Flash - Janne "Flash" Nilsson Professor Zündapp - David Hellenius
Grem - Göran Engman Acer - Mattias Knave
Sally - Malin Berghagen Nilsson Luigi - Ole Ornered
Mack - Gert Fylking Flo/Ärtan - Birgitte Söndergaard
Fillmore - Björn Thudén Schassen - Adam Fietz
Klikk her for den komplette norske rollelisten!

Det Kalifornien-baserade filmbolaget Pixar, sedan några år tillbaka ägt av Disney, har ända sedan starten arbetat uteslutande med datoranimation; något de var bland de första i världen att nyttja i större skala. Långfilmsmässigt började det med Toy Story 1995, och därefter har vi fått se bl.a. Monsters, Inc. och Råttatouille. Det har blivit filmer om såväl leksaker, insekter, monster, fiskar, bilar, råttor och människor. 2006 kom deras publikmässigt framgångsrika men måttligt kritikerrosade Bilar, där vi fick lära känna Blixten McQueen och Bärgarn i en värld helt och hållet befolkad av bilar; helt utan vare sig människor eller djur. Nu är Pixar tillbaka med en uppföljare till den filmen, som även denna regisserats av företagets grundare John Lasseter.

Blixten McQueen har vunnit fyra racingpriser på raken över hela världen, och är nu på väg hem till Kylarköping där hans bästa vän Bärgarn ivrigt väntar. Men någon semester blir det inte för Blixten, då han snart blir "övertygad" av Bärgarn att ställa upp i en ny tävling mot den italienska skrytbilden Francesco som anser att han är bättre än Blixten. Bärgarn får följa med ut i världen till den nya världscupen, men den brittiska underrättelsetjänsten råkar av misstag tro att Bärgarn är en hemlig amerikansk spion som tagit kort på en mystisk professor som haft skumma affärer för sig på en oljeplattform. Och snart svävar både Bärgarn och Blixten i stor fara...

Bilar var en bra film, men långt ifrån någon av Pixars bästa filmer och heller inget jag har orkat se om i efterhand. Dessbättre har filmteamet nu lyckats att skapa en originell uppföljare, som inte ens följer samma mallar eller story som den första filmen. Bilar 2 är både mer nyskapande och mer fartfylld, och här händer det riktigt mycket. Det är trevliga miljöer och en intressant story. Det här har närmast blivit en spionthriller av liknande slag som James Bond, och det är ett intressant begrepp för en film om bilar. Jag uppskattar också att filmmakarna inte tagit storyn på alltför stort allvar, och delar av filmen kan närmast beskrivas som en slags parodi på den överdrivna stilen i James Bond-filmerna. Dock kan man förstås tycka att det kan bli lite för tillspetsat och överdrivet, och här händer det riktigt mycket. Men överlag tycker jag ändå om storyn, som är intressant och engagerande även om manusförfattarna ibland tagit till lite för mycket.

Det är småroligt och ibland får man skratta, men jag tycker överlag inte att det blivit någon alltför humoristisk film. Ett problem är att Bärgarn under filmens första halva blivit för "tapig" och överdriven, då hans beteende känns mer pinsamt än roligt. Det är givetvis avsiktligt att Bärgarn inte ska uppföra sig som normalt "folk" ute i världen, men förmodligen har tanken varit att hans beteende skulle uppfattas som roligt; vilket det oftast inte blir. Men dessbättre börjar Bärgarn bete sig mer mänskligt allt eftersom filmen fortlöper, och under den andra halvan får han ett större djup och beter sig mer normalt. Blixten McQueen har märkligt nog blivit mer endimensionell än i den första filmen, och får aldrig det djup han förtjänar. Det är tråkigt, då filmens story i övrigt upplevs som bättre än första Bilar med framförallt större variation. Blixten lyser också med sin frånvaro under delar av storyn, och här är det uppenbart att Bärgarn ska vara huvudrollen; något som fungerar sisådär då Blixten är en intressantare och mer normal karaktär. Jag tycker också det är tråkigt att Sally (som jag tyckte om i den första filmen) och de andra i Kylarköping nästan helt lyser med sin frånvaro i den här filmen.

Med en speltid på 1 timme 52 minuter har Bilar 2 tyvärr bitvis blivit lite utdragen, och somliga scener pågår lite för länge än de hade behövt. Särskilt under den första halvan känns det ibland något långrandigt, och ett par av racingscenerna vid biltävlingarna pågår också lite för länge. Därför hade filmen vunnit på att kortas ner lite grand.

