Producent: Ray Angelic, Anthony Bregman & Robert Velo
Regi: Àlex Pastor & David Pastor
Manusförfattare: Àlex Pastor & David Pastor
Brian - Chris Pine Bobby - Piper Perabo
Danny - Lou Taylor Pucci Kate - Emily VanCamp
Frank - Christopher Meloni Jodie - Kiernan Shipka

På senare år har den så kallade undergångsgenren blivit allt vanligare, där mänskligheten på ett eller annat sätt hotas av jordens undergång; inte sällan på grund av någon form av virus. Trots de många filmerna finns det inga tecken på att genren kommer att försvinna i första taget, och det spanska brödraparet Àlex och David Pastor står för det senaste exemplet genom deras långfilmsdebut Carriers som regissörer och manusförfattare. Filmen hade världspremiär på den tyska filmfestivalen Fantasy Filmfest, innan den började visas på bio i mindre skala i bl.a. USA under hösten 2009. Denna independentlågbudgetfilm har inte blivit någon större succé, och därför är det knappast förvånande att den i Sverige släppts direkt på DVD.

Efter ett mycket smittsamt och dödligt virus har merparten av jordens (eller åtminstone USA:s) befolkning dött, och det finns inga kända botemedel. I denna utsatta tid färdas fyra ungdomar i en bil mot ett diffust mål - Brian, hans flickvän Bobby, hans bror Danny och dennes vän Kate försöker tillsammans att nå en strand där Danny och Brian brukade tillbringa barndomen, och som kan vara en lämplig fristad för gänget. För att överleva måste de till varje pris undvika kontakt med smittade människor som är bortom räddning, samt i möjligaste mån använda ansiktsmasker och hålla sig borta från stora folksamlingar. Men i en tid då merparten av mänskligheten redan är död är det inte lätt att få tag i bensin till bilen för att verkligen kunna ta sig någonstans, och problem uppstår när de stöter på Frank och hans smittade dotter Jodie.

Det här är allt annat än en originell film, och jag har tappat räkningen över hur många filmer om dödliga virus som kommit genom åren. Egentligen kan man tycka att Carriers inte innehåller något som får filmen att sticka ut från mängden av liknande filmer, och som heller inte förnyar genren i egentlig mening. Det är inte en film som passar alla, men trots det föga ovanliga temat är det ändå en ganska bra film. Det som skiljer filmen från de flesta liknande filmer är att det här inte är en skräckfilm i egentlig mening, trots att det marknadsförts som en sådan på många håll. Jag hoppade till vid ett enda tillfälle, men i övrigt finns inga egentliga skräckinslag och inte ens en särskilt obehaglig känsla.

På omslaget har det kategoriserats som en thriller, men fastän det finns några spännande och intensiva inslag så är inte heller det alltför nära sanningen. Istället är det här ett ganska renodlat drama, som har ett större djup än man hade kunnat ana. Vi får en intressant inblick i den mänskliga överlevnadsinstinkten och moraliska aspekter, där fokuset ligger på hur de fyra vännerna reagerar och beter sig kring de extrema situationer de ställs i. Den visar också på ett skickligt sätt hur svårt det är att själv bibehålla sin egen mänsklighet, och hur lätt det är att vända sig mot varandra inför ett så stort hot som detta. Det här är ett riktigt djupt och tänkvärt drama, som demonstrerar det mänskliga psyket på ett trovärdigt sätt och som blivit förvånansvärt filosofisk i sitt upplägg. Här handlar det om inre konflikter lika mycket som yttre sådana, men det har skett på ett riktigt lyckat sätt.

I Carriers får vi inte veta någonting om virusets ursprung, eller hur nästan hela världen kunnat bli smittad på en så (gissningsvis) kort tid. Vi får inte veta någonting mer än utgångsläget från början, och det är helt fritt från såväl bakgrundsbeskrivning som tillbakablickar. Vad man tycker om det är förstås en smaksak, men jag hade gärna velat veta lite mer om varifrån det stora virusangreppet egentligen kommer. Med så diffusa förutsättningar känns det lite onödigt ansträngt, där fokuset snarare ligger på relationerna och konflikterna mellan de olika personerna hellre än någon egentlig trovärdighet. Visst, de inre konflikterna känns trovärdiga, men det blir mer en pappersprodukt än ett helt realistiskt drama när vi inte ens får minsta lilla försök till förklaring av vad som egentligen hänt innan filmen startade. Även en del av händelseförloppen under tiden känns lite konstruerade, och ibland får man en något ansträngd känsla då filmen så uppenbart velat få fram de inre konflikterna hellre än att satsa på realism. Men det gör inte så mycket, och det är inget man stör sig på nämnvärt under filmens gång.

