Producent: Jonas Frederiksen
Regi: Simon Staho
Manusförfattare: Peter Asmussen & Simon Staho
Åke - Mikael Persbrandt Nina - Lena Olin
Emma - Mimmi Benckert Claesson Linda - Tuva Novotny
Åkes chef - Reine Brynolfsson

Den danske filmregissören Simon Staho har av någon anledning specialiserat sig på svenskspråkiga filmer, och hans enda tidigare långfilmsprojekt var filmen Dag och natt. Nu är det dags igen för en till svensk-dansk samproduktion, med Simon Staho som regissör samt honom tillsammans med danska Peter Asmussen som manusförfattare, men med uteslutande svenska skådespelare. Bang bang orangutang hade biopremiär i oktober 2005, och nu har filmen äntligen släppts på DVD, efter ett onödigt långt uppehåll. I stort sett alla andra recensioner av den här filmen har ingående jämfört den med tidigare Dag och natt, men det slipper ni här - undertecknad har nämligen inte sett den filmen. Här står i alla fall den medelålders och inbitne affärsmannen Åke i centrum, som aldrig haft tid för sin familj eller i stort sett någonting annat än sig själv och sin karriär. Men allting förändras en dag när Åke pratar i telefon samtidigt som han kör bil, och råkar köra ihjäl sin son. Efter det lämnar hans fru honom, och vill inte att han ska träffa deras dotter längre. Hans släktingar fryser också ut honom. Och som om det inte vore nog, så bortrationaliseras hans jobb så att han plötsligt blir arbetslös. Han börjar istället jobba som taxichaufför (exakt när han verkligen tagit taxikort verkar inte förtälja historien), och då träffar han den betydligt yngre tjejen Linda...

Jag har haft stora problem med att betygsätta den här filmen, och veta riktigt vad man ska tycka om den. Å ena sidan är det en underhållande och trevlig film, som är intressant och periodvis också riktigt rolig. Skådespelarna spelar mycket bra. Mikael Persbrandt och Lena Olin (i hennes första svenska roll på åtskilliga år) spelar alltid bra, men mest imponerad är jag över barnskådisen Mimmi Benckert Claesson, som medverkat i en del dubbningar på senare tid - här spelar hon dottern Emma, och gör en strålande insats. Det är för övrigt också intressant att notera att Mimmi råkar vara dotter till dubbningsveteranen Vicki Benckert. Hursomhelst, så är filmen välgjord med bra foto och scenografi, och den känns inte utdragen eller tråkig. Men å andra sidan så känns karaktärerna inte alls trovärdiga, och storyn blir periodvis väldigt överdriven och orealistisk. Visst förstår man att det troligtvis är avsiktligt, men vid en del tillfällen blir det helt enkelt alldeles för mycket... Regissören verkar också ha en väldig förtjusning för kraftiga gröna och röda färgfilter vid ett antal scener, som jag inte lyckas förstå logiken i. Sammanfattningsvis är det en trevlig och fullt sevärd film, som tyvärr har alltför stora brister i framförallt manuset för att kunna rättfärdiga ett högre betyg än en femma.

DVD-utgåvan har anamorfisk bredbild i formatet 2,35:1, samt ljudspår i Dolby Digital 5.1 samt vanlig stereo (båda på svenska). Varför det varit nödvändigt med ett extra stereospår begriper jag inte, då 5.1-spåret låter ganska likvärdigt på en vanlig stereo-TV. Textning finns på danska och engelska (vanlig text), samt svensk text för hörselskadade. Någon vanlig svensk text finns dock tyvärr inte, vilket hade varit önskvärt då det vid ett antal tillfällen är svårt att höra vad som sägs. Undertecknad tvingades i alla fall att slå på textningen för hörselskadade för att kunna hänga med i dialogen, vilket inte borde vara nödvändigt för fullt hörande personer. När man stoppar i skivan möts man av SF-vinjett, följt av språkval och varningstexter. Därefter blir vi påtvingade ett antal trailers för andra filmer, och dessutom en reklamfilm för Lasse Åbergs museum (vad det nu egentligen har med saken att göra...) - visserligen går allt detta att hoppa förbi, men roligt är det i alla fall inte. Sen kommer vi till menyn, som är stillastående med bakgrundsmusik. Någon tillstymmelse till extramaterial finns inte, om man nu inte räknar trailersen i början... Jag tycker det är svagt att nya svenska biofilmer inte har något extramaterial - rimligen borde material ha bevarats vid så pass nya inspelningar, och dessutom borde det inte vara orimligt dyrt att nyinspela exempelvis intervjuer eller kommentatorspår.

Recensionen skriven: 11 augusti 2006
Senast uppdaterad: 11 augusti 2006

Recensionen har lästs 3709 gånger av 2116 personer, sedan den 5 december 2007