Wendy Lawson/Högsta intelligensen - Annette Bening Phil Coulson - Clark Gregg
Minn-Erva - Gemma Chan Ronan - Lee Pace
Att-Lass - Algenis Perez Soto Bron-Char - Rune Temte
Korath - Djimon Hounsou Soh-Larr - Chuku Modu
Steve Danvers - Colin Ford Carols pappa - Kenneth Mitchell
Soren - Sharon Blynn Norex - Matthew Maher

Året är 1995, och en skicklig krigare endast känd under namnet Vers bor på en främmande planet tillsammans med övriga medlemmar av den utomjordiska rasen Kree. Hon är en skicklig krigare, men har inte längre något minne av hennes ursprung eller ens vad hennes fullständiga namn är. Tillsammans med övriga Kree-soldater kämpar de mot det skepnadsskiftande folkslaget Skrull, som håller på att invadera allt fler planeter. Men under ett av Vers uppdrag får hon fel på rymdfarkosten och råkar kraschlanda på den "skitiga" planeten som av urbefolkningen kallas för Jorden... Närmare bestämt rakt ner genom taket på en videobutik i USA; något som inte direkt uppskattas av polisen. Snart kommer hon i kontakt med den unga S.H.I.E.L.D.-agenten Nick Fury, men upptäcker också att Skrull-folket redan har invaderat jorden. Under tiden börjar hon få minnesbilder om sin barndom, och stöter på folk som känner henne som Carol Denvers...

Det var närmare 30 år sedan jag senast läste någon serietidning, och har aldrig ens hört talats om vare sig Captain Marvel eller Carol Denvers innan den här filmen blev aktuell. Således har jag inget att jämföra med, men då den nyligen bortgångne Stan Lee varit inblandad i filmen torde den väl hålla sig någorlunda väl till serietidningarna. Oavsett vilket är Captain Marvel i alla fall en riktigt bra film, och överraskade mig som en av de bästa Marvel-filmerna på senare år.

Det är trevligt att äntligen få se en kvinnlig huvudroll i en Marvel-film; ett område där Marvel faktiskt har legat efter DC Comics, och det är verkligen inte en sekund för tidigt. Dessutom är Carol Denvers/Vers/Captain Marvel en intressant och mångfacetterad rollfigur, som man genast tycker om och känner för. Det är också trevligt och välkommet med en stark och kapabel kvinnlig superhjälte, som är minst lika stark som alla manliga superhjältar. Därmed ligger filmen helt rätt i tiden, och som dessutom har bra budskap.

Det är underhållande och charmigt, och här finns lite humor som hjälper till att lätta upp stämningen, men utan att någonsin ta överhanden från den allvarliga storyn. Filmen har därför fått en bra balans mellan lättsam underhållning och ett mer djupsint drama, och det uppskattar jag. Det är också spännande, fartfyllt och intensivt, där det händer något hela tiden och det aldrig blir segt eller utdraget; vare sig det är action eller mer stillsamma dramascener.

Captain Marvel lyckas också att erbjuda någonting nytt till en välbekant genre, så att det aldrig upplevs som en upprepning av tidigare Marvel-filmer - på så sätt lyckas filmen bättre än den ganska överskattade Black Panther (och hur exakt den filmen kunnat bli Oscarsnominerad är bortom mitt förstånd...). Till skillnad från de flesta av Marvels filmer har det heller inte blivit särskilt förutsägbart, utan här finns faktiskt en del oväntade vändningar som i alla fall överraskade mig. Det uppskattar jag, och därigenom bibehålls intresset hela tiden och filmen förblir fängslande. Filmen lyckas att både stå på egna ben med en hyfsat självständig berättelse, samtidigt som den fungerar bra som introduktion av rollfiguren inför kommande Avengers: Endgame. Och om det är någon som lyckas göra något åt mardrömssituationen efter den förra Avengers-filmen så lär det vara Captain Marvel...

