Regi: Maud Nycander
Manusförfattare: Maud Nycander, Jannike Åhlund & Kersti Grunditz Brennan
Svensk distributör: Triangelfilm AB
Klarar av Bechdel-testet: Ej tillämpbart
Berättare - Maud Nycander Harry Scheins röst - Eli Ingvarsson
Medverkande bl.a. - Harry Schein / Daniel Bergman / Thomas Lonner / Ingvar Carlsson

För en yngre publik är han kanske inte alltför välkänd i dagens läge, men många äldre lär ha fått en bild av Harry Schein (1924 - 2006) - mest känd för att ha grundat Svenska Filminstitutet 1963. I dokumentärfilmen Citizen Schein får vi lära känna Schein bättre, från det att han 1939 som ung judisk pojke kom till Sverige från Österrike tills hans bortgång 2006. Arkivmaterial med Schein själv varvas med intervjuer med alla möjliga och omöjliga personer som känt honom, genom både arkivmaterial och nyinspelade intervjuer; däribland Ingvar Carlsson och Olof Palme.

Jag är lite för ung för att ha något större personligt intryck av Harry Schein, utan visste bara om det allra mest nödvändiga om honom innan jag satte mig ner för att se filmen. Det är förstås inte de bästa förutsättningar, men å andra sidan bör ju en dokumentär rikta sig till fler än de redan personligt frälsta. Som dokumentär betraktad är Citizen Schein ganska bra och välgjord, och skildrar kronologiskt det mesta som Harry Schein gjort och upplevt. Det är mycket intressant som framkommer, och det är fascinerande att få veta mycket om Schein som person och vad han åstadkom. Vad man än tycker om honom som person eller hans åsikter kan ju ingen förneka att han varit väldigt viktig för svensk filmindustri och lagt grunden för verksamhet som är lika aktuell än idag.

Det är värdefullt att få en inblick i, och gör att filmen har relevans oavsett hur gammal man själv är. Filmteamet har också på ett skickligt sätt vävt ihop nygjorda intervjuer med gamla inspelade intervjuer från olika sammanhang med bl.a. Olof Palme. Det jag saknar är att få veta när respektive intervju gjordes eller för vad, då det ju förstås har en viss betydelse om en intervju är nygjord eller har 40 år på nacken. Vem som helst förstår ju att intervjuer med Olof Palme måste ha åtminstone några decennier på nacken, men med flera andra är det inte alls lika givet. Men många har intressanta uttalanden att komma med, även om de intervjuer som förekommer med Harry Schein själv är få till antalet.

Citizen Schein har blivit en bred film, som tar upp det mesta som Schein gjort från strax innan han kom till Sverige till sin bortgång 2006. Men det sker tyvärr på bekostnad av djupet, för filmen går aldrig riktigt in på djupet och vem Harry Schein var innerst inne får vi inget egentligt svar på. Valen av intervjuoffer känns också lite egendomliga, då det till så pass stor utsträckning rör sig om andrahandsuppgifter. Bl.a. får Daniel Bergman, son till Ingmar, komma till tals väldigt ofta om Harry Schein och hans relation till Ingmar Bergman. Jag betvivlar visserligen inte att Ingmar hade haft mycket intressant att berätta, men sådana här andrahandsuppgifter från någon som inte tycks ha känt Harry i nämnvärd utsträckning känns lite märkligt.

Än mer märkligt blir det att den som får berätta om Harry Scheins inre tankar och känslor ofta blivit hans amerikanska systerson Thomas, som intervjuas länge och väl; trots det faktum att han enligt egen utsago bara träffat Harry en enda gång i livet. Är han verkligen den mest kvalificerade att uttala sig om vem Harry var eller hur han resonerade...? Det kan väl rimligen inte röra sig om mycket mer än gissningar. Jag förstår att dokumentärfilmarna vill låta han komma till tals, då han såvitt jag vet är den enda nu levande släktingen till Harry, men att låta honom uttala sig om sådant som han rimligen inte kan veta något om känns bara allmänt fel.

Överlag förekommer lite för långa utsvävningar om till synes ganska ointressanta detaljer - vem bryr sig exempelvis om hur Harrys tennismatcher med Olof Palme gick...? Dryga 1 timme 40 minuter blir lite för mycket av det goda, och filmen hade nog vunnit på att kortas ner lite för att fortare komma till kärnan. Men mot slutet lider filmen märkligt nog av motsatt problem, då berättarrösten avslutar med att berätta att alla Harry Scheins pengar försvunnit efter hans död. En så viktig detalj hade väl förtjänat någon form av efterforskning och intervjuer; inte bara en kort notis på 30 sekunder. Det blir ett märkligt antiklimax till en så pass intressant dokumentär...

Citizen Schein är en välgjord och intressant dokumentär, och visst är det lärorikt att få veta en del om den man som på gott och ont har kommit att betyda mycket för svensk filmindustri. Filmteamet har också på ett skickligt sätt tagit upp både hans bra och dåliga sidor, så att dokumentären blir mer nyanserad än vad som oftast brukar bli fallet. Men tyvärr lyckas filmen inte riktigt att komma Harry inpå livet, utan det blir lite ytligt - kortfattad information om det mesta, men inga djupgående analyser eller djuplodande inblick i någonting.

Filmen hade nog vunnit på att ta bort en del onödig information, för att istället ge plats åt fördjupning av något eller några ämnen. Bl.a. tar det bara en minut att gå igenom allt kring grundandet av Svenska Filminstitutet, som hade förtjänat en djupare inblick än så. Istället hade man kunnat ta bort bl.a. merparten av de intervjuer med systersonen Thomas som förekommer, då nästan allt han tar upp bara kan röra sig om gissningar då han bor på andra sidan jordklotet och bara träffat Harry som hastigast. Fastän det är en välgjord dokumentär hade den alltså kunnat bli så mycket bättre genom diverse finslipningar, och fastän den är sevärd är det för många brister för att jag ska kunna ge den mer än en stark sexa i betyg.

Recensionen skriven: 23 mars 2017
Senast uppdaterad: 23 mars 2017

Recensionen har lästs 2714 gånger av 1555 personer, sedan den 23 mars 2017