Den här storyn känns mer vuxeninriktad än första Bilar, och de allra yngsta som uppskattade den filmen kommer nog att tycka att den här är lite för rörig och invecklad. Min nu 8-åriga systerson älskade den första filmen, och jag vågar nog påstå att han nog är i yngsta laget för att förstå intrigen eller poängerna i den här filmen. Bitvis känns det mer tonårs- än barninriktat, vilket kan upplevas tveksamt med tanke på att det trots allt handlar om talande bilar; något som logiskt sett bör upplevas som lite barnsligt. En del av humorn känns lyckad och dessutom är filmen bitvis hyfsat spännande, men överlag finns det färre vuxna referenser än man är van vid från Pixar. Därför upplevs Bilar 2 inte lika imponerande som man kanske hade förväntat sig, men det beror förstås åtminstone delvis på att ribban lagts så högt i och med Pixars senaste riktigt imponerande produktioner (inte minst Upp och Toy Story 3). Här blir det aldrig berörande eller gripande på samma sätt, men väl hyfsat spännande och bitvis lite roligt.

Som vanligt när det gäller Pixar är datoranimationen utmärkt, och allting ser naturligt och övertygande ut. Miljöerna är storslagna, och scenerna i England, Frankrike och Italien ser verkligen ut som respektive land på ett sällsynt lyckat sätt - framförallt scenerna i Paris blev jag väldigt imponerad av, då det märks att animatörerna så tydligt utgått ifrån verkliga miljöer och animerat av. Dock förekommer vissa problem med skärpan vid i synnerhet snabba åkningar, åtminstone i 3D-versionen, vilket kan bli lite irriterande. Jag vet inte huruvida problemet har att göra med 3D-tekniken och 3D-glasögonen, eller om det är samma problem även i filmens traditionella 2D-version.

Tyvärr blev jag inte alltför imponerad över 3D-tekniken vid den här filmen heller. De flesta scener har visserligen en hyfsad djupkänsla och vissa översiktsvyer över städerna ser ganska bra ut i 3D, men det är ont om häftiga effekter och överlag tror jag inte att 3D-versionen tillför något nämnvärt över den vanliga versionen. Det är i alla fall definitivt inte värt prisskillnaden i biljettpriset, på de biografer där båda versionerna finns att tillgå.

Bilar var en bra men ganska händelsefattig film, där det egentligen inte hände alltför mycket trots den långa speltiden. Det problemet har lösts med råge till Bilar 2, då det händer något hela tiden och filmen har fått ett högt tempo med många förvecklingar. Kanske lite för mycket, då det även för oss vuxna ibland känns lite rörigt vilket bör innebära att det blir än värre för barn. Överlag är storyn i Bilar 2 betydligt bättre än den första filmens, men istället har filmen ännu större problem med personbeskrivningar och karaktärsutveckling. Det är tråkigt, och gör att filmen inte riktigt känns lika levande som Pixars andra produktioner; trots att det faktiskt inte alls är svårt att vänja sig vid en värld med främst bilar och inte en enda människa... Filmen är bra och väl värd att se för de allra flesta, men fungerar förmodligen bättre för personer yngre än undertecknad och mitt betyg stannar på en sjua.

Precis som den första filmen är det SDI Media som står för den svenska dubbningen. Det är samma röster som i den första filmen, vilket är glädjande. Rösterna är bra, och munrörelserna stämmer också förvånansvärt väl. Översättningen verkar bra, och jag kunde inte hitta några ologiska uttryck eller något som tyder på översättningsfel. Tyvärr har jag dock inget att jämföra med, då originalversionen inte visas i Skellefteå. Därför får en närmare analys av dubbningen lov att vänta tills filmen släppts på DVD.

Som förspel till Bilar 2 på bio visas en nyproducerad kortfilm med Toy Story vid namn Semester på Hawaii. Det är en riktigt trevlig och charmig film, även fast det egentligen inte händer så mycket och speltiden är i kortaste laget. I den filmen lyser i stort sett alla 3D-effekter med sin frånvaro.

Recensionen skriven: 4 augusti 2011
Senast uppdaterad: 5 augusti 2011

Recensionen har lästs 5672 gånger av 3465 personer, sedan den 4 augusti 2011