Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Deon Wilson - Dev Patel Chappie - Sharlto Copley
Yo-Landi - Yo-Landi Visser Ninja - Ninja
Amerika - Jose Pablo Cantillo Hippo - Brandon Auret
Vincent Moore - Hugh Jackman Michelle Bradley - Sigourney Weaver
Sig själv - Anderson Cooper Polischefen - Maurice Carpede
Pitbull - Johnny Selema King - Eugene Khumbanyiwa

År 2016 börjar polisen i Johannesburg i Sydafrika att använda sig av robotar som poliser, för att lösa stadens växande problem med kriminalitet utan att behöva kosta på fler poliser. Det fungerar bra, tycker alla utom brottslingar, och kriminaliteten sjunker kraftigt. Inte minst är vapentillverkaren Tetravaal överlycklig, som tillverkar alla robotar och vars affärer nu blomstrar. Deras ingenjör Deon Wilson har dock andra planer, och har länge arbetat på en prototyp av en robot med äkta artificiell intelligens; något han tror är framtiden men som Tetravaals VD tycker är onödigt. Då tar Deon egna friheter, och installerar sin nya AI-mjukvara på en skadad och kasserad polisrobot. Problemet är bara det att han och roboten blir tillfångatagna av ett kriminellt gäng bestående av Ninja, Yo-Landi och Amerika, som desperat behöver pengar för att kunna betala sin arbetsgivare. Då Deon förklarar att roboten är som ett barn som måste läras allting kommer gänget på snilleblixten att lära roboten, som Yo-Landi döper till Chappie, till att bli en gangster och begå rån...

Det kanske inte låter så märkvärdigt, men alla som sett Neill Blomkamps tidigare filmer förstår säkert att Chappie inte heller är någon traditionell science-fiction. Filmen har en intressant story, och som vanligt finns ett påtagligt djup och budskap. Det finns som vanligt en viss samhällssatir, samtidigt som det även fungerar riktigt bra som lättsam underhållning. Det har blivit en engagerande och hyfsat spännande film, som håller intresset vid liv. Här finns också en viss lågmäld humor, som hjälper till att lätta upp stämningen på ett bra sätt. Det är charmigt, tänkvärt och förvånansvärt fängslande, och det är också trevligt att Blomkamp den här gången håller sig kvar i Sydafrika till skillnad från Elysium som mer blivit en amerikansk produktion.

Historien är genomarbetad, och jag uppskattar också de intressanta rollfigurerna. Förutom den närmast oemotståndliga Chappie har även Deon och Yo-Landi blivit nyanserade och intressanta rollfigurer som är lätt att känna för. Tyvärr kan detsamma dock inte sägas om Ninja, som känns både stereotyp och endimensionell; och detsamma gäller även Vincent som är så enkelspårig att hälften vore nog. Det är tråkigt, då den sistnämnda hade potential att bli den mest intressanta rollfiguren. Däremot är det positivt att filmen inte alls är så svartvit som man skulle kunna tro, och det finns ingen helt god eller helt ond rollfigur; åtminstone inte med möjligt undantag av Vincent. Filmen lyckas också med konststycket att överlag kännas trovärdig, trots den minst sagt tillspetsade premissen. Det är en imponerande bedrift, men nödvändig för att science-fictionfilmer faktiskt ska lyckas att engagera fullt ut.

Chappie börjar riktigt bra, med en lyckad blandning av samhällskritik, action och thriller. Men med tiden börjar den tyvärr sakta men säkert att spåra ur, och det förekommer allt fler sidohistorier som egentligen inte är nödvändiga. Resultatet blir att budskapet börjar bli alltmer grumligt, och efter ett tag skildras mer än ett motstridigt budskap och jag blir allt mer osäker på vad Neil Blomkamp egentligen försöker att säga med filmen.

Dessutom verkar filmen bitvis frossa i våldsscener och det förekommer lite för många och långa actionsekvenser med robotar, trots att dessa tycks tala emot hela sensmoralen. Under filmens andra halva känns det helt enkelt som att Blomkamp blivit för förtjust i premissen med robotar och artificiell intelligens, så att hela budskapet hamnar i skymundan. Filmen känns också betydligt mer övertydlig än District 9, och det förekommer också några logiska luckor; även inom filmens egen premiss. Mot slutet tycker jag också att handlingen spårar ur lite för mycket, och den dittills så pass realistiska premissen blir allt mer svårköpt. Jag är heller inte riktigt säker på om de kraftiga likheterna med RoboCop rör sig om avsiktliga blinkningar/hyllningar, ett rent plagiat eller bara oavsiktliga...

