Rolf Rallygård - Pontus Gustafsson Johan Motorén - Johan Torén
Natalie Siffer - Sanna Sundqvist Jocke Månsken - Bert-Åke Varg
Fröken Glufser - Babben Larsson Klink - Adam Alsing
Mack - Gert Fylking Flo/Ärtan - Birgitte Söndergaard
Tex - Göran Berlander Doc Hudson - Tomas Laustiola
Klikk her for den komplette norske rollelisten!

Blixten McQueen har vunnit Pistongcupen flera gånger, och är numera en riktig legend. Men han börjar vara en relativt gammal bil, och i racingvärlden börjar nu toppmoderna bilar ta över. Allt fler av Blixtens gamla konkurrenter tvingas lämna branschen, för att istället ersättas av moderna bilar som utnyttjar ny teknik för att köra snabbare än någonsin. Det största hotet är nybörjaren Jackson Storm, som plötsligt vinner över Blixten utan större ansträngning. När Blixtens sponsor blir uppköpt av stenrika Sterling, vill han att Blixten ska gå i pension och istället utnyttjas för att sälja prylar. Det är det sista som Blixten vill, och lyckas övertala Sterling om en sista chans; om han lyckas att vinna den kommande Pistongcupen. Till sin hjälp får han något motvilligt Sterlings unga tränare Cruz Ramirez, och tillsammans börjar de träna så att Blixten ska kunna vinna den kommande tävlingen.

Den första Bilar var en bra film, men åtminstone i mina ögon bitvis lite långsam. Den andra filmen, som troligen fungerar bättre för en lite äldre publik, var i mina ögon något bättre än ettan men istället lite rörig. Hursomhelst är det trevligt att få återse Blixten McQueen, Bärgarn och de andra för en tredje och gissningsvis sista film. Glädjande nog är Bilar 3 troligen den bästa filmen i trilogin, och erbjuder ett större djup än tidigare. Storyn är måhända inte alltför originell, men är trots allt genomarbetad och intressant. Precis som i den första filmen handlar det mycket om nostalgi, och den här gången även om gammalt vs nytt.

Det har blivit en fascinerande berättelse, och överlag är det en riktigt bra film. Det är fängslande, och intresset hålls vid liv igenom hela filmen på ett effektivt sätt. Det blir aldrig utdraget och heller inte direkt långsamt, trots en åtminstone för barnen relativt lång speltid på 1 timme 42 minuter (som blir ännu längre på bio genom en inledande kortfilm). Det finns en tydlig röd tråd, och historien håller också ihop logiskt. Det är ganska roligt och det finns rikligt med charm. Samtidigt finns även en viss spänning, och en lagom omfattande intrig som aldrig blir rörig eller osammanhängande.

Filmteamet har även på ett skickligt sätt lyckats att bredda målgruppen, och gör att Bilar 3 fungerar bra för alla åldrar. Precis som alla barn jag känner älskade i synnerhet den första filmen innehåller även den här tillräckligt många klassiska beståndsdelar så att den lär uppskattas av både små och stora barn. Samtidigt är historien berörande och djupsint, och det gör att filmen fungerar tillfredsställande även för vuxna. Vid några tillfällen är det så starkt och gripande att det är nästan omöjligt att inte få tårar i ögonen, och det trodde jag aldrig skulle hända i Bilar-serien; och har heller inte hänt under de två första filmerna. Den humor som förekommer är av varierat slag, där vissa skämt mest fungerar för barn och andra innehåller mer vuxna referenser. En lyckad balans, så att filmen innehåller något för alla. Det upplevs heller aldrig barnsligt, utan både tonåringar och fullvuxna lär tycka om filmen lika mycket som barnen. Att göra filmer som passar alla åldrar är ju något som Pixar alltid varit bra på, men den här gången är det ännu tydligare än tidigare.

Men på gott och ont fokuserar Bilar 3 huvudsakligen på Blixten och på den nya rollfiguren Cruz. Hon är onekligen ett värdefullt tillskott till filmserien, och gör att den här filmen aldrig upplevs lika "grabbig" som de tidigare. Det uppskattar jag, och genom henne är det också möjligt att fortsätta filmserien utan att det blir tjatigt eller repetitivt; om nu Pixar väljer att göra det.

