Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Devlin - Ciarán Hinds Kronjuristen - Jim Broadbent
Joanna Reece - Julia Stiles Farroukh Erdogan - Denis Moschitto
Melissa Fairbright - Anne-Marie Duff Cameron Fischer - Kenneth Cranham
Nazrul Sharma - Riz Ahmed Ryan - Doug Allen
Elizabeth - Jemma Powell Tom Rose - Isaac Hempstead Wright
Emir Erdogan - Hasancan Cifci Ilkay Erdogan - Pinar Ögün

En stor terroristattack har inträffat på den proppfulla Borough-marknaden i London, med runt 120 döda. Farroukh Erdogan misstänks vara hjärnan bakom kuppen, medan alla hans kumpaner dog under uppenbara självmordsattacker vid attentatet. Då underrättelsetjänsten anser att en del av bevismaterialet kan påverka nationens säkerhet, arrangeras två rättegångar mot Farroukh - en offentlig sådan och en hemlig privat rättegång som avgör vilka hemligstämplade dokument som försvarsadvokaten och juryn i den offentliga rättegången ska få tillgång till. Farroukhs offentliga försvarare Martin Rose får ta över försvaret efter att den misstänktes tidigare advokat dött under mystiska omständigheter, och han får bara tillgång till sådant bevismaterial som rätten beslutat om. Martins f.d. flickvän Claudia Simmons-Howe blir tilldelad särskild advokat under den hemliga rättegången, och därför får hon som enda person tillgång till allt hemligstämplat material och får utifrån dessa föra Farroukhs talan i de hemliga rättsförhandlingarna för att få allt relevant material tillåtet för den offentliga rättegången. Martin och Claudia får därför inte ha någon som helst kontakt med varandra, men det blir lättare sagt än gjort när Martin börjar inse att allt inte alls är så enkelt som det verkar - och att både han och alla andra kan sväva i fara...

På papperet låter det kanske inte alltför originellt, men Closed Circuit är trots allt förhållandevis nyskapande och lyckas att erbjuda någonting som i alla fall inte riktigt liknar allt annat man sett. Upplägget är ganska uppenbart brittiskt, vilket kan ställa till med vissa svårigheter i och med specifika brittiska företeelser (bl.a. om särskilda advokater) som inte finns i de flesta andra länders rättssystem. Men om man kommer över det och kan köpa att vissa aspekter upplevs främmande med svenska mått mätt, så är det en riktigt bra och underhållande film.

Storyn är intressant, och vi får lära känna Martin och Claudia på ett bra sätt där båda blir någorlunda nyanserade. Det är engagerande och intresset hålls vid liv på ett effektivt sätt. Filmen är också ganska spännande, då man åtminstone ibland sitter på helspänn och aldrig helt kan slappna av. Det är en fascinerande och överlag också hyfsat trovärdig historia, och därmed blir det hela tiden intressant. Tiden går snabbt, och tempot är föredömligt högt utan några döda stunder. Det är sannerligen ingen upplyftande film, utan det är mörkt och dystert; men åtminstone ibland finns ändå en gnutta framtidshopp. Filmen tar också upp intressanta frågeställningar, och får därför åtminstone ett visst djup. Det är en ganska invecklad historia, men trots det blir det nästan aldrig rörigt utan man hänger med vad som händer utan alltför stora svårigheter.

Tyvärr förekommer dock också några logiska luckor, och jag lyckas inte riktigt att få allting att gå ihop logiskt. Bl.a. känns det inte helt logiskt varför bara somliga som vet för mycket blir mördade. Genom den korta speltiden på drygt en och en halv timme känns Closed Circuit ibland också lite underutvecklad, då vi ofta inte får tillräcklig bakgrundsinformation. Det gäller bl.a. sidohistorien om Martins relation till sin son och exfru, som bokstavligt talat bara får ett par minuters speltid för att sen i stort sett aldrig ens nämnas igen. Varför presentera en sådan sidohistoria, om den varken har någon relevans till handlingen eller får tillräckligt utrymme för att bli intressant...? Inte heller får vi veta exakt vad som hände med Martins och Claudias förhållande, vilket känns egendomligt då de åtminstone inledningsvis verkar så fientliga att man genast blir nyfiken hur exakt relationen slutade.

