Dubbningshemsidan

Recensioner

Icke-dubbade filmer

Cadillac Records
(Cadillac Records)

Glöm inte bort att använda funktionerna för att lämna kommentarer kring recensionen eller filmen samt sätta egna betyg.

Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Sök efter Cadillac Records på CDON
Sök efter Cadillac Records på Discshop.se
Fynda bland över 8 000 000 auktioner på Tradera!   ANNONS
Drama / Romantik / Musik / Verklighetsbaserad / Biografi / Historiskt / Spelfilm / Långfilm
Målgrupp: Ungdomar / Vuxna  [Sök exakt denna kombination]
Speltid: 1 timme 45 minuter
Genre: Dramabiografi
Produktionsland/år: USA, 2008
Produktionsbolag: Parkwood Pictures, Columbia Pictures & Sony Music
Producent: Sofia Sondervan, Andrew Lack & Beyoncé Knowles
Regi: Darnell Martin
Manusförfattare: Darnell Martin
Svensk distributör: Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
Klarar av Bechdel-testet: Uppgift saknas
                                          (Kompletteringar och rättelser tas tacksamt emot via e-post)
Medverkande:
Leonard Chess - Adrien Brody Revetta Chess - Emmanuelle Chriqui
Muddy Waters - Jeffrey Wright Geneva Wade - Gabrielle Union
Little Walter - Columbus Short Willie Dixon - Cedric the Entertainer
Etta James - Beyoncé Knowles Chuck Berry - Mos Def
Howlin' Wolf - Eamonn Walker Isabelle Allen - Tammy Blanchard
Mr. Feder - Jay Sanders Discjockey - Vincent D'Onofrio
Alan Freed - Eric Bogosian

Ett av de mest inflytelserika skivbolagen i USA:s historia var det anrika Chess Records, som grundades av de två polsk-judiska bröderna Leonard och Phil Chess i Chicago. Under de dryga två decennier som skivbolaget var verksamt bidrog det till att musik av svarta artister fick fotfäste i USA och att segregeringen minskade. Med artister som Muddy Waters, Chuck Berry, Howlin' Wolf och Etta James i bagaget är det många som påverkats av Chess Records musik och det har kommit att spela stor roll för musikbranschen i största allmänhet. Efter de senaste årens framgångar med en rad musikbiografier har turen därför kommit till just Chess Records och dess artister, i och med Cadillac Records med regi och manus av den kvinnliga regissören och producenten Darnell Martin; som mestadels regisserat avsnitt av en rad TV-serier och bara hunnit med två tidigare långfilmer sedan debuten 1994 (I Like It Like That och Prison Song). Här får vi se hur skrothandlaren Leonard Chess startar en nattklubb för att utifrån det senare starta skivbolaget Chess Records. Han blir vän med den svarta bluessångaren Muddy Waters, och trots att vänskap mellan svarta och vita inte direkt sågs med blida ögon av de flesta på den tiden, så fortsatte de att umgås. Leonard övertygade Muddy att börja spela in musik för hans skivbolag, Vi får därefter följa dem tillsammans med bolagets andra nysignade artister som Little Walter, Chuck Berry och Etta James.

I grund och botten är Cadillac Records ingen direkt nyskapande film. Den följer de gängse mallarna för musikbiografier, och erbjuder inga stora överraskningar. Men samtidigt är det en intressant historia, och att ta upp Chess Records och dess artister är absolut välkommet. Att veta att filmen har verklighetsbakgrund gör också automatiskt att den blir mer levande och intressant. Samtidigt kan man dock ställa sig frågande till en del av de ändringar som filmen verkar ha gjort från de verkliga händelserna. Det mest påtagliga är att den ena grundaren, Leonards bror Phil, helt försvunnit ur handlingen och nämns överhuvudtaget aldrig. Det känns lite egendomligt, och man kan verkligen fråga sig varför man gör en sådan viktig förändring; i synnerhet som Phil faktiskt fortfarande är i livet. Filmen lider också av ett flertal tidsmässiga märkligheter, med bl.a. låtar som spelas innan de egentligen hade skrivits. Annars är det en ambitiös film, som tar upp väldigt mycket och där vi hinner stifta bekantskap med en rad personer under en lång tid. Paradoxalt nog har det dock både blivit filmens uppgång och fall. Problemet är att regissören och manusförfattaren helt enkelt har försökt få med lite väl mycket, och med ganska många centrala rollfigurer under en lång tidsperiod går det inte att låta bli att känna att det hela blivit lite väl fragmentariskt och episodiskt.

