Producent: Michael Robertson
Regi: David Nerlich & Andrew Traucki
Manusförfattare: David Nerlich & Andrew Traucki
Lee - Maeve Dermody Grace - Diana Glenn
Adam - Andy Rodoreda Jim - Ben Oxenbould
Pat - Fiona Press

De senaste 20 åren har mängden krokodiler i norra Australien ökat avsevärt, och myndigheterna har gjort sitt bästa att begränsa detta genom att förflytta ett antal till djurparker och skjuta ett mindre antal. De flesta krokodiler är dock relativt ofarliga för människor - om de inte blir provocerade - och av de 12 krokodilarter som existerar i världen är bara ett par direkt farliga för människor. Den både farligaste och största krokodilarten är saltvattenskrokodilen (också kallad deltakrokodil), som är den enda krokodilen som lever i saltvatten, och finns huvudsakligen i sydöstra Asien och norra Australien. Genom upplysning från kommuner och regeringen är krokodilattacker mot människor i Australien relativt begränsat, men sedan 1990 har ändå ett dussintal personer dödats av huvudsakligen saltvattenskrokodiler. En av dessa händelser inträffade 2003, och den verkliga historien gav upphov till den huvudsakligen australiensiska filmen Black Water från 2007. Den visades ursprungligen på diverse filmfestivaler runt om i världen, däribland Cannes, och fick först i år reguljär biopremiär i England och Australien (i februari respektive april) - dock i ganska liten skala. I de flesta andra länder, däribland Sverige, har den släppts direkt på DVD. Bakom regi och manus stod David Nerlich och Andrew Traucki, varav den första gör sin debut som både regissör och manusförfattare med denna film och den andra tidigare bara arbetat som en av regissörerna bakom den i Sverige helt okända TV-serien Rocky Star från 1993. Här får vi lära känna den gravida kvinnan Grace, hennes pojkvän Adam och hennes lillasyster Lee. De har hittat på att fara på semester tillsammans till Northern Territories i norra delen av Australien, och tycker det verkar en bra idé att fara ut på fisketur längs träskmarkena för att se naturen. När de kommer till firman som driver äventyrs- och fisketurerna har den ordinarie guiden redan hunnit ut på en annan tur, och medhjälparen Jim erbjuder sig att istället ta ut Grace, Adam och Lee på fisketuren i en liten motorbåt. Men båtäventyret blir mer äventyrligt än de önskat, då deras lilla båt helt plötsligt välter av en stor saltvattenskrokodil. Jim dör omedelbart, och plötsligt är de tre turisterna ensamma ute på havet tillsammans med en inte särskilt trevlig krokodil. De lyckas klättra upp i ett träd i närheten, och är därmed säkra för stunden. Men samtidigt inser de att de inte kan stanna där i all evighet - ingen vet var de är, och det finns inget land i närheten. Och nedanför väntar krokodilen i vattnet...