Periodvis går handlingen också lite för fort framåt, där det känns som att manusförfattarna hoppat över eller kraftigt förenklat intressanta sidohistorier. Likaså lämnar slutet också en del övrigt att önska, som upplevs lite för abrupt och med viktig information som saknas. Vid några få tillfällen använder filmen också förhållandevis ovanliga facktermer utan att förklara dem, vilket känns egendomligt. Det mest uppenbara fallet är en scen där rollfigurerna talar om TATP (=triacetrontriperoxid, ett ovanligt explosivt sprängämne) utan att någonsin förklara vad det egentligen är för något. Jag vet inte hur det är i Storbritannien, men åtminstone i Sverige tror jag knappast att TATP är tillräckligt välkänd för att man ska kunna förutsätta att alla faktiskt vet att det är ett sprängämne på samma sätt som manusförfattarna tycks förutsätta. Med tanke på att det vore väldigt lätt att bara lägga till några förklarande ord under den scenen känns det som en egendomlig lösning.

Fotot är enkelt men snyggt, och musiken är bra men periodvis lite väl övertydlig. Skådespelarinsatserna är riktigt bra, och både Eric Bana och Rebecca Hall är riktigt bra i de båda huvudrollerna. Jim Broadbent, som måste vara Storbritanniens mest anlitade skådespelare någonsin, är ganska bra i en tillspetsad och måttligt tacksam roll. Ciarán Hinds är bra som Devlin, och den alltid lika talangfulla Julia Stiles gör allt som går av den ganska viktiga men tyvärr alltför underutvecklade rollfiguren Joanna.

Closed Circuit är en bra och underhållande film, som är hyfsat spännande och välgjord. Det är engagerande och genomarbetat, fast med tanke på titeln kan man tycka att upplägget med övervakningskameror fått alltför lite utrymme och ingen större koppling till handlingen. Det förekommer också vissa logiska luckor och ett något ojämnt tempo varför filmen hade vunnit på att förlängas och fördjupas en smula. De brister som finns gör att Closed Circuit tyvärr aldrig riktigt blir så minnesvärd och bra som den hade kunnat bli, men det är ändå en film väl värd att se för de flesta. Mitt betyg stannar på en stabil sjua, vilket visserligen är långt ifrån dåligt men heller inte så bra som det kunnat bli med enklare finslipningar av manuset.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bredbild i formatet 2,40:1 och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska, tyska, portugisiska med brasiliansk dialekt samt latinamerikansk spanska. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på 11 olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och förhållandevis lättläst, men vid ljusare bakgrunder är det inte helt okomplicerat att faktiskt lyckas att läsa texten. Det är förvisso bättre ställt än med många andra Blu-Ray-filmer, då den här texten har en liten (men märkbar) skugga under sig, men fortfarande blir det lite svårläst vid ljusare bakgrunder. Det är ärligt talat egendomligt varför DVD vanligtvis har mer lättläst text än Blu-Ray, när det i mina ögon borde vara tvärtom.

När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en språkvalsmeny, följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och rörlig men som märkligt nog är neutral utan något språk alls. Det är en fin idé, men det fungerar inte riktigt lika bra i praktiken. Att Play-symbolen (en högerriktad pil) innebär att spela filmen kan väl de flesta lista ut, men att en uppslagen bok innebär scenval och en asterisk (*) innebär bonusmaterial är knappast lika självklart. En annan egendomlig egenhet är att om man lämnar filmen i paus/stillbild eller menyn framme mer än ett par minuter dyker en skärmsläckare upp med en roterande Universal-logga. Det är lite lurigt, för dyker den upp kan man inte längre trycka på Play-knappen för att fortsätta uppspelning utan måste istället trycka på OK-knappen...

Det enda extramaterial som finns är en kort bakom kulisserna-dokumentär på 4 minuter, som uppenbarligen är gjord som marknadsföring innan filmens premiär. Vi får visserligen veta aningen matnyttig information, men till allra största delen rör det sig bara om beskrivning av handlingen samt allmänt skryt över de inblandade. Jag hade visserligen inte förväntat mig något alltför djuplodande bonusmaterial vid filmer som inte visats på bio i Sverige, men lite mer än så här borde inte vara en omöjlighet att ordna. Inslaget har ingen skandinavisk text, men dessbättre finns engelsk text vilket är betydligt bättre än ingen text alls.

Recensionen skriven: 22 juni 2014
Senast uppdaterad: 22 juni 2014

Recensionen har lästs 3447 gånger av 1976 personer, sedan den 22 juni 2014