Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Eliza - Flora Cross Saul - Richard Gere
Miriam - Juliette Binoche Aaron - Max Minghella
Chali - Kate Bosworth Ms. Bergermeyer - Joan Mankin
Dr. Morris - Piers Mackenzie Ms. Rai - Lorri Holt
Melanie - Robyn Blair Kevin - Justin Alioto
Miriam som ung - Alisha Mullally Aaron som ung - Andrew Murray

I USA är det vanligt med s.k. rättstavningstävlingar (spelling bees), främst i skolor - en slags utslagstävlingar där deltagarna ska inför publik muntligt bokstavera givna (och ofta krångliga) ord. I Sverige förekommer sådana tävlingar knappast alls; åtminstone inte på det här sättet. Det är åtminstone sådana rättstavningstävlingar som står i centrum för denna film, vars titel alltså är en ordvits på just detta (engelskans bee kan betyda både bi och tävling). Vi får lära känna en judisk familj med två barn, där pappan Saul är en självupptagen och extremt religiös religionsprofessor, som favoriserar sin son men som mest av allt tänker på sig själv. Men en dag får han familjen reda på att deras unga dotter Eliza har vunnit en rättstavningstävling på sin skola, och därmed gått vidare till en distriktstävling. Då blir Saul helt besatt av att träna Eliza och hjälpa henne att vinna, och struntar helt i sin son och fru, som helt tappar fotfästet. Medan Sauls tränande med Eliza tar extrema proportioner och han börjar lära ut mer judisk mysticism än rättstavning, så börjar sonen Aaron att tvivla på sin religion och träffar en tjej vid namn Chali som får honom att bli intresserad av en ny religion. Under tiden börjar hustrun Miriam att tappa verklighetsuppfattningen efter en traumatisk upplevelse som ung.

Det är av förståeliga skäl svårt för oss i Sverige att sätta oss in i sådana rättstavningstävlingar som porträtteras här, då ingen här lär ha erfarenhet av sådana. Till viss del kan det kanske leda till att filmen tas emot bättre i USA, även om rättstavningen knappast är det enda temat i filmen. Det är i alla fall en välgjord film med ett intressant tema, och vi får se hur Eliza tänker genom originell användning av imponerande datoranimation. Alla skådespelarna spelar också bra och övertygande, även om jag är mest imponerad av den nu 13 år gamla franskfödda skådisen Flora Cross, som gör en fantastisk insats som Eliza. Problemet med filmen ligger snarare i att Eliza och Saul i allmänhet och rättstavningstävlingarna i synnerhet får för stor vikt, och de mer intressanta bihandlingarna hamnar i skymundan. Vi får aldrig riktigt klart för oss sonen Aarons motiv (är han seriöst intresserad av religionen ifråga, eller beror det på att han blir förälskad i Chali?), och framförallt är historien med mamman Miriam kraftigt outvecklad. Genom många oklara tillbakablickar får vi tänka alla möjliga hemska tankar om vad Miriam råkat ut för, så när sanningen väl kommer fram blir man nästan besviken av att det inte var mer avancerad än så. När filmen slutar får man känslan av ett antiklimax, och det känns inte alls som att filmen verkligen är slut - alltför många frågetecken och oklarheter kvarstår, som vi aldrig riktigt får svar på. Jag har ingenting emot filmer med lite öppna slut, där man får tänka själv - men här går det alldeles för långt, och åtminstone undertecknad lyckades inte att få klarhet i en hel del frågor som togs upp under filmen. Kanske är jag helt enkelt inte tillräckligt djup för att förstå producenternas idéer...? Men medan vissa poänger blir extremt övertydliga (som exempelvis Sauls besatthet av Eliza), så blir mycket annat alldeles för subtilt och oklart. Fortfarande är det dock en sevärd och tänkvärd film, och de 100 minuterna går relativt fort. Det är mest i efterhand som man irriterar sig alltmer över de många frågetecknen som kvarstår, och det faktum att en hel del detaljer inte känns särskilt trovärdiga. Sen blir filmen periodvis också lite för religiös för min del, men det är väl en smaksak...

Recensionen skriven: 14 augusti 2006
Senast uppdaterad: 14 augusti 2006

Recensionen har lästs 3736 gånger av 2124 personer, sedan den 5 december 2007