Svensk distributör: Universal Pictures Nordic AB & Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
Klarar av Bechdel-testet: Ej tillämpbart
John Hargrove Samantha Berg
Mark Simmons Carol Ray
Dean Gomersall Dave Duffus
Nadine Kallen Corinne Cowell

De flesta lär framförallt förknippa späckhuggare med Rädda Willy-filmerna, och trots det missvisande engelska namnet killer whale har späckhuggare blivit kända för att vara fredliga och ofarliga djur. Vanligtvis är det sant, och faktum är att det inte finns något dokumenterat fall i världen där vilda späckhuggare skadat människor. Men den 24 februari 2010 inträffade en tragedi på delfinariet Sea World i Orlando, Florida där späckhuggaren Tilikum dödade och delvis åt upp Sea Worlds erfarna tränare Dawn Brancheau. Och det var inte det första dödsfallet som just denna späckhuggare varit inblandad i... I Gabriela Cowperthwaites prisbelönade dokumentär Blackfish får vi höra från f.d. tränare på SeaWorld och andra experter om varför tragedin inträffade, och hur späckhuggare behandlas i fångenskap.

Att bygga upp en hel dokumentär kring späckhuggare låter kanske inte så upphetsande, men Blackfish är faktiskt en väldigt bra och lyckad dokumentär. Vi får en mycket värdefull inblick kring både späckhuggare och inte minst branschen med delfinarier och marinparker. Regissören Gabriela Cowperthwaite har gjort en imponerande insats med att lyckas hitta åt så många f.d. tränare på SeaWorld som gått med på att intervjuas, plus ett par marinforskare och andra experter. Resultatet är en stark och gripande dokumentär, som inte kommer att lämna någon oberörd. Genom att varva intervjuer med utdrag ur nyhetssändningar och filmade scener som skildrar olyckor blir det heller aldrig utdraget eller tråkigt, utan filmen håller tittarna i ett järngrepp hela tiden. Det är djupt och tänkvärt, och man får sig utan tvekan en tankeställare av att se på Blackfish. Det är faktiskt så berörande att jag började gråta vid upprepade tillfällen under filmen, och jag kan inte minnas att jag någonsin blivit så här berörd av en dokumentärfilm förut.

Filmen är genomarbetad och upplägget lyckat, och det känns att man får en trovärdig och värdefull överblick. Visserligen blir allting något ensidigt, inte minst genom det faktum att SeaWorld vägrat att kommentera uppgifterna i filmen, och därför kan den upplevas vinklad. Men när nästan alla de dussintal f.d. tränare på SeaWorld säger nästan exakt samma sak tyder väl det mesta på att det som tas upp trots allt överensstämmer med verkligheten - eller åtminstone att den har gjort det. F.d. anställda kan förstås inte veta om något förbättrats sedan de slutat, och därför hade det varit värdefullt att även få veta när dessa f.d. medarbetare slutade på SeaWorld. Det gör ju trots allt en ganska stor skillnad om man lämnat företaget för ett år sedan eller för 20 år sedan, men vid åtminstone ett par av vittnesmålen förstår man av sammanhanget att personerna ifråga fortfarande jobbade på företaget när den (åtminstone i USA) omtalade dödsolyckan inträffade 2010.

Filmens största problem är att den blivit så USA-inriktad, då nästan allt handlar om SeaWorld - ett delfinarium som finns i ett flertal orter i USA (det finns även en liknande park i Australien med nästan samma namn, men den har inget samband med de amerikanska). Blackfish innehåller visserligen ett kortare inslag om en liknande dödsolycka vid ett delfinarium på Kanarieöarna, men där nöjer sig filmteamet med att intervjua anhöriga till offret och ingen f.d. tränare eller annan med direkt inblick i olyckan kommer till tals - att börja låta amerikanska experter "gissa sig till" vad som hände på Kanarieöarna känns inte rätt. Men då anläggningen på Kanarieöarna i filmen sägs ha ett dåligt rykte ställer man sig genast frågan hur det ser ut med Sea World i Australien och med alla andra delfinarier och marinparkerrunt om i världen; däribland förstås Kolmårdens djurpark i Sverige. Är missförhållandena som tas upp i filmen specifika för just amerikanska SeaWorld, eller gäller de alla delfinarier? Nu kan man visserligen med all rätt hävda att det aldrig är rätt att hålla vilda djur i fångenskap för människors underhållning, men det är ju ändå en skillnad på om djuren behandlas väl eller om alla behandlas på samma sätt som de f.d. tränarna vittnar om i den här filmen. Då filmen enbart tar upp just späckhuggare ställer man sig också frågan om även delfiner (som ju är ännu vanligare på delfinarier) behandlas likadant - jag befarar att svaret sannolikt är ja, men det känns märkligt att inte nämna ett ord om delfiner under hela filmen. Jag hoppas i alla fall innerligt att det inte är lika illa med delfinerna på Kolmården, även om man förstås aldrig kan vara helt säker.

Blackfish är i alla fall en mycket välgjord, intressant och berörande dokumentär, som är värdefull för att få en inblick kring både späckhuggare och branschen med delfinarier. I och med den nordamerikanska inriktningen (USA och i begränsad utsträckning Kanada) är kanske intresset något lägre i Sverige, men jag råder ändå alla att se denna fascinerande film, som verkligen borde ha blivit nominerad till Oscar för bästa långfilmsdokumentär i år. Det är förstås svårt att veta om allt som tas upp i filmen är sant, men när så många f.d. anställda säger samma sak kan man väl misstänka att det bör överensstämma någorlunda väl med verkligheten. Hur det än ligger till med den saken lär man i alla fall aldrig se på delfinarier på samma sätt igen... Då filmen är så välgjord och oerhört effektiv kan i alla fall ingenting annat än en stabil åtta komma på fråga för betyget.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bredbild i formatet 1,78:1 (fullskärm på en Widescreen-TV) och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra, men genom användningen av en hel del inslag från VHS och liknande blir kontrasten väldigt stor i kvalitet mellan olika partier. Filmen är textad på hela 23 olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och förhållandevis lättläst, men vid ljusare bakgrunder är det inte helt okomplicerat att faktiskt lyckas att läsa texten i och med de tunna kantlinjerna. Det är förvisso bättre ställt än med många andra Blu-Ray-filmer, då den här texten har en liten (men märkbar) skugga under sig, men fortfarande blir det lite svårläst vid ljusare bakgrunder. Det är ärligt talat egendomligt varför DVD vanligtvis har mer lättläst text än Blu-Ray, när det i mina ögon borde vara tvärtom.

När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en språkvalsmeny, följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och rörlig men som märkligt nog är neutral utan något språk alls. Det är en fin idé, men det fungerar inte riktigt lika bra i praktiken. Att Play-symbolen (en högerriktad pil) innebär att spela filmen kan väl de flesta lista ut, men att en uppslagen bok innebär scenval är knappast lika självklart. Den här filmen har dock ingen skärmsläckare och då menyalternativen dessutom visas i nedrekant istället för vänsterkant kan man dra slutsatsen att just denna Blu-Rayauthoring gjorts av ett annat företag än de flesta andra Universal-produktioner.

Recensionen skriven: 22 juni 2014
Senast uppdaterad: 22 juni 2014

Recensionen har lästs 3075 gånger av 1830 personer, sedan den 22 juni 2014