Tack till Universal Pictures Nordic för recensionsexemplaret
Chloe - Victoria Vande Vegte Ricky - Diego Torres
Miss Perry - Jennifer Tilly Ellas pappa - Judd Nelson
Limousinchauffören - Jonathan Breck Tansy - René Ashton
Missy - Lola Davidson Derrik - Will Stiles

© Turkey Ranch Productions
Bildkälla: Universal Pictures Nordic

Medan allt fler långfilmer får högre och högre budget, så finns det fortfarande många independentproduktioner med minimal budget. Ett exempel är det lilla independentproduktionsbolaget Turkey Ranch Productions som de senaste åren producerat några lågbudgetfilmer; oftast utan givna distributionsavtal. Senast låg de bakom lågbudgetrysaren Caretaker, som regisserats av Bryce Olson som tidigare gjorde den romantiska komedin Be My Baby som tyvärr inte kommit till Sverige. Bryces fru Jackie har skrivit manus och producerat. Här kretsar handlingen kring tre tonårskillar som till skolbalen har helt andra planer än dans. De har med sina respektive flickvänner till en gammal övergiven gård, som en gång i tiden var en fruktodling. Där berättar de spökhistorier om gårdens mörka förflutna; om en man som en gång i tiden bodde där och blev så galen av svartsjuka att han låste in sin egen fru och till sist dödade henne. Men killarna borde inte ha valt just den här platsen att hålla till på, för snart står det klart att gården inte är så övergiven som den först verkade och att den gamla ägaren kanske fortfarande finns i närheten; och han har inte blivit snällare med åren...

Officiellt kategoriseras Caretaker som en rysarkomedi, vilket jag inte för mitt liv kan förstå. Roligt är det nämligen inte, och jag kan inte hitta någonting som jag skulle kalla för komedi. Det förekommer visserligen någon enstaka smårolig kommentar, men det var aldrig så jag ens skrattade högt utan allting stannade vid något enstaka leende. Mer än så förväntar i alla fall jag mig av en komedi. Det är heller långt ifrån någon "feel good"-film, och det är ingen trevlig stämning som erbjuds. Förväntar man sig en komedi eller ens rysarkomedi, så lär man därför bli mycket besviken. Om man istället betraktar Caretaker som en rysarthriller, så fungerar det betydligt bättre. Någon jätteläskig film är det inte, oc det blir aldrig så man hoppar högt. Men filmen erbjuder i alla fall en påtaglig spänning och en obehagskänsla som blir riktigt effektiv. Det blir helt enkelt riktigt spännande, och trots allt bryr man sig om hur det kommer att gå. Lite ovanligt för genren är att de här filmmakarna satsat på att inte visa alltför mycket i bild, och därför får vi inte se många brutala mord. De attacker och mord som sker händer mestadels utanför bild, och därför blir det aldrig alltför blodigt eller våldsamt. De som älskar så kallade slashers lär säkert bli besvikna, men jag tycker det är helt rätt att satsa på mer psykologisk skräck. Trots allt kan man föreställa sig väl vad som händer, och det finns inget skäl att visa en massa blod när vi redan kan föreställa oss vad som egentligen händer. Det är också ett effektivt sätt att få ner budgeten, vilket förmodligen är anledningen till att så skett här.

