Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Paramount Home Entertainment Sweden AB
Megan - Shoshana Bush Thomas - Damon Wayans Jr.
Charity - Essence Atkins A-Con - Affion Crockett
Ron - Chris Elliott Nora - Christina Murphy
Sugar Bear - David Alan Grier Tracy - Chelsea Makela
Ms. Cameltoe - Amy Sedaris Ms. Dontwannabebothered - Kim Wayans

På senare år har det blivit allt vanligare med parodifilmer, där man satsar på att driva med andra filmer och serier. De båda amerikanska regissörerna, manusförfattarna och producenterna Jason Friedberg och Aaron Seltzer var två av de sex manusförfattarna bakom Scary Movie, och har stått för en stor del av parodifilmerna på senare år. Men de är inte ensamma - två av de övriga manusförfattarna till Scary Movie (Shawn Wayans och Marlon Wayans) samt regissören till den filmen (Keenen Ivory Wayans) har nu tillsammans med deras andra bröder återigen återgått till parodigenren. I Dance Flick satsar man, precis som titeln antyder, på att driva med den stora mängden dans- och musikfilmer som marknaden svämmats över med på sistone. Tonårstjejen Megan har alltid velat dansa, och hennes högsta dröm har varit att komma in på den prestigefyllda dansskolan Juilliard i New York. Men när hennes mamma dör i tragisk och tämligen absurd bilolycka på väg till hennes audition, så väljer hon att lämna dansen. Hon börjar istället på en måttligt fin gymnasieskola i storstaden, och där träffar hon på tonårsmammen Charity. Hon blir också förälskad i Charitys bror Thomas, och därigenom börjar hon bli intresserad av att återuppta dansplanerna.

Parodifilmer är utan tvekan en svår och riskabel genre, som är svår att riktigt lyckas med. Medan det kommit några lyckade fall, så är det betydligt fler som fallit platt. Dance Flick tillhör inte någon av de sämsta filmerna i genren, men långt ifrån den bästa heller. Det fullständigt kryllar av parodier på och referenser till i synnerhet dansfilmer av olika slag. Det mest uppenbara är Save the Last Dance, som en stor del av grundstoryn hämtats från rakt av. Att hitta åt alla andra filmreferenser är en utmaning, men de mer påtagliga som jag lade märke till var bl.a. Step Up, Fame, Hairspray, High School Musical och Twilight - exakt hur den sistnämnda kunnat komma att klassas som en dansfilm är dock bortom mitt förstånd...

Det här är absolut en smårolig film, och visst skrattade jag vid ett flertal tillfällen med de överdrivna och periodvis ganska lyckade drifterna med diverse dansfilmer. Men några stora skratt väntar inte, och de riktigt klockrena poängerna lyser med sin frånvaro. Alla parodierna och skämten är minst sagt övertydliga, och subtil humor verkar de här manusförfattarna aldrig hört talats om. Skämten håller också minst sagt varierande klass - medan somliga är ganska lyckade, så är det betydligt fler som faller platt ner och närmast känns som slag under bältet. Det är också mycket "kiss och bajs"-humor, som fungerar vid enstaka tillfällen men som oftast inte gör det.

Det mest irriterande och malplacerade är de många bögskämt som förekommer, som känns allmänt smaklöst och poänglöst. När den enda parodin på High School Musical dessutom är att musikaler är bögiga, så börjar det kännas allmänt pinsamt. Även för mig som älskar den filmen, så tycker jag att det måste finnas någonting annat man kan driva med därifrån. Detsamma gäller Fame, där det också främst är homosexuella referenser som gäller, vilket är allt annat än lyckat. Lite mer originella idéer än så borde vara möjliga att få fram. Men vissa andra scener är riktigt lyckade, däribland en verklighetsbaserad och minst sagt makaber musikal som Evan tar med Megan på som är fantastiskt kul och udda; något som dock begränsas till en kort scen på en minut. I likhet med många andra parodifilmer är storyn tunn och ganska osammanhängande. Förutom en viss grundstory plagierat rakt av från Save the Last Dance (ett ganska fantasilöst drag), så rör det sig till stor del om löst sammanhängande sketcher med en mycket tunn röd tråd. Det hade inte gjort så mycket om det var väldigt roligt, men att skratta någon gång då och då känns som för lite för en parodifilm.

Fotot är dock bra, och det finns en del vettig och svängig musik med. Skådespelarinsatserna är också bra, där jag framförallt blev imponerad över Essence Atkins som Charity och Amy Sedaris som miss Cameltoe. Att Essence Atkins i verkligheten börjar närma sig 40 år gammal är för mig ett mysterium, då den här filmen bevisar att hon fortfarande kan passera som tonåring (eller åtminstone nästan). Shoshana Bush och Damon Wayans Jr. gör stabila och fullt godkända insatser som de båda huvudrollerna, men sticker inte ut som något utöver det vanliga. Dance Flick kommer inte att vinna några priser, och de flesta lär inte ens komma ihåg den om ett par år. Någon alltför lyckad film är det inte, men det är ändå en underhållande och smårolig film. Den kan trots allt vara värd att hyra på DVD, men den håller definitivt inte att ses om.

Recensionen skriven: 26 februari 2010
Senast uppdaterad: 26 februari 2010

Recensionen har lästs 3215 gånger av 1828 personer, sedan den 26 februari 2010