Art Spindle - Danny Huston Paige - Amanda Seyfried
Elaine - Jaime Winstone Beth - Heather Graham
Alfred Rhinegold - Christopher Lee Alfreda Rhinegold - Joanna Lumley
Joany - Meredith Ostrom Charlotte Bailey - Gemma Atkinson
Jo Richards - Jack Huston Emille - Charlotte Rampling
Dewey Dalamanatousis - Alan Cumming Beths pappa - Michael Culkin

Den brittiska författaren Danny Moynihan skrev 2000 en delvis självbiografisk roman vid namn Boogie Woogie, om hans tid inom konstbranschen i New York. Trots att boken inte blivit känd inom någon större krets och mig veterligen aldrig givits ut i Sverige har den nu blivit till film. Resultatet är en brittisk independent-dramakomedi med samma titel, där Danny själv skrivit manus och som långfilmsdebuterande Duncan Ward regisserat. Filmen spelades in redan 2006, men har haft svårt att få någon distributör och premiärvisades första gången på Edinburgs filmfestival i juni 2009. Den visades första gången på bio i begränsad skala i England och USA under 2010, och först nu har filmen släppts direkt på DVD i Sverige.

Bakom den kryptiska titeln står tavlan Boogie Woogie av konstnären Piet Mondrian. Just nu äger den gamla och sjuka Alfred Rhinegold den extremt värdefulla tavlan, och han vill inte sälja den för allt i världen. Hans fru inser dock att Alfreds sjukdom och det faktum att de i övrigt inte har några tillgångar gör att tavlan måste säljas. Den aggressiva galleriägaren Art Spindle vill köpa tavlan, men det vill också samlaren Bob Macclestone. Bob är gift med Jean, men roar sig mest med att ligga med sina sekreterare och assistenter. En av dessa är Beth, som fram till nu arbetat hos Spindle men som nu vill starta ett eget galleri. Bobs fru Jean har nu blivit attraherad av konstnären Jo, men han i sin tur har mest ögon för Spindles assistent Paige. Och under tiden försöker den lesbiska videokonstnären Elaine att bli framgångsrik med sina uttömmande videofilmningar, där hon inte drar sig för att videofilma precis allt som händer henne för att visa upp i konstgallerier.

Boogie Woogie liknar inget man tidigare sett, och är en originell och egendomlig film. Även så här i efterhand vet jag ärligt talat inte vad jag tycker om den... Det är trevligt att få en öppen och realistisk inblick i konstvärlden; ett ämne som sällan skådats på film. Grundstoryn är också intressant, och regissörens och manusförfattarens avsikt är säkerligen god. Problemet är att historien är så osammanhängande och spretar åt alla håll, så att man knappt hänger med i vad som verkligen händer. Filmen har ett väldigt stort persongalleri, med ett dussintal större rollfigurer och det är inte alls oproblematiskt att hålla isär vem som egentligen är vem. Det blir snabbt ganska rörigt och den röda tråden är periodvis tunn. Den faktiska handlingen är också begränsad, och det händer egentligen inte särskilt mycket.

Men det största problemet med den stora ensemblen är att tiden inte räcker till för att vi faktiskt ska hinna lära känna någon ordentligt. De flesta förblir därför mer eller mindre endimensionella, och vissa även ganska stereotypa. När man försöker att hinna presentera ett drygt dussintal personer och dessutom en hyfsat omfattande handling på bara en och en halv timme är det nästan oundvikligt att manusförfattaren måste ta vissa genvägar, och det har skett på bekostnad av mångbottnade och nyanserade personligheter. Det är tråkigt då filmen förutom rollfigurerna känns realistisk och äkta, och den enda jag i slutändan faktiskt brydde mig om var Paige. Därför hade Boogie Woogie nog vunnit på att förlängas lite, så att man fått en chans att hinna lära känna karaktärerna mer. Så länge man knappt kommer ihåg vad någon heter, är det också närmast oundvikligt att man inte bryr sig om utgången nämnvärt. Att nästan alla också verkar ha förhållanden med flera personer samtidigt gör också att det blir än svårare att faktiskt förstå allas inbördes relationer.