Däremot kan man förstås fråga sig varför Carol Denvers/Captain Marvel aldrig ens har nämnts i någon av de tidigare filmerna i Marvel-universumet; därav exempelvis tidigare Avengers-filmer. Nog borde väl någon av alla medlemmarna i Avengers eller någon annan rollfigur i filmerna ha känt till Carols existens...? Ärligt talat är det svårt att säga om det faktiskt finns en logik bakom det, eller om det här rör sig om en efterhandskonstruktion och att rollfiguren inte varit påtänkt under tidigare filmer... Oavsett vilket är det i alla fall välkommet att Marvel sent omsider försöker göra något åt den mansdominering som rått vad gäller större rollfigurer i deras filmer.

De flesta av Marvels filmer (och ärligt talat de flesta av DC Comics filmer också...) har varit för långa för sitt eget bästa, och trots vanligtvis intressanta handlingar och välgjorda filmer är det svårt att förneka att de flesta av filmerna blivit i längsta laget och hade vunnit på att kortas ned med minst en kvart. Möjligen kan även Captain Marvel vara i längsta laget, och det förekommer ett par scener som pågår lite längre än nödvändigt. Den för genren nästan obligatoriska "slutstriden" mot slutet pågår också aningen för länge för sitt eget bästa, men det är inte alls lika påtagligt som i många andra fall, och stridsscenerna upplevs inte alltför utdragna på samma sätt som de oftast gjort i Marvels andra filmer. Således ett stort steg i rätt riktning, men fortfarande inte riktigt optimalt såsom jag hade önskat.

Inledningsvis upplevs filmen också lite rörig och förvirrande, vilket säkerligen är avsiktligt men som icke desto mindre gör att det tar ett tag att komma in i filmen. För mig som inte läst serierna får jag heller inte riktigt allt att hänga ihop logiskt, även när vi till sist får veta hur det hänger ihop. Vi får heller inte lära känna vissa av birollerna lika väl som jag hade önskat, och det förekommer vissa onödiga klichéer.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk. Specialeffekterna är också övertygande. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Framförallt är Brie Larson utmärkt i huvudrollen som Carol/Vers/Captain Marvel. Hon gör en stark och naturlig rollprestation, som övertygar in i minsta detalj. Det finns inte ett enda konstlat drag i Bries imponerande prestation, och hon är ett riktigt fynd i rollen. Det är också trevligt att få återse Samuel L Jackson som Nick Fury, men man känner faktiskt knappt igen att det är han, då hans ansikte har digitalt bearbetats för att se yngre ut för att passa in i tidsperioden. Ben Mendelsohn gör vad som går som Talos, och Lashana Lynch är mycket bra i en liten men viktig biroll som Maria. Jude Law är också riktigt bra som Yon-Rogg.

Captain Marvel är en riktigt bra film, som är välgjord och välspelad. Det har blivit en underhållande och engagerande film, som håller intresset vid liv hela tiden. Här finns en tacksam intensitet, lite humor, mycket charm, en hel del spänning och dessutom intressanta rollfigurer. Tillsammans med en oväntat oförutsägbar historia kommer man långt, och dessutom är det ju verkligen hög tid att även Marvel får en stark kvinnlig huvudroll som det ärligt talat varit ont om genom åren. Fortfarande är vissa actionsekvenser aningen långa, och vi får inte riktigt veta tillräckligt mycket om alla rollfigurer. Plus att det känns lite märkligt varför Carol/Captain Marvel nu dyker upp från ingenstans just innan den sista Avengers-filmen, men det är i och för sig bra att Marvel inte begår samma misstag som DC Comics och släpper solofilmer med superhjältar efter att de redan dykt upp i en ensemblefilm (såsom de exempelvis gjorde med Aquaman). Captain Marvel är i alla fall en av de bästa Marvel-filmerna på flera års tid, och överträffar både Avengers: Infinity War och Black Panther, så för alla som uppskattar genren är det en film väl värd att se och en film som förtjänar en mycket stark sjua i betyg.

Recensionen skriven: 6 mars 2019
Senast uppdaterad: 6 mars 2019

Recensionen har lästs 1746 gånger av 1004 personer, sedan den 6 mars 2019