Regi: Karzan Kader
Manusförfattare: Karzan Kader
Zana - Zamand Taha Dana - Sarwal Fazil
Baba Shalid - Suliman Karim Mohamad Helliya - Diya Mariwan
Ali - Bahadin Halabjai Hagi Alan - Nawzad Majid
Osman - Abdulrahman Mohamad Jamal - Shirwan Muhamad

Det är tidigt 1990-tal i Irak, och Saddam Husseins ledning har satt stor press på den kurdiska minoritetsbefolkningen i landet. Den 12-åriga Dana och hans 6-åriga lillebror Zana har förlorat båda föräldrar i kriget, och har ingen levande släkting kvar. Numera bor de på gatan, och försöker att klara sig ekonomiskt genom skoputsning. Efter att ha sett en glimt av Stålmannen på bio bestämmer sig Dana och Zana för att de till varje pris ska ta sig till Amerika och träffa Stålmannen, för att på så sätt få en ljusare tillvaro. Nog för att de varken har pengar eller pass, och heller inte har en aning om var exakt USA ligger, men de tänker ändå lyckas...

Jag uppskattar verkligen den här filmens ovanliga vinkling, och att allting skildrats ur barns perspektiv är ett ovanligt och smart begrepp. Det må ha funnits många filmer om Irak, men Bekas framstår ändå som förhållandevis nyskapande och erbjuder något nytt av den bekant genre. Storyn är intressant, om än i tunnaste laget. Zana och Dana har också fått en del nyanser, och vi får lära känna dem på ett bra sätt. Miljön är intressant och trovärdig. Filmen och storyn i sig har en slags egendomlig blandning mellan realism och en sagoliknande halvfantasistämning. Det fungerar ganska bra, och gör att filmen engagerar samtidigt som den aldrig blir för mörk eller dyster. Det är charmigt och intressant med en del humor. Jag uppskattar också filmens förhållandevis lågmälda stil, som gör att balansen fungerar riktigt bra. Det är engagerande, fascinerande och småroligt.

Men tyvärr blir det också lite tjatigt, och man kan trots allt skönja att Bekas ursprungligen var en halvtimmeslång novellfilm som förlängts till långfilm. Ibland står det och stampar på samma ställe lite för länge, och framförallt stör jag mig på brödernas oerhört naiva syn på allting och det eviga tjatandet om Stålmannen och USA. De första gångerna det kommer på tal är det roligt och charmigt, men den tjugonde gången är det inte alls lika roligt längre utan börjar så smått att kännas irriterande. Det är helt enkelt inte trovärdigt att barn i den åldern kan vara så oerhört naiva, så att de helt saknar verklighetsuppfattning. Det är säkerligen fullt avsiktligt i och med filmens lite sagoskimrande stämning, men i en långfilm krävs trots allt lite mer än så och man behöver känna att man faktiskt förstår sig på rollfigurerna på något plan.

Det förekommer en del trovärdighetsproblem och logiska luckor, som även det säkerligen är avsiktligt men som ändå inte fungerar riktigt hela vägen. Den överenergiska Zana har också en tendens att skrika en majoritet av sina repliker, och det som från början är charmigt blir i längden tyvärr ganska påfrestande. Till sist börjar man önska att få lite tystnad, då det är väldigt jobbigt att lyssna på någon som skriker nästan oavbrutet i en och en halv timme... Man får också en viss distans till händelserna och rollfigurerna, och därför griper Bekas inte riktigt tag i tittarna lika mycket som den borde ha gjort.

Men trots de påfallande bristerna är Bekas en lagom ljus och rörande film - en berörande och kärleksfull film, som trots viss repetition hela tiden håller intresset vid liv. Det finns också en viss spänning, och jag uppskattar den trovärdiga skildringen av brödernas relation till varandra. Trots den tillspetsade storyn märker man också av att filmen trots allt är delvis självbiografisk, och det förhöjer helhetsintrycket.

Fotot är utmärkt, med en hel del vackra vyer i kombination med ett starkt och effektivt bildspråk. Det är också imponerande att ett svenskt filmteam faktiskt spelat in hela filmen i Irak. Jag blev också imponerad över de många storslagna kameraåkningarna, som erbjuder en fin inlevelsekänsla. Musiken är bra men bitvis för övertydlig, då filmteamet verkar skriva tittarna på näsan genom anpassad musik som ska tala om hur vi "ska" känna (kraftiga stråkar vid berörande scener, o.s.v). Det är väldigt tråkigt, då filmen i övrigt framstår som förhållandevis lågmäld och finstämd. Skådespelarinsatserna är ganska bra, och Zamand Taha och Sarwar Fazil spelar trovärdigt och någorlunda naturligt i de båda huvudrollerna - men ibland kan man få ett lite konstlat intryck, bl.a. genom dialogen som inte helt övertygar. Däremot har Zamand Taha och Sarwar Fazil en imponerande personkemi, varför man faktiskt tror på att de är bröder. Dessa två barnskådespelare bär nästan hela filmen på sina axlar, för de medverkar i varenda scen och är de enda riktigt stora rollerna. Det fungerar ganska bra, men inte riktigt hela vägen.

Bekas är en finstämd och intressant film, med viss spänning, viss humor och en påfallande charm. Jag uppskattar filmens ovanliga vinkling och stil, och det är också intressant och ovanligt med en svensk film inspelad i Irak utan en enda svensk skådespelare och helt och hållet på kurdiska. Sett till stämning och känsla har filmen också en del likheter med Slumdog Millionaire, och det är knappast en nackdel. Men tyvärr fungerar blandningen mellan realism och sagostämning inte riktigt hela vägen ut - efter ett tag blir man helt enkelt lite less på de båda brödernas extremt naiva syn på allting, som går lite för långt och därmed börjar fresta på ens tålamod. Jag är heller inte helt förtjust i slutet, som känns lite för abrupt och avhugget för min smak. Men med en utmärkt stämning, ganska bra skådespelare och ett fantastiskt foto kommer man långt, och det är trots allt en ganska lyckad långfilmsdebut. Det är bara tråkigt när filmen med några få justeringar hade kunnat bli så mycket bättre, men Karzan Kasar uppvisar ändå stor potential i detta intressanta drama. Då man också har trevligt medan man ser filmen, samtidigt som den har ett visst djup, så väljer jag till sist en svag sjua i betyg. En film väl värd att se, men som man ändå sannolikt kommer att irritera sig på. Hur märkligt det än må låta...

Till sist skulle jag väldigt gärna vilja veta vilken klantig översättare som kommit på snilleblixten att kalla "Superman" för just Superman i den svenska textningen, istället för det vedertagna Stålmannen. Dessutom förekommer också vissa klantiga grammatikfel i översättningen, varför man undrar om det även är fler poänger som gått förlorad genom en bristfällig översättning - något jag inte kan svara på, då mina kunskaper i det kurdiska språket är obefintliga.

Jag har tyvärr inte fått tillgång till DVD-utgåvan eller Blu-Ray-utgåvan för recension, och kan därför inte uttala mig om DVD-produktionen eller extramaterial.

Recensionen skriven: 6 december 2012
Senast uppdaterad: 9 augusti 2013