Filmer där olika former av djur attackerar människor är knappast särskilt ovanliga, och genom åren har vi sett ett stort antal filmer i genren; de flesta inte alltför imponerande. Men trots att handlingen inte låter särskilt upplyftande, så blev jag imponerad över den här filmen. Storyn är visserligen ganska tunn och det händer inte alltför mycket, men regissörerna och manusförfattarna lyckas ändå att hålla intresset och spänningen vid liv under alla 85 minuter som filmen varar. Det blir inte en enda seg stund, och samtidigt har filmmakarna för en gångs skull lyckats att skapa en film inom ämnet som känns realistisk och trovärdig. Det här är utan tvekan den bästa och mest realistiska filmen om krokodiler som jag sett på många år. Man bryr sig om vad som ska hända, och rollfigurerna framstår som äkta och genomarbetade. Trots att filmen är gjord med låg budget och kort tid, så har den blivit riktigt välgjord och övertygande. Filmen är helt och hållet inspelad i riktiga träskmarker, om än inte i norra Australien utan i utkanten av Sydney. För en gångs skull är det faktiskt också en riktig krokodil vi ser i filmen - det finns ingen som helst datoranimation, och specialeffekterna har hållits till ett minimum. Det hjälper givetvis till att bidra till den realistiska stilen, och har gjort att man har lätt för att leva sig in i filmen och vad rollfigurerna går igenom. Filmen är ovanlig såtillvida att mycket få skådespelare medverkar - totalt fem personer syns i filmen, och under merparten är det enbart de tre huvudrollsinnehavarna som syns till. Det är ett riskabelt drag som sällan blir helt lyckat, men som faktiskt fungerar riktigt väl i det här fallet. De tre huvudrollsinnehavarna är relativt okända skådisar, som mestadels bara gjort inhopp i diverse australiensiska TV-serier. För svensk publik är Diana Glenn (Grace) troligen den mest kända av de tre, då hon gjorde en återkommande gästroll som Jemima i den australiensiska dramaserien The Secret Life of Us. Att vi inte redan sett skådisarna i hundratals andra roller bidrar också till att filmen känns realistisk, och gör att man kan leva sig in utan att tänka på vilka skådespelarna är. Alla tre skådespelarna är också utmärkta, och spelar trovärdigt och övertygande. Mest imponerad är jag dock över Maeve Dermody, som är den yngsta och minst kända av de tre. Hon får bära det tyngsta lasset under många scener, och har den svåraste rollen. Trots detta gör hon en strålande insats, och jag ser fram emot att se henne i fler filmer och serier framöver då hon visar enorm potential. Filmen har på de flesta håll marknadsförts som en skräckfilm, och det är kanske därför som kritiken varit lite blandad. Förväntar man sig en traditionell rysare, så lär man nämligen bli besviken. Visserligen finns här en del kusliga rysarinslag, men huvudsakligen är det en psykologisk thriller där nästan hela filmen utspelas på samma plats. Den både engagerar och förmedlar spänning och skräck. och i många scener kan man verkligen känna rollfigurernas ångest och panik. Det går heller inte att låta bli att tänka vad man själv skulle göra, om man råkar ut för samma mardrömssituation som dessa tre personer. Någon rolig film är det sannerligen inte, men den håller intresset vid liv hela tiden och blir aldrig vare sig tråkig eller långsam. Min första reaktion var visserligen att krokodilen inte betedde sig trovärdigt och naturtroget, men efter att ha läst på mer i efterhand - om både den verkliga händelsen som ligger till grund för filmen och andra fall som rapporterats i australiensisk press - så inser jag att jag sannolikt hade fel. dock förekommer ett fåtal logiska luckor och rollfigurerna beter sig heller inte helt realistiskt alla gånger, även om det givetvis är mycket svårt att spekulera i hur skräckslagna personer beter sig när de ställs inför sådana situationer. Även om filmen har vissa brister och manuset kanske borde ha omarbetats lite, så är det här ändå en riktigt bra och välgjord film som känns äkta och verklighetstrogen. Man blir riktigt rädd under vissa scener, och sitter på helspänn nästan hela tiden. Samtidigt är filmen engagerande och tänkvärd, och är definitivt sevärd för de allra flesta. Är du besatt av våldsamma och övernaturliga skräckfilmer, så är det kanske klokt att avstå; men för alla andra är det här en spännande, annorlunda och bra film. Det här en av de starkaste debutfilmerna jag sett på många år, och jag ser fram emot att se vad de båda regissörerna kan åstadkomma i framtiden. Efter viss tvekan, känns därför en stark sjua som det mest rättvisa betyget jag kan ge.

DVD-utgåvan kommer från Noble Entertainment, och återger filmen i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1; vilket i klarspråk innebär fullskärm på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS (båda på engelska), men jag har inte kunnat testa det sistnämnda ljudspåret. Dock blev jag förvånad och imponerad över att en sådan lågbudgetfilm faktiskt försetts med DTS-ljud och ännu mer att det ljudet faktiskt tagits med på den skandinaviska DVD-utgåvan. Bild- och ljudkvaliteten är bra, i synnerhet om man betänker den låga budgeten. Den är textad på svenska, norska och finska; men märkligt nog inte danska. Tyvärr finns ingen engelsk text, och heller ingen textning för hörselskadade på något språk. DVD-skivan inleds med språkvalsmeny, som följs av varningstexter på valt språk. Därefter får vi se några trailers för andra filmer, som dock går att hoppa förbi. Menyerna är på engelska oavsett valt språk, och är stillsamma men stilrena. Väljer man att spela filmen visas först en distributörsjingel på 10 sekunder, innan själva filmen börjar. Det gör visserligen inte så mycket när det är så pass kort, men jag tycker att sådana jinglar passar bättre att spela före eller efter språkvalsmenyn i början istället. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt då det här är en film där det faktiskt hade varit mycket intressant att höra mer om hur produktionen gått till. Dessutom hade det varit intressant att få höra mer om de verkliga händelserna som legat till grund för filmen - rimligen borde det finnas färdigt material om det, som hade kunnat läggas till. I hemlandet Australien har filmen ännu inte släppts på DVD, men däremot har den det i USA och Storbritannien. Såvitt jag kunnat läsa mig till, så har dessa utgåvor faktiskt en del extramaterial - en bakom kulisserna-dokumentär, kommentatorspår med regissörerna samt bortklippta scener. Det är verkligen beklagligt att inte Noble Entertainment kunnat få med samma extramaterial till den svenska utgåvan, och jag har svårt att tro att det kan kosta särskilt mycket att licensiera det extramaterialet.

Recensionen skriven: 9 juli 2008
Senast uppdaterad: 9 juli 2008

Recensionen har lästs 3778 gånger av 2147 personer, sedan den 9 juli 2008