Red Skull/Johann Schmidt - Hugo Weaving Dr. Erskine - Stanley Tucci
Howard Stark - Dominic Cooper Heinz Kruger - Richard Armitage
Nick Fury - Samuel L. Jackson Dum Dum Dugan - Neal McDonough
Gabe Jones - Derek Luke Jim Morita - Kenneth Choi
James Montgomery Falsworth - J. J. Feild Jacques Dernier - Bruno Ricci
Arnim Zola - Toby Jones Senator Brandt - Michael Brandon

Serietidningsjätten Marvel har sedan 1960-talet tillhört en av världens största serietidningsutgivare, och har bl.a. skapat serier som Spindelmannen, Hulken och X-Men. I USA har Captain America, som Marvel gav ut första gången 1941 och som skapats av Jack Kirby och Joe Simon, alltid varit populär genom ett udda koncept om en superhjälte under andra världskriget som kämpade för "amerikanska ideal". I Sverige har karaktären dock aldrig blivit närmelsevis lika känd. 1990 producerades en långfilm baserad på serien, som aldrig fick biopremiär i USA men däremot i vissa andra länder. Och nu är det dags igen, med en betydligt mer påkostad 3D-film, som regisserats av Joe Johnston; en tidigare specialeffektsdesigner som senare sadlade om till regissör, och som bl.a. legat bakom populära storfilmer som Älskling, jag krympte barnen och Jumanji.

USA har precis börjat blanda sig i andra världskriget, när den unga killen Steve år 1942 helst av allt vill tjäna sitt land och gå med i armén. Men han har problem med både astma och diverse andra sjukdomar, vilket gör det till en omöjlighet. Åtminstone fram tills dess att den tyska vetenskapsmannen dr. Erskine inser Steves potential som en god människa, och värvar honom till en ny specialavdelning inom militären. Där ska han användas som frivillig försökskanin för ett nytt experiment, som ska förvandla honom till en muskulös supermänniska med övermänsklig styrka. Till en början till militären mest utnyttja honom för propaganda till kriget och förvandlar honom till "Captain America" som med trikå ska göra reklam för krigsobligationer. Men när USA och kanske hela världen hotas av den maktgalna Red Skull tar Steve snart saken i egna händer, och ger sig ut efter honom.

Jag har inte läst någon av serierna med Captain America, och kände inte till karaktären mer än till namnet innan jag såg filmen. Men storyn är riktigt intressant, och idén att förlägga en superhjältefilm till andra världskriget fungerar förvånansvärt väl. Det börjar bra och engagerande, och jag uppskattar att manusförfattarna ansträngt sig för att få med många historiska referenser till andra världskriget; varav många rentav är historiskt korrekta. Bl.a. propagandascenerna är riktigt effektfulla och minnesvärda.

Det är också lätt att bry sig om Steve Rogers, som är en hyfsat sympatisk och åtminstone någorlunda nyanserad rollfigur. Resterande karaktärer är visserligen mer eller mindre endimensionella, fast å andra sidan kan väl detsamma sägas om de flesta serietidningsfilmatiseringar. Den första timmen går riktigt snabbt, och även om det inte är något djupt eller storslaget mästerverk, så har man trevligt nästan hela tiden. Som lättsam underhållning duger det gott, och genom de intressanta krigsreferenserna plus en och annan populärkulturell referens så känns manuset lite smartare än de flesta filmer i genren. Jag uppskattar också att alla tyskar inte framstår som galna nazister, till skillnad från de flesta andra världskrigsfilmer, utan att filmen är noga att poängtera att inte alla tyskar höll med om Hitlers idéer. Det är smart och intressant, och det märks att manusförfattarna haft de bästa avsikterna. Dessutom är det kul att ett par scener i början utspelas i Norge, där skådespelarna dessutom talar äkta norska; det tillhör knappast vanligheterna i Hollywood-filmer.

Allt detta låter positivt, och den första timmen tyckte jag också att Captain America: The First Avenger kändes lite bättre än merparten av filmer inom genren. Men tyvärr fortsätter det inte i samma fina stil... Under den andra timmen börjar det bli allt fler storslagna stridsscener av typen "alla skjuter mot alla", som snabbt blir oengagerande och rentav halvtråkigt. Självklart är stridsscener oundvikliga i den här genren och under andra världskriget förekom förstås många sådana, men de här actionscenerna känns tyvärr mer oinspirerade än vanligt och utan någon egentlig tanke bakom dem. Alla dessa scener har också blivit alldeles för utdragna, och en av stridsscenerna pågick i ganska precis en halvtimme utan avbrott och med i stort sett ingen handling.

Även om filmen har en intressant grundstory, så kan man inte förneka att den - i likhet med många andra superhjältefilmer - trots allt är ganska tunn. Det händer inte alltför mycket, och storyn håller helt enkelt inte för överdrivet tilltagna 2 timmar 4 minuter. Om ett flertal onödiga actionscener hade kunnat tas bort eller åtminstone kraftigt kortas ner, för att få ner speltiden med närmare 20 minuter, så hade filmen säkerligen upplevts mycket bättre. Mot slutet började jag skruva mig i biofåtöljen, och ett litet tag fick jag t.o.m. anstränga mig för att inte slumra till. Dessutom känns filmen bitvis lite väl patriotisk, även om jag absolut sett ännu värre exempel. Det är också ganska förutsägbart, och några större överraskningar väntar inte.

Men slutet känns däremot smart och intressant, om än minst sagt osannolikt, och öppnar upp för en fortsättning på ett fint sätt. Se också till att inte missa ett två minuter långt smakprov på nästa års The Avengers, som är intressant och visas allra sist efter sluttexterna.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt bildspråk som också överlag erbjuder en trovärdig tidskänsla för andra världskriget. Ett fåtal scener känns lite modernare än så, men de allra flesta ser ut och känns som andra världskriget in i minsta detalj. Skådespelarinsatserna är relativt bra, där alla gör ganska bra ifrån sig men ingen sticker ut som något utöver det vanliga. Chris Evans är bra i huvudrollen, men personligt blev jag mest imponerad över Hayley Atwell i den enda väsentliga kvinnliga rollen som Peggy.

Att göra breda filmer som tilltalar alla målgrupper är ofta problematiskt, och kanske är det just där som en del av problemet med Captain America: The First Avenger ligger. Här ska det nämligen klämmas in ganska mycket - både andra världskriget, science-fiction, en imponerande superhjälte, lite romantik, lite drama och väldigt mycket action. För mig fungerade de flesta scener bra utom just de actionscener som tyvärr utgör en stor del av filmens andra halva. De känns alltför oengagerande och utdragna, och tillför heller inte mycket till storyn. Det är tråkigt att en i övrigt så intressant film ska falla på de scenerna, och det drar ner helhetsintrycket en hel del. Det är fortfarande en hyfsad film och fullt sevärd, men betyget stannar tyvärr på en stark femma; vilket är tråkigt då den första halvan hade förtjänat ett betydligt högre betyg än så.

Recensionen skriven: 10 augusti 2011
Senast uppdaterad: 10 augusti 2011

Recensionen har lästs 4128 gånger av 2545 personer, sedan den 10 augusti 2011