Jag ställer mig också frågande till om en del av nakenscenerna som förekommer - däribland ett par ganska utdragna lesbiska sexscener - verkligen tillför något till handlingen. Visst finns det en viss tanke bakom dem och jag måste medge att somliga av nakenscenerna är trevliga att se på, men det har egentligen inte mycket till filmens handling att göra. Däremot är det beundransvärt att en film äntligen vågar visa homosexuella sexscener på ett lika öppet och naket sätt som blivit standard med heterosexuella scener; något som tyvärr fortfarande är alltför ovanligt i film och i synnerhet bland brittiska filmer. När jag tänker efter är det här nog faktiskt den första brittiska filmen jag sett som öppet visat homosexuellt sex med minsta lilla nakenhet.

Trots att filmen kategoriseras som en komedi är den dock inte särskilt rolig. Jag skrattade bara två gånger under hela filmen, och i övrigt går det inte längre än till småroliga repliker som på sin höjd kan locka till några leenden. Kanske lyckas andra att se något roligt som inte jag kunde, men för mig fungerar det bättre om man ser på filmen som ett drama.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder ett effektivt om än inte särskilt originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är också utmärkta, vilket förhöjer helhetsintrycket en hel del. Trots att det är en brittisk film finns det för övrigt nästan lika många amerikanska som brittiska skådespelare med. Amanda Seyfried är som vanligt lysande, och Stellan Skarsgård gör också en fin insats. Gillian Anderson är ovanligt bra, och Danny Huston och Heather Graham gör också bra ifrån sig. Det är också intressant att se Christopher Lee i en ganska liten men viktig biroll som Alfred Rhinegold som grundstoryn kretsar kring. Jag blev också riktigt imponerad över den ganska okända Jaime Winstone som videoartisten Elaine, som gör en minnesvärd och bra insats. Det är också en ganska vågad roll, som innefattar en hel del nakenhet. Den enda svaga punkten i den här imponerande stjärnensemblen är Meredith Ostrum, som gör ett ganska stelt och opersonligt intryck som Joany.

Boogie Woogie är en annorlunda film som inte liknar något man tidigare sett, och jag har ärligt talat svårt att bestämma mig för vad jag tycker om den. De alltför många endimensionella rollfigurerna gör det svårt att riktigt bli engagerad, men samtidigt drogs jag till filmen och ville hela tiden se hur det skulle gå. Att en independentfilm lyckats få med så många kända skådespelare är också imponerande, och de fantastiska skådespelarprestationerna förhöjer helhetsintrycket. Därför väljer jag efter moget övervägande en svag sexa i betyg, trots att storyn som sådan förmodligen förtjänar ett något lägre betyg. Det är en fullt sevärd och underhållande film för stunden, men jag anser samtidigt inte att den lyckats locka till vare sig ett ökat intresse för konst eller för dessa rollfigurer. Men i och med den mycket originella och surrealistiska stilen är det absolut värt att ge filmen en chans, och somliga lär garanterat uppskatta den mer än vad jag gjorde.

Av någon märklig anledning har Boogie Woogie enbart släppts som hyr-DVD i Sverige, och kommer inte att släppas som köpfilm. Det är kanske inte någon film som alltför många vill se om flera gånger, men det känns ändå märkligt att inte också släppa filmen som köpfilm. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1, och ljudet i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men sticker inte ut som något utöver det vanliga. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är enkel och stilren men endast engelskspråkig. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt då jag gärna hade velat veta mer om inspelningen och tanken bakom filmen. Med tanke på att det är en independentfilm som inte visats på bio i Sverige kan jag inte påstå att jag blir förvånad över avsaknaden av bonusmaterial, men någonting extra hade ju ändå varit trevligt.

Recensionen skriven: 27 april 2011
Senast uppdaterad: 27 april 2011

Recensionen har lästs 3656 gånger av 2197 personer, sedan den 27 april 2011