Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Twentieth Century Fox (Sweden) AB
Julia - Alyson Hannigan Grant - Adam Campbell
Andy - Sophie Monk Frank - Eddie Griffin
Linda - Meera Simhan Bernie - Fred Willard
Roz - Jennifer Coolidge Anne - Carmen Electra
Hitch - Tony Cox

Filmer som i huvudsak syftar på att parodiera andra filmer finns det inte särskilt gott om, men några stycken har det blivit genom åren. Däribland Not Another Teen Movie för några år sedan, och lite senare Scary Movie-serien (som undertecknad fortfarande inte kommit mig för att se). Originalet Scary Movie hade hela sex manusförfattare (och ännu värre blev det till den andra filmen...), och två av dessa - närmare bestämt Jason Friedberg och Aaron Seltzer - står bakom manuset till denna senaste parodifilm; den sistnämnda är även regissör och exekutiv producent. Den här gången är det dock inte rysare som det drivs med, utan romantiska komedier - åtminstone huvudsakligen, även Sagan om ringen-trilogin får sig några pikar. I centrum står den kraftigt överviktiga unga tjejen Julia (och då menar jag verkligen kraftigt - närmare 180 kg!), som av inte helt oförklarliga skäl har svårt att hitta killar. För att få hjälp söker hon upp kärleksdoktorn Hitch, och han hjälper henne att gå ner i vikt och komma med i en minst sagt extrem dokusåpa. Där träffar hon också sin drömkille, men att gifta sig är inte helt problemfritt...

Parodifilmer brukar sällan ha alltför genomarbetat manus, och det här är sannerligen inget undantag. Manuset är väldigt tunt, och det märks tydligt att centrum ligger i att driva med andra filmer. Alltför ofta ser det nämligen ut som att manusförfattarna bara slängt in så många parodiscener som möjligt, utan en tanke på om det verkligen passar i handlingen eller inte. Ibland funkar det, men ibland känns det bara alltför malplacerat. Det hade onekligen inte skadat med lite djupare och mer genomarbetat manus, där det faktiskt händer någonting... Det tunna manuset resulterar i att det huvudsakliga som avgör vad man tycker om filmen är just humorn och parodierna. En förutsättning för att man ska uppskatta filmen är därför att man sett så många som möjligt av de filmer som det drivs med. Bland de mer uppenbara filmerna som parodieras kan nämnas Mitt stora feta grekiska bröllop, Släkten är värst, Wedding Planner, Napoleon Dynamite och Hitch. Helst bör man därför ha sett alla dessa, och gärna även fler filmer i liknande genrer. Parodierna i sig håller dock väldigt ojämn klass - somliga är helt klockrena och lockar till många skratt, medan vissa andra är under bältet och håller sig på "toaletthumorsnivån". Filmen räddas dock till viss del av de många bra skådespelarna - Adam Campbell är fullt godkänd, men mest imponerad är jag över Alyson Hannigan (förmodligen mest känd som Willow i Buffy the Vampire Slayer, även om hon också medverkat i bl.a. American Pie-filmerna och nu senast komediserien How I Met Your Mother). Jag har alltid tyckt att hon är en lysande skådis, och det här är inget undantag - hon gör definitivt allt hon kan med