Krissi Cates - Drea de Matteo Runner Day - Sean Bridgers
Michelle Day - Natalie Precht Debby Day - Madison McGuire
Calvin Diehl - Jeff Chase Lou Cates - Richard Gunn
Crystal - Denise Williamson Robert - Dan Hewitt Owens
Libby som barn - Sterling Jerins Ben som barn - Tye Sheridan
Diondra som barn - Chloe Moretz Krissi Cates som barn - Addy Miller

Som sjuåring blev Libby vittne till hur hennes mamma och båda systrar blev mördade i deras hem i Texas. Med lite "hjälp" från polisen vittnar hon att hon såg sin 17-åriga storebror Ben begå morden, och delvis på grund av hennes vittnesmål dömdes han till livstids fängelse. Det var allmänt känt att Ben höll på med satanistiska ritualer, så han var en tacksam gärningsman; men några tekniska bevis fanns inte. Till råga på allt har han aldrig ens överklagat domen. 28 år senare har den nu vuxna Libby aldrig arbetat en dag i sitt liv, då främlingar tyckt så synd om henne att hon fått stora donationer med pengar. Men en föräldralös 35-åring är inte lika sympatisk som en 7-åring, och med tiden har alla glömt bort trippelmordet. Därför börjar hon nu få slut pengar, och måste göra något drastiskt för att tjäna pengar. Då får hon ett erbjudande från den unga killen Lyle, som ingår i mysterieklubben Kill Club, att komma och föreläsa för klubbens medlemmar. Han och en grupp andra personer undersöker gamla mord, och hittar mycket som tyder på att Ben faktiskt var oskyldig till morden. Mot betalning går Libby motvilligt med på att hjälpa gruppen att forska i vad som egentligen hände, och om hennes eget minne verkligen är tillförlitligt...

Jag har tyvärr inte läst Gillian Flynns litterära förlaga, men en film som bygger på en roman av samma som skrev Gone Girl borde väl aldrig kunna bli dålig; varför jag hade ganska höga förväntningar inför Dark Places. Huvudsakligen infriades dem, men samtidigt måste jag konstatera att filmen inte alls är lika bra som Gone Girl. Storyn är intressant och hyfsat genomarbetad, och även om det inte direkt är originellt så finns i alla fall en del förhållandevis nyskapande drag.

Resultatet är en bra och underhållande film, som förblir engagerande från början till slut. Man dras in i handlingen på ett effektivt sätt, och förblir sedan fängslad genom en fascinerande historia och intressanta rollfigurer. Det är också en ganska spännande film, som har en föredömlig intensitet och en påtaglig nerv utan någon lugn stund. Tempot är precis lagom högt, så att det förblir fängslande och spännande men utan att bli för intensivt. Här finns också en imponerande stämning och atmosfär, och det är onekligen en mörk och deprimerande historia som vävs ihop; utan mycket till framtidshopp.

Flera av rollfigurerna känns hyfsat mångbottnade, och här finns i stort sett ingen helt god eller helt ond - heller ingen uppenbar antagonist, vilket är en trevlig omväxling. Det är också en positiv omväxling att huvudrollen Libby inte är alltför sympatisk, utan en nyanserad och komplex rollfigur med både bra och dåliga egenskaper - precis så som manliga rollfigurer relativt ofta är i filmer, men ytterst sällan kvinnliga. Det är hela tiden underhållande och fascinerande, och man dras in i den här världen på ett lyckat sätt; och att det sen kanske inte är världens mest minnesvärda film är ärligt talat av underordnad betydelse i sammanhanget.

Tyvärr har dock Dark Places blivit lite rörig, då det är många personer som nämns och många misstänkta gärningsmän, varav somliga mest lyser med sin frånvaro. Bland annat är Krissi Cates ganska illa underbyggd, då rollfiguren nämns ofta men vi knappt ens får veta vem hon är; än mindre får vi se mer än enstaka scener med henne. Det känns lite märkligt, och även i övrigt har somliga rollfigurer fått en märkligt undangömd plats. Det gäller bland annat Libbys moster Diane, som är viktig i tillbakablickarna men som vi aldrig ens får se eller höra talas om i den nutida historien, och som heller aldrig nämns annat än i tillbakablickarna. Varför inte, ställer man sig genast frågan...? Gissningsvis kanske allt detta har förklarats bättre i boken, så att problemet ligger i bearbetningen av den ganska tjocka romanen (dryga 400 sidor); något som ju sällan brukar fungera riktigt klockrent.

Filmen börjar ändå riktigt bra och trots några irritationsmoment förblir den välgjord och intressant länge. Men mot slutet känns det som att manusförfattaren haft svårigheter att knyta ihop säcken, och den dittills ganska trovärdiga berättelsen upplevs mer och mer långsökt och osannolik. Det blir också ännu rörigare med många rollfigurer som är viktiga men som inte hinner få några nyanser, och även det beror nog sannolikt på den litterära förlagan. Trots allt kan man ju i en bok presentera personer och egenskaper på ett annat sätt än vad som är möjligt på film, och ska man försöka få med alla rollfigurer från en bok i ett filmmanus brukar det väldigt lätt bli rörigt och oöverskådligt.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt bildspråk tillsammans med en del vackra vyer över bl.a. Kansas. Skådespelarinsatserna är också bra, och framförallt är Charlize Theron utmärkt i huvudrollen som Libby. Hon gör en stark och trovärdig rollprestation, helt utan överspel eller konstlade manér. Chloe Moretz och Andrea Roth är också mycket bra som Diondra i ung respektive vuxen form, och gör en svår rollfigur på ett imponerande lyckat sätt. Christina Hendricks är riktigt bra som mamma Patty i tillbakablickarna. Övriga skådespelare får mindre att arbeta med, men det finns inte ett enda svagt kort i hela ensemblen.

Dark Places är en bra och underhållande film, som är spännande och har ett lagom högt tempo varför den förblir engagerande hela tiden. Det låter bra, men tyvärr har den också blivit onödigt rörig och den sista halvtimmen är svagare än resten då upplösningen känns onödigt osannolik och dessutom något "tjafsig". Som en korsning mellan thriller och pusseldeckare fungerar det ändå bra, och visst blir det mer märkvärdigt än de flesta traditionella deckare, men jag kan inte låta bli att undra om romanen förklarar alla frågetecken på ett bättre sätt än filmen. Det borde trots allt ha kunnat bli så mycket bättre med smärre finslipningar av manuset. Det är dock ändå en ganska lyckad och fullt sevärd film, som håller att ses för de flesta åldrar. Inledningsvis var jag inne på ett högre betyg än så, men efter den inte fullt så lyckade upplösningen nöjer jag mig med en stabil sjua i betyg.

Tyvärr har jag inte fått tillgång till vare sig DVD- eller Blu-Ray-utgåvan, och kan därför inte uttala mig om DVD-produktionen eller eventuellt bonusmaterial. Till den streamade recensionsvisning som SF tillhandahåller för journalister finns i alla fall inget bonusmaterial.

Recensionen skriven: 6 juli 2016
Senast uppdaterad: 6 juli 2016

Recensionen har lästs 2674 gånger av 1521 personer, sedan den 6 juli 2016