Med en mängd händelser och karaktärer under en lång tidsperiod har det blivit en ganska rörig film, och det är inte alltid helt enkelt att hänga med i svängarna och förstå vad allt och alla har för relation till varandra. Det har också medfört att Cadillac Records åtminstone delvis blivit lite ytlig, och kommer inte riktigt ner på djupet hos personerna. De flesta är mer eller mindre endimensionella, och här handlar det delvis om karikatyrer med få nyanser. Det gör också att filmen inte engagerar lika mycket som det hade varit önskvärt, och man får ibland snarare känslan av att se en rad fristående scener än en sammanhängande film. Förmodligen hade det varit en fördel att förminska omfattningen en del, och bara välja ut en lite kortare tidsperiod och färre artister att porträttera. Då hade man haft en chans att få med allt väsentligt, utan att det blivit lika osammanhängande. Skivbolagschefen Leonard Chess framställs också på ett lite väl enkelspårigt och positivt sätt, och medan vi får se både positiva och negativa egenskaper hos artisterna, så får vi hos honom i stort sett bara se positiva. Samtidigt är det dock en del mycket intressanta händelser som tas upp, däribland rasmotsättningarna under 1950-talet. Det är ett flertal intressanta människoöden som tas upp, och några få scener är mycket berörande. På gott och ont blir man helt enkelt nyfiken på att veta mer om en del av de här personerna. Helhetsintrycket förhöjs också av utmärkt musik, även om några av låtarna blivit lite väl utdragna och inte tjänar mycket till för filmen.

Visuellt är det en tilltalande film, med snyggt foto och imponerande scenografi, som lyckas att erbjuda en autentisk tidskänsla på ett övertygande sätt. Med ett effektivt, om än knappast alltför originellt, bildspråk lyckas också regissören att få oss att åtminstone bitvis kännas som att vi själva är närvarande vid händelserna. Skådespelarinsatserna är bra, och bäst är utan tvekan Beyoncé Knowles. Hon lyckas att porträttera Etta James på ett sällsynt levande sätt, och spelar övertygande och trovärdigt. Dessutom är hennes sångröst lysande, och hon sjunger ett par låtar på ett oerhört berörande sätt. Adrien Brody spelar ganska bra som Leonard Chess, men gör ibland ett något stelt intryck och lyckas inte helt att väcka karaktären till liv. De flesta övriga är bra, även om det är långt mellan de riktiga guldkornen. Det största problemet är förmodligen Mos Def som Chuck Berry, som tyvärr inte är alltför mycket till skådis. Överlag är Cadillac Records en intressant och ambitiös film, som hinner med många berörande händelser under filmens gång, men som tyvärr blivit lite väl osammanhängande och rörig för sitt eget bästa. De ganska omfattande ändringarna mot verkligheten kan också ifrågasättas, och det är bara en del av dessa som kan bortförklaras med dramatisk effekt eller förenkling för speltidens skull. Men fortfarande är det en ganska bra film, som trots omfattande nackdelar ändå blivit fullt sevärd och kan rekommenderas att ses en gång för de allra flesta. Men jag skulle inte vilja se om filmen, och den enda personen jag blev intresserad av att ta reda på mer om efter filmens slut var Etta James.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,35:1, och ljud i Dolby Digital 5.1 på engelska och spanska. Filmen är textad på nio olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken. Det finns också två engelska varianter; både vanlig engelsk text och engelska för hörselskadade, vilket jag uppskattar. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, som direkt följs av huvudmenyn. Menyn är stillastående och stilren men finns enbart på engelska. Det finns ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textning. Annars spelas filmen som standard upp utan text. Till råga på allt är språkmenyn indelad i flera olika menyer, och för att hitta åt svenska måste man bläddra ner till en tredje sida. Inte särskilt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska och kanske inte lyckas att hitta åt svenska i menyerna...