Det stora problemet med Carriers är att rollfigurerna inte blivit alltför mångbottnade, vilket är A och O i en film som denna. Visserligen uppvisar alla en del nyanser och ingenting är helt svart eller vitt, men vi får inte lära känna någon lika mycket som jag hade önskat. Trots en del tvivelaktiga beteenden är Bobby den mest sympatiska personen för mig, och Kate får vi inte veta alltför mycket om alls - Kate verkar visserligen sympatisk och trevlig, men får inget nämnvärt djup. Även Danny får inget större djup, och Brian har blivit ganska osympatisk och en allmänt jobbig karaktär. Vi får visserligen se antydningar till ett djup hos honom, men det ligger långt inne och fram tills dess framstår han som alltför osympatisk för att man verkligen ska kunna "heja" på honom. Han beter sig också allt annat än logiskt, vilket snabbt kan bli frustrerande. Utan riktigt mångbottnade och sympatiska rollfigurer som vi verkligen känner för, så är det svårt att engageras till fullo och man blir heller aldrig direkt berörd av filmen. Det blir heller inte bättre av att vi inte får någon nämnvärd karaktärsutveckling, utan i stort sett alla står och stampar på samma ställe.

Jag saknar dessutom en närmare förklaring till Kates relation till de övriga i gänget - det enda som klargörs tydligt är att hon och Danny inte är ett par, men bitvis verkar de ändå stå nära varann fram till dess att de plötsligt inte verkar känna varandra särskilt väl. Jag blir inte riktigt klok på vad tanken är, och jag hade önskat en djupare förklaring till karaktärernas inbördes relationer från början. Det här är också en långsam film, som tar tid på sig att presentera konflikten och rollfigurerna, och aldrig stannar upp takten. Bitvis känns det lite segt, och filmen känns betydligt längre än de blott 80 minuter som den faktiskt bara räcker. Filmen lider också av en del logiska luckor, och många frågor får inga trovärdiga svar. Man kan bland annat fråga sig varför rollfigurerna verkar betydligt mer engagerade i att hitta bensin till bilen än att få tag i mat och dryck till sig själva...

Dessutom verkar manusförfattarna glömma bort en del karaktärer under resans gång, som försvinner för att aldrig mer återvända; utan att ens få något tillfredsställande avslut. Slutet lämnar också en del övrigt att önska, och känns som ett allmänt antiklimax. Ingen lär förvänta sig ett lyckligt slut på en så deprimerande film, men jag hade velat ha ett lite djupare, förlängt och lite mer tillfredsställande slut. Lite överdrivet skulle man kunna säga att filmen saknar både början och slut, och innehåller bara ett mittparti som plötsligt tar slut utan förvarning. Det är tråkigt, och min första tanke när sluttexterna började rulla var ett försiktigt "Var det allt...?".

Filmen erbjuder ett snyggt foto med ett effektivt om än föga originellt bildspråk. Jag uppskattar att regissörerna satsat på en enkel och naturlig film i stort sett helt utan specialeffekter och datoranimation. Vi får inte se alltför mycket alls, och därför klarar filmen sig bra med sin lilla budget. Skådespelarinsatserna är bra, där i synnerhet Piper Perabo och Chris Pine imponerar stort som Bobby och Brian. Båda två spelar övertygande och trovärdigt, och framförallt Piper är ett riktigt fynd opch där man aldrig jämför med hennes tidigare rollprestationer. Emily VanCamp (mest känd från TV-serierna Brothers and Sisters och Everwood) spelar naturligt och bra, men får tyvärr inte alltför mycket att arbeta med. Det svagaste kortet i ensemblen är Lou Taylor Pucci, som visserligen spelar ganska bra men ger ett lite blekt och opersonligt intryck. I birollerna är Christopher Meloni och Kiernan Shipka utmärkta som Frank och hans dotter.

Man kan fråga sig vem som Carriers egentligen riktar sig till. De som tycker om skräckfilmer lär tycka att filmen är menlös och tråkig, då det är ett långsamt drama nästan helt utan skräckinslag. Många som tycker om djupare dramer lär istället bli avskräckta av temat med dödliga virus, som hellre brukar passa in i skräckfilmer. Därför lär filmen få svårt att nå en större publik, men det är absolut en bra och intressant film som uppvisar ett större djup än man hade kunnat drömma om. Tyvärr är storyn dock ganska tunn och rollfigurerna lite väl endimensionella, vilket drar ner helhetsintrycket i en för övrigt engagerande och välgjord film. Att sätta betyg är ingen lätt uppgift, men efter moget övervägande väljer jag till sist en mycket svag sjua, då filmen trots allt känns bra under tiden och det mest är i efterhand som man börjar irritera sig.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1, vilket innebär små svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1 och är engelskspråkigt. Bildkvaliteten är bra, även om svärtan vid mörkare partier ibland lämnar en del övrigt att önska. Ljudkvaliteten sticker inte ut från mängden, men fyller sin funktion. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Texten är lagom stor och lättläst, och översättningen är relativt bra. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, innan vi får se några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter kommer vi till huvudmenyn som är enkel och stilren men bara finns på engelska. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt.

Recensionen skriven: 7 juni 2010
Senast uppdaterad: 7 juni 2010

Recensionen har lästs 3129 gånger av 1679 personer, sedan den 7 juni 2010