Problemet är bara det att det medför att de äldre klassiska karaktärerna från de första filmerna har fått en mer underordnad betydelse. Bärgarn medverkar lite då och då, men har en mindre roll än tidigare och är också mindre viktig för handlingen. Och de andra gamla klassiska rollfigurerna från den första filmen är det ännu värre ställt med, som knappt medverkar alls. Både Sally, Flo, Luigi, Ramone och flera andra syns nu mest bara till i förbifarten, och har inte längre någon relevans till handlingen. Det är lite synd, och framförallt Sally och till viss del även Bärgarn hade jag velat se mer av. Trots allt finns det ingen anledning till att man ska behöva försumma äldre rollfigurer bara för att en ny karaktär tillkommit, och i synnerhet Sally borde det ha gått att göra något mer av som nu blir ännu mer endimensionell och stereotyp än tidigare.

Precis som vid de tidigare filmerna är animationen utmärkt, och det här är datoranimation när den är som allra bäst. Med naturliga rörelsemönster och en halvrealistisk stil har man använt tekniken till fullo, och det fungerar riktigt bra. Det är också bra musik, men tyvärr finns den här gången inga låtar i förgrunden på samma sätt som tidigare.

Genom ett par ovanliga drag vad gäller manuset lär åsikterna gå isär kring Bilar 3, och jag tror inte att alla kommer att uppskatta det här. Men jag är inte en av dem, och med en intressant story, en fascinerande ny rollfigur, en påtaglig spänning och en del humor kommer man långt. Det är stämningsfullt, och dessutom har filmen fler nyanser och ett större djup än båda de två tidigare filmerna. Det är också imponerande att lyckas att göra en film som fungerar lika bra för både barn och vuxna; eller åtminstone tror jag det utan att ha haft något barn att rådfråga. Det är en välgjord film, som är väl värd att se och som i mina ögon är den bästa i trilogin. Det är synd att man valt att försumma Sally, som visserligen aldrig varit alltför mångbottnad men som trots allt var viktig och hyfsat nyanserad i den första filmen; men som här nästan helt lyser med sin frånvaro. För barnen är det säkert också synd att Bärgarn också fått en mindre roll än förut. Men trots allt finns så många positiva egenskaper att jag trots bristerna ändå väljer en svag åtta i betyg.

Precis som de två tidigare Bilar-filmerna är det även denna gång SDI Media som står för den svenska versionen; den här gången i regi av Daniel Sjöberg. De flesta rollfigurer spelas av samma skådespelare som tidigare, och både Martin Stenmarck och Jan Modin är mycket bra som Blixten och Bärgarn. Mikaela Ardai Jennefors är också utmärkt som nytillkomna Cruz. Men tyvärr har Sally bytt skådespelare gentemot de två första filmerna, och istället för Malin Berghagen är det nu Jennie Jahns som spelar henne. Jennie är absolut en utmärkt skådespelerska och gör bra ifrån sig, men då hennes röst inte är särskilt lik Malins blir det ärligt talat lite distraherande; och varenda gång Sally pratade kunde jag inte låta bli att reagera på den utbytta rösten. Väldigt olyckligt, och om Malin inte fanns tillgänglig borde man ha kunnat hitta någon med mer liknande röst än Jennie Jahns. Översättningen är bra åtminstone utan att ha sett originalversionen.

Som förspel till Bilar 3 på bio visas den nyproducerade Pixar-kortfilmen Lou. Den är ganska udda, men för all del bra och underhållande. Filmen innehåller ingen dialog, så när som på enstaka utrop av "Hey!"; som förstås fungerar helt okej även i det svenska språket. Således finns ingen dubbning, utan filmen återges i originalversion utan vare sig tal eller text.

Recensionen skriven: 31 augusti 2017
Senast uppdaterad: 31 augusti 2017

Recensionen har lästs 14948 gånger av 11115 personer, sedan den 31 augusti 2017