Baby - Ansel Elgort Debora - Lily James
Doc - Kevin Spacey Joseph - CJ Jones
Buddy - Jon Hamm Darling - Eiza González
Bats - Jamie Foxx Griff - Jon Bernthal
Eddie - Michael Balzary/Flea JD - Lanny Joon
Babys mamma - Sky Ferreira Baby som barn - Hudson Meek

Den unga killen Baby livnär sig som flyktbilschaufför, och ser alltså till att snabbt som ögat köra rånare bort från brottsplatsen. Egentligen vill han inte, men har en skuld till Doc - ledaren för ett stort brottssyndikat - och kan därför inte säga nej. Docs syndikat specialiserar sig på rån, och anlitar alltid olika rånare till varje brott men alltid med Baby som flyktbilsförare. Då Baby efter en olycka som barn lider av tinnitus lyssnar han på musik i stort sett dygnet runt, då det är det enda som håller bruset borta. I övrigt ägnar han mest tid till att ta hand om sin åldrade och döva fosterpappa. En dag träffar han servitrisen Debora på sitt favoritkafé, och blir blixtförälskad. Då blir han angelägen att komma bort från den brottsliga verksamheten och resa bort med Deborah. Men Doc har helt andra planer, och trots att Babys skuld nu börjar vara slutbetald så är det inte riktigt läge att börja säga nej till Docs alltmer avancerade rånplaner...

Baby Driver är inte direkt någon originell film, men har ändå en intressant och genomarbetad story - visserligen är storyn ganska tunn, men icke desto mindre intressant. Vi får lära känna Baby på ett bra sätt, och Debora hinner i alla fall få några nyanser även om hon mest fungerar som objekt. Här finns ett visst djup och en fascinerande premiss, även om det framförallt rör sig om lättsam underhållning. Framförallt har filmen ett mycket högt tempo, där det händer något hela tiden. Filmen har en tacksam intensitet, och det är underhållande och fartfyllt. Det är hyfsat engagerande, och intresset hålls vid liv.

Den första halvan av filmen är riktigt bra, då det är intensivt, fängslande och fascinerande. Trots några sammanträffanden för mycket är det förhållandevis trovärdigt, och man bryr sig om rollfigurerna och vad som ska hända. Genom det höga tempot blir det aldrig en seg stund, och det är riktigt underhållande att se på. Dessutom är det spännande, då man ofta sitter med hjärtat i halsgropen. Det här är också den första gången på många år som biljaktsscener faktiskt blir intressanta att se på, då de är både välkoreograferade, någorlunda trovärdiga, intensiva och skildrade på ett fascinerande sätt. Då jag nästan aldrig tyckt om biljakter är det en trevlig omväxling förtjänar regissören en eloge för att ha lyckats att få dessa actionsekvenser att bli intressanta. Då det även finns en gnutta humor och en del charm hjälper det till att lätta upp stämningen på ett naturligt sätt.

Allt det här låter bra, och det är det också. Problemet är bara det att det inte fortsätter lika bra. Efter en utmärkt första halva känns det som att luften går ur filmen, och manusförfattarna verkar ha haft svårt att knyta ihop säcken. Det blir mer och mer långsökt, och det uppstår en del logiska luckor. Självklart är filmen inte menad att vara 100% realistisk, men mot slutet blir det alltför otroligt till och med inom filmens egen premiss. Rollfigurerna börjar bete sig mer och mer ologiskt, och det känns lite som att manusförfattarna avsiktligt har låtit alla bete sig korkat för att få en ursäkt att krångla till intrigen än mer; som att de insåg att speltiden annars skulle bli för kort. Den andra halvan känns dessutom utdragen och bitvis rentav tråkig.

Efter att storyn dessutom spårar ur alldeles för mycket började jag tappa intresset. Det är rentav svårt att tro att samma manusförfattare skrivit den första timmen och resten, då det nästan känns som två vitt skilda filmer. Efter att den första halvan varit lagom lågmäld och inte överdrivit alltför mycket, så blir det mot slutet alltför urspårat, ologiskt och storslaget. Att det är storslaget och inte längre särskilt lågmält är förstås inte nödvändigtvis en nackdel, men problemet är att både Baby och andra rollfigurer börjar bete sig så ologiskt och inkonsekvent att det blir svårt att ta intrigen på allvar. Mot slutet börjar filmen dessutom frossa i övervåld, utan någon uppenbar anledning annat än som ren underhållning. Och i alla fall undertecknad har lite svårt att njuta av våld som inte verkar fylla någon som helst funktion för handlingen.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt och elegant bildspråk med mycket fokus på detaljer. Här finns också en hel del bra och passande musik, som hjälper till att förhöja helhetsintrycket. Skådespelarinsatserna är också riktigt bra, och Ansel Elgort gör en bra insats som Baby. Han gör inte så mycket väsen av sig, men det är å andra sidan också meningen, och han spelar onekligen bra. Lily James är också mycket bra som Deborah, och lyckas att väcka liv och intresse i den på papperet ganska tunna och underutvecklade rollfiguren. Kevin Spacey spelar ungefär samma slags roll som han gjort dussintals gånger förut, men gör det för all del bra. Även i övrigt är det bra skådespelare, men tyvärr får merparten inte så mycket att arbeta med.

Baby Driver är en helt okej, men tyvärr väldigt ojämn film. Det börjar lysande, och den första halvan är riktigt bra och spännande. Men sen verkar manusförfattarna ha fått stora svårigheter att knyta ihop säcken, och det blir både ologiskt och långsökt samtidigt som intrigen spårar ur å det grövsta. Då den första och andra halvan skiljer sig så markant blir det svårt att få en helhetsbild, men när filmen är som bäst är den väldigt bra. Hela den andra halvan hade tyvärr behövt en översyn, och jag lyckas inte bli klok på Babys agerande längre. Dessutom är de flesta andra rollfigurer förutom Baby och till viss del Deborah tämligen anonyma och utbytbara, och ingen av dem får mycket till substans. Däremot förtjänar filmteamet en eloge för att ha lyckats att skapa så välgjorda och engagerande actionsekvenser, vilket i kombination med den intressanta storyn gör att filmen trots den mindre lyckade andra halvan ändå är sevärd. Men det spårar ur för mycket för att jag ska kunna rättfärdiga ett högre betyg än en stabil sexa, fastän filmens första halva hade förtjänat ett betydligt högre betyg än så.

Recensionen skriven: 26 juli 2017
Senast uppdaterad: 26 juli 2017

Recensionen har lästs 2541 gånger av 1440 personer, sedan den 26 juli 2017