Är man kritiskt lagd finns det dock mycket att klaga på i Caretaker. De flesta rollfigurer är ganska endimensionella, och något större djup erbjuds inte hos någon. Somliga karaktärer känns också malplacerade, där det mest uppenbara exemplet är lärarinnan miss Perry. Hon framstår som allmänt löjlig, och hennes rollfigur har heller inget som helst syfte för handlingen. Ibland kan man undra om rollfiguren kanske bara skrivits in i handlingen för att ge en konkret roll åt Jennifer Tilly... Kanske ska hennes roll föreställa vara komisk, men personligen tycker jag att det mer framstår som patetiskt och löjeväckande än humoristiskt. I början förekommer också en del nakenscener som egentligen inte tillför någonting. Filmen lider också av en del logiska luckor och trovärdighetsproblem, och man kan exempelvis fråga sig varför ingen av rollfigurerna verkar ha med sig en mobiltelefon till det "övergivna" huset. Uppenbarligen har manusförfattaren inte glömt bort mobiltelefoner, då det kommer på tal ibland, men när det verkligen börjar bli farligt så nämns det märkligt nog aldrig mer. Vi får heller ingen direkt övertygande förklaring till allting, och när vi får alla korten på bordet så börjar det kännas lite långsökt. Slutet lämnar också en hel del övrigt att önska, som visserligen är mycket oförutsägbart men som samtidigt känns allmänt otillfredsställande och osannolikt. Men trots de många bristerna måste jag medge att jag ändå förblev engagerad hela tiden, och fascinerades av den övertygande obehagliga stämningen. Åtminstone fram tills slutet, som jag inte alls tycker om...

Det märks att Caretaker gjorts med liten budget, men trots allt erbjuds ett snyggt foto och ett fullt funktionellt bildspråk. Stort fokus har lagts vid mörkerscener, men man har ändå lyckats att få så bra kontrast och detaljrikedom så att man ändå ser det mesta som händer. Filmen har också bra och stämningsfull musik, som bl.a. består av små independentband som passar bra in i sammanhanget. Förutom Jennifer Tilly och Judd Nelson (som har en mindre biroll) är det till största delen okända skådisar som medverkar, och de flesta har bara synts i mindre biroller och gästroller i diverse filmer och TV-serier. Alla gör dock fullt godkända insatser, och spelar förhållandevis trovärdigt. De bästa insatserna står Kira Verrastro och James Immekus, som imponerar stort som Ella respektive Snail och som båda gör mycket övertygande rolltolkningar. Caretaker är absolut ingen nyskapande och originell film, utan håller sig till gamla beprövade metoder och en ganska bekant grundstory. Det finns absolut bättre rysare här i världen, men det är ändå en underhållande och sevärd film som trots allt förmedlar spänning och viss obehagskänsla, även om man inte kan påstå att det är någon alltför läskig film. Att sätta betyg är svårt, då jag var ganska imponerad över det mesta förutom slutet, men till sist väljer jag en svag sexa i betyg.

Caretaker erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, vilket i klartext innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet finns i DTS med 5.1-ljud samt vanlig stereo, men av någon outgrundlig anledning finns inte Dolby Digital 5.1. Om man inte råkar ha en DVD-spelare som klarar av DTS-ljud, så är man alltså förpassad till enbart 2-kanaligt stereoljud; vilket låter minst sagt dumt. Jag vet inte om det kanske blivit något fel vid mastringen, då omslaget trots allt anger att det också ska finnas ett ljudspår i Dolby Digital 5.1, vilket i verkligheten inte finns. Bild- och ljudkvaliteten håller hög klass, i synnerhet om man tar hänsyn till den högst begränsade budgeten. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är tyvärr i minsta laget, men ändå någorlunda lättläst. Den svenska översättningen håller fullt godkänd klass, även om ett mindre antal översättningsfel förekommer. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel i 22 sekunder, som tyvärr inte går att vare sig hoppa eller spola förbi. Det känns tyvärr som lite för lång tid där man inte kan göra något. Därefter dyker en språkvalsmeny upp, som följs av varningstexter på valt språk i 25 sekunder som tyvärr inte heller går att hoppa förbi. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, utan trailers eller dylikt. Menyerna är rörliga och ganska effektfulla, men finns endast på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är beklagligt men knappast ovanligt för sådana här independentfilmer gjorda med liten budget. Jag hittar heller inget som tyder på att den amerikanska regionsfria DVD-utgåvan som filmbolaget själv gett ut har något extramaterial, så vi går åtminstone inte miste om någonting i Skandinavien.

Recensionen skriven: 15 december 2009
Senast uppdaterad: 16 december 2009

Recensionen har lästs 3564 gånger av 1953 personer, sedan den 15 december 2009