Oskar Bergman - Måns Nathanaelson Lena Klingström - Stina Rautelin
Susanne Pärlskog - Niki Gunke Stangertz Yvonne Lennerholm - Anita Wall
Marcus Engmark - Frederik Nilsson Tommy Jansson - Fredrik Hammar
Peter Lind - Josef Säterhagen Matte Larsson - Peter Järn
Annika Runfelt - Jessica Zandén Grannen - Ingvar Hirdwall
Anna Jonsson - Camilla Larsson Gestalten - Emil Almén

Mellan 1965 och 1975 skrev de svenska författarna Maj Sjöwall och Per Wahlöö ett flertal kriminalromaner med kriminalkommissarien Martin Beck, som filmatiserades vid ett flertal tillfällen. Med start 1997 började därefter den nuvarande filmserien Beck, som alla bäst känner igen den och som samtliga är nyskrivna utan koppling till böckerna. Med några års mellanrum har det totalt blivit tre säsonger med 8 filmer i varje, varav den senaste producerades 2006. 2009 återkom Beck och Gunvald i lite annorlunda form, och i denna fjärde omgång blir det bara två filmer med högre budget än vanligt som båda biovisats. I stormens öga kom ifjol, och nu kommer den enligt uppgift sista filmen i Beck-serien - Levande begravd, som är den 26:e i ordningen. Den här gången sprider sig en otäck stämning i Stockholm, efter att chefsåklagaren Annika Runfelt hittats död i en kista i en lekplats. Hon hade blivit levande begravd, men därefter dött på grund av syrebrist. Då hon framförallt jobbat mot MC-gäng tror polisen inledningsvis att en av MC-gängens ledare ligger bakom mordet, men utredarna inser snart att det inte är fullt så enkelt när fler personer också hittas döda på samma sätt...

När man ser Beck-filmer brukar man inte förvänta sig någon direkt hyperoriginell historia, och man brukar på gott och ont veta vad som väntar utan några enorma överraskningar. Beck - Levande begravd är inget undantag, men är trots allt en av de bättre filmerna i serien. Storyn är någorlunda originell, och det är en intressant historia som engagerar till största delen. Dramaturgiskt, idé- och uppläggsmässigt är det mesta dock sig likt, och den här filmen gör till skillnad från den senaste I stormens öga inga ansträngningar på att förnya genren. Det är som det alltid har varit, vare sig mer eller mindre. Men jag kan inte förneka att det ändå är en intressant och engagerande film, som håller ihop någorlunda väl logiskt.

Nu har Martin Beck fått större utrymme än senast, medan Gunvald Larsson till största delen förpassats till en mindre väsentlig biroll. Istället har den yngre kollegan Oscar fått större utrymme, och vi får en större inblick i honom än hittills. Han är visserligen fortfarande relativt endimensionell, men det är åtminstone ett steg i rätt riktning. Det här är en ganska obehaglig film, där man bitvis hoppar till av skräckkänsla. Ibland kan man nästan undra om regissören missat att det här ska föreställa vara en kriminalfilm och inte en rysare, men samtidigt kan man inte förneka att det är ett effektivt sätt att engagera mer. Bitvis är det en otäck känsla man får, och efter att ha sett filmen lär nog många bli skeptiska inför att vara hemma ensamma. En alltför spännande film är det dock inte, utan det rör sig om en ganska lugn stil utan något högre tempo. Det är först mot slutet som det blir spännande.

Levande begravd är också ganska förutsägbar, och bitvis blir det lite störande att tittarna hela tiden ligger steget före polisutredarna. Men det största problemet är att filmen lider av en del logiska luckor, och framförallt beter sig inte poliserna alltför smart. Det är bitvis en ganska slarvig polisutredning, och ibland begår poliserna tydliga tjänstefel. Det är framförallt en situation jag reagerade på under filmens gång, men nu i efterhand kommer jag att tänka på allt fler exempel. Det är lika klantigt av manusförfattarna att inte tänka mer på trovärdigheten, i synnerhet som storyn i övrigt känns ganska realistisk. Bland birollerna har också de flesta blivit ganska endimensionella, och det utgör ett problem när man inte lär känna offren tillräckligt mycket för att verkligen känna något för dem.

Fotot är fullt funktionellt och relativt bra, och visst märker man av en lite högre budget än i de tidigare direkt-till-video-filmerna. Men det är långt kvar till internationell klass, och bildspråket sticker inte ut som något utöver det vanliga. Skådespelarinsatserna är bra, och Peter Haber och Mikael Persbrandt spelar övertygande; även om den sistnämnda börjar bli alldeles för överutnyttjad i svenska filmer vilket påverkar filmillusionen. Även Måns Nathanaelsson spelar bra som Oscar, liksom övriga i ensemblen. De flesta svenska filmer lidr av problem med dialogen, där det antingen är dåligt mixat eller att skådespelarna talar otydligt. Därför brukar det sällan vara helt oproblematiskt att verkligen uppfatta all dialog. Den här filmen är bättre än genomsnittet och det mesta framgår någorlunda tydligt i en biosalong, men även här förekommer vissa fall där åtminstone undertecknad hade svårt att höra vad personer sa. Då såg jag ändå filmen i en tyst och nästan tom biosalong på en pressvisning, så på en vanlig föreställning med godisprassel och dylikt bör det bli betydligt värre.

Beck - Levande begravd är en av de bättre filmerna i serien, och har en engagerande och bitvis spännande historia. Men helhetsintrycket sänks av de tydliga logiska luckorna och trovärdighetsproblemen vad gäller själva polisutredningen. Men det är ändå en helt okej och fullt sevärd film, som förtjänar en sexa i betyg. Varför en sådan här film visas på bio är dock bortom mitt förstånd, för trots allt är det inte tillräckligt märkvärdigt för att särskilt många lär vilja se den på bio. Att vänta tills den släpps på DVD räcker gott och väl, och precis som med de flesta svenska kriminaldramer är det en sådan film som duger gott som underhållning för stunden men som inte lämnar något bestående intryck.

Recensionen skriven: 20 juni 2010
Senast uppdaterad: 21 juni 2010

Recensionen har lästs 4044 gånger av 2387 personer, sedan den 20 juni 2010