Väljer man att spela filmen, så visas varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt engelska innan själva filmen börjar spelas. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, och dessutom känns det lite malplacerat att lägga det just innan själva filmen; men det är åtminstone tacksamt att vi slipper se varningstexter på en rad andra språk som vissa andra distributörer brukar envisas med. Som extramaterial hittar vi ett kommentatorspår med regissören och manusförfattaren Darnell Martin. Det är ganska intressant och en del matnyttigt framkommer, men hon lyckas inte att hålla intresset vid liv hela tiden. Dessutom är det nästan oundvikligt att kommentatorspår med bara en enda person har en tendens att låta en smula egocentriska, och därför vore det önskvärt om någon annan också hade kunnat medverka. Därefter hittar vi fem olika bortklippta scener, som är smått intressanta att se på men som inte tillför särskilt mycket. Det finns tyvärr varken kommentatorspår eller introduktion till scenerna, vilket hade varit önskvärt för att få veta exakt var i filmen de hör hemma och varför de klippts bort. Vidare återfinns en bakom kulisserna-dokumentär på 25 minuter, som bl.a. innehåller intervjuer med regissör, producent och några av skådespelarna. Det är ganska intressant och en del matnyttig information framkommer, men tyvärr förekommer lite väl mycket okritiskt skryt över de inblandade och i synnerhet över skådespelarna. På hur många olika sätt kan man egentligen säga att skådisarna är det bästa som världen någonsin skådat (vilket ungefär är andemeningen)...? Därefter finns ett inslag om produktionen och scenografin i filmen, som är ganska intressant men går inte riktigt tillräckligt in på djupet. Slutligen finns även en rad trailers för andra filmer, individuellt valbara från en meny, vilket är lika spännande som det låter. Tyvärr har extramaterialet ingen svensk text, men däremot finns engelsk text vilket i alla fall är betydligt bättre än ingenting.


Recensionen skriven: 24 september 2009

Recensionen har lästs 1718 gånger av 1005 personer, sedan den 24 september 2009

Betyg:
Film/serie * * * * * *     
6
DVD-produktion * * * * * *      6
Snittbetyg: * * * * * *      6

Läsarnas betyg

Hittills har inga läsare röstat på denna film/serie. Men du kan bli den första genom att ange dina betyg här nedan.

Ditt betyg:
Film/serie:

Läsarnas kommentarer

Använd detta formulär för att skriva kommentarer till recensionen eller filmen. Kommentarerna publiceras här nedan omedelbart. Denna funktion är avsedd för kortare kommentarer, och får maximalt innehålla 1000 tecken. Mer invecklade frågeställningar samt diskussioner/debatter är inte lämpade för kommentarssystemet - sådant bör istället tas på Dubbningshemsidans forum. Undvik personangrepp, svordomar och annat olämpligt innehåll. Vid kritik mot skådespelare eller andra specifika personer, var vänlig motivera dina åsikter noggrant med konstruktiv kritik för att undvika att det kan tolkas som personangrepp. Webbmastern kommer att radera kommentarer som anses olämpliga, irrelevanta eller lagstridiga. Om du har kommentarer till recensenten som du inte vill att andra ska kunna läsa, kan du istället skicka dessa via e-post.

Ditt namn:
Din e-post-adress:
(visas inte för allmänheten,
men krävs av säkerhetsskäl)
Kommentarer:
För att verifiera att du är en levande människa (och inte en robot), skriv in följande siffror i textrutan nedanför. Du ska skriva in som siffror, utan mellanslag eller bindestreck.
SEXA - NOLLA - ÅTTA - FEMMA
Skriv in ovanstående siffror:
 

psychedelic

© 2017 Dubbningshemsidan/Daniel Hofverberg

Skriv ut
Läs mer om utskriftsfunktionerna