Fotot är bra och specialeffekterna riktigt bra. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Dev Patel är mycket bra som Deon, och spelar övertygande och trovärdigt. De två frontfigurerna i det sydafrikanska bandet Die Antwoord spelar en slags fiktiva varianter av sig själva - där är Yo-Landi Visser riktigt bra, medan Ninja (egentligen Watkin Tudor Jones) är ganska bra men känns betydligt mer stereotyp och lyckas heller inte helt att väcka liv i rollfiguren. Hugh Jackman har fått en minst sagt otacksam roll och balanserar på gränsen till överspel, men gör ändå en ganska bra insats. Sigourney Weaver gör vad som går i rollen som Tetravaals VD Michelle.

Chappie är en ganska bra och välgjord film, som överlag lyckas att underhålla samtidigt som den har ett påtagligt djup och budskap. Premissen är mycket intressant, och det finns också flera nyanserade rollfigurer som är svåra att inte tycka om. Men det finns också minst lika många stereotypa rollfigurer, och efter ett tag blir handlingen lite för omfattande med för många sidospår; vilket får till effekt att budskapet blir mer undangömt och att det plötsligt blir mer en traditionell actionfilm. I och för sig inte nödvändigtvis något fel med det, och tycker man om lättsam underhållning är Chappie ett mycket bra val. Men det är tråkigt, då Neil Blomkamp som vi alla vet är kapabel till så mycket mer än så och borde ha lyckats bättre än så här. Det är ändå fullt sevärt, men blir aldrig så minnesvärdt som jag hade önskat, och efter moget övervägande stannar mitt betyg på en stark sexa.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,40:1, och ljudet är i DTS-HD 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på de skandinaviska språken samt franska, holländska och engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor, men tyvärr är kantlinjerna smala vilket gör det svårt att läsa texten vid de scener som har ljusa bakgrunder. Den svenska textningen håller relativt hög klass utan nämnvärda översättningsmissar.

När man matar in Blu-Ray-skivan spelas en kort distributörsjingel, och därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men som bara finns på engelska. Det finns ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textspråk. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Efter att man spelat upp filmen visas varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt på engelska. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, men däremot uppskattar jag att Sony Pictures flyttat varningstexterna till efter filmen istället för före den som alltid varit fallet på DVD. Dessutom är det förstås mycket tacksamt att vi slipper se texter på femtioelva andra språk som vissa andra distributörer envisas med.

Som bonusmaterial hittar vi först ett alternativt slut till filmen, som är intressant att se men som känns lite väl utflippat varför jag är glad att slutet ändrades till den slutliga filmen. Därefter hittar vi en utökad scen, men skillnaden är verkligen inte stor från den aningen kortare versionen av samma scen som faktiskt finns med i filmen. Vidare återfinns en niodelad bakom kulisserna-dokumentär på hela 1 timme 20 minuter, som tar upp de flesta aspekter av produktionen; från idé till specialeffekter. Huvudsakligen består inslagen av intervjuer med skådespelare, regissör och manusförfattare, och håller en ganska ojämn klass. Bitvis är det riktigt intressant, och vi får veta en hel del matnyttigt. Men det förekommer också en del "ryggdunkande" och allmänt skryt över de inblandade, och jag hade önskat att inslagen kunnat kortas ner lite - av dessa 1 timme 20 minuter är det kanske drygt hälften som är riktigt intressant, och då känns det lite jobbigt att behöva se även resten. Av någon outgrundlig anledning talar heller aldrig Yo-Landi Visser under intervjuerna - hon syns i bild tillsammans med Ninja, men det är alltid bara han som pratar medan hon inte säger ett ord. Har hon tappat talförmågan efter att filmen spelades in...? Slutligen hittar vi även ett bildgalleri och trailers för andra filmer, och det är precis lika spännande som det låter. Tyvärr har bonusmaterialet varken skandinavisk eller engelsk text, vilket kan ställa till med vissa problem även om man är bra på engelska, då somliga talar ganska otydligt och dessutom med sydafrikansk dialekt.

Recensionen skriven: 15 september 2015
Senast uppdaterad: 15 september 2015

Recensionen har lästs 2781 gånger av 1598 personer, sedan den 15 september 2015