjälp.

Marvels filmer på senare år har hållit en relativt hög klass, och jag uppskattar att det som en gång i tiden började som lättsam så kallad popcorn-underhållning numera fått ett större djup än någonsin. Efter att bl.a. solofilmen med Black Panther ganska nyligen uppenbarligen mest fungerade som introduktion av rollfiguren inför just The Avengers: Infinity War är det trevligt att den filmen äntligen fått premiär, som det trots allt puffats för ett bra tag. Filmen som sådan är ganska bra men lite ojämn, och medan vissa aspekter överträffade mina förväntningar är det andra aspekter som gör mig besviken. Storyn är intressant, och här finns ett påtagligt djup och en fascinerande premiss. Det är också en underhållande film, som överlag är engagerande och håller intresset vid liv.

Det är charmigt och spännande, och det finns lite humor även fast tyngdpunkten ligger på ett ovanligt seriöst actionäventyr. Det är djupsint och tänkvärt, och dessutom har filmen en betydligt mörkare stil än de flesta av Marvels tidigare filmer. Det innebär att det inte längre är särskilt barnvänligt, trots den relativt låga åldersgränsen, utan ska man kunna ta till sig tankegångarna kring Thanos beteende bör man nog helst ha kommit upp i sena tonåren eller ännu äldre. Det finns dock inte mer våld än vanligt, så filmen fungerar hyfsat även för yngre som lättsam underhållning, men de lär inte kunna ta till sig en del av filosofin och djupet. Här finns en tacksam intensitet, och överlag är det riktigt spännande.

På gott och ont hör den här filmen, liksom i stort sett alla Marvels filmer de senaste 10 åren, ihop och där alla har en koppling till varandra och ingår i samma "universum". Det gör att man får möjlighet till ett större djup och möjligheter att visa på långsiktliga konsekvenser och karaktärsutveckling på ett helt annat sätt än med fristående filmer. Därmed blir filmerna på sätt och vis också mer intressanta än fristående actionfilmer, som man nästan glömt bort när eftertexterna rullat klart. Så överlag uppskattar jag de möjligheter som ges när filmen hör ihop med alla andra Marvel-filmer, och blir en ren fortsättning på dessa.

Problemet är förstås att det förutsätter att man har sett alla andra av Marvels filmer, då det krävs för att få kontext och karaktärsintroduktion kring rollfigurerna. Då filmen heller inte innehåller någon resumé av vad som hänt tidigare, så blir det lite problematiskt att förutsätta att alla har sett de flertalet filmer som krävs för att bilda sig en komplett uppfattning av handlingen och vad som hänt förut. Det kommer trots allt så många filmer, så förmodligen är risken stor att man missat någon av filmerna det handlar om. Och även om man har sett alla filmerna är det lätt att glömma detaljer här och var...

De filmer som framförallt berör den här filmen och som man helst bör ha sett är Avengers: Age of Ultron, Spider-Man: Homecoming, Captain America: Civil War , Guardians of the Galaxy samt solofilmerna med Thor, Doctor Strange och Black Panther. Och att förutsätta att tittarna ska ha närmare dussintalet filmer i färskt minne är i mina ögon lite mycket begärt... Det är i och för sig glädjande att Marvel inte gör samma misstag som DC Comics och blandar in nya rollfigurer utan minsta introduktion som man inte vet någonting alls om, så att det faktiskt finns solofilmer man kan gå tillbaka till som introducerar Black Panther och Doctor Strange, men jag hade önskat att man kunnat göra filmerna lite mer fristående så att man inte förutsätts ha sett en massa tidigare filmer för att ha en chans att hänga med.

Men det kanske allra största problemet med Avengers: Infinity War är att filmen känns överladdad och innehåller lite för mycket av allt. Inte minst innehåller filmen nästan varenda Marvel-karaktär som någonsin funnits, och de tar lite grand ut varandra när det inte längre finns någon huvudroll. Inte nog med att filmen förstås innehåller medlemmarna i Avengers (Iron Man, Hulken, Black Widow, Captain America, m.fl.) - dessutom finns här även Spindelmannen, Ant-Man, Doctor Strange, Black Panther och till och med hela ensemblen från Guardians of the Galaxy. Det innebär närmare ett 20-tal "huvudroller", och det blir ärligt talat lite för mycket av det goda. Med så många rollfigurer blir det svårt att få till en sammanhängande historia, och därför blir den röda tråden lidande. Lite för ofta händer scener av typen: "Det ser mörkt ut, så då introducerar vi någon ny rollfigur från ingenstans som kan vända på allt". Jag hade också väntat mig lite mer av Svarta Pantern efter hans solofilm, som tyvärr inte får särskilt mycket att arbeta med i den här berättelsen.

I likhet med många andra av Marvels filmer är också Avengers: Infinity War alldeles för lång för sitt eget bästa, och två och en halv timme är lite för lång tid att sitta i en biosalong utan paus. Filmen hade vunnit på att begränsa antalet rollfigurer något, för att istället kunna få ned speltiden med närmare 20 minuter. Mot slutet spårar det också ur lite för mycket, och det uppstår fler logiska luckor. Det är också en tråkig utveckling att Iron Man/Tony Stark gått från att i de första filmerna ha varit en av Marvels mest intressanta rollfigurer till att numera vara en av de mest ointressanta - han verkar vara övermänskligt stark, överlever allt, har alltid "rätt" moraliskt och är dessutom arrogant. Den humor han tidigare hade är numera också nästan helt bortblåst.

Fotot är snyggt, och specialeffekterna övertygar. Det märks att det är först nu som tekniken till fullo är mogen, och här kan man inte längre se någon uppenbar användning av green screen eller dylikt, då allt ser naturligt ut. Skådespelarinsatserna är bra, och jag uppskattar att samtliga rollfigurer från tidigare filmer spelas av samma skådespelare. Det har trots allt gått många år, och i de flesta andra sammanhang brukar skådespelarbyten därmed vara ett nödvändigt ont. Så det är glädjande att alla repriserar sina roller än en gång. Själv blev jag den här gången mest imponerad av Scarlett Johansson, Chris Hemsworth och Elizabeth Olsen, som alla gör väldigt bra ifrån sig, men de flesta andra är också bra. Jag blev dock lite besviken över Benedict Cumberbatch, som brukar vara en utmärkt skådespelare, men som ärligt talat kändes oengagerad när han repriserar rollen som Doctor Strange.

Avengers: Infinity War är en välgjord och ganska bra film, som engagerar och är intressant. Det är mörkt och deprimerande, och det finns ett betydligt större djup än i de flesta andra superhjältefilmer. Storyn är intressant, och det är intensivt och spännande. Trots den långa speltiden blir det heller nästan aldrig segt, och jag uppskattar att filmen inte har lika långa och många utdragna stridsscener som i de flesta tidigare Marvel-filmer. Så här finns många positiva egenskaper och intressanta beståndsdelar, men problemet är att filmen känns överladdad då man tvingat in varenda tänkbar rollfigur från när och fjärran, vare sig de faktiskt har någon relevans till handlingen eller inte. Det blir för mycket av det goda, och att manusförfattarna dessutom haft problem med att knyta ihop säcken och att filmen är på tok för lång för sitt eget bästa, gör knappast saken bättre. Jag hade ärligt talat väntat mig lite mer än så av en så efterlängtad film som denna, men det betyder inte att filmen på något sätt är dålig. Det är trots allt de positiva egenskaperna som väger över, varför jag trots bristerna ger filmen en hyfsat stark sexa i betyg.

Den svenska textningen håller en relativt hög klass, och jag kunde inte upptäcka några rena översättningsfel. Däremot förekommer lite klantiga grammatikfel vid några tillfällen, liksom extra ord och dylikt. Jag stör mig också på att samtliga rollfigurer benämns vid sina engelskspråkiga originalnamn. Det är förstås sedan länge vedertaget att kalla exempelvis Iron Man och Black Widow vid sitt originalnamn, men när man till och med kallar Spindelmannen för Spider-Man har det gått alldeles för långt - trots allt har det i alla tider varit vedertaget med namnet Spindelmannen i Sverige, så varför gå ifrån det och börja kalla karaktären vid sitt engelska namn...? Och när man till och med envisas med att kalla Hulken för Hulk så är måttet rågat...

Recensionen skriven: 26 april 2018
Senast uppdaterad: 26 april 2018

Recensionen har lästs 2191 gånger av 1348 personer, sedan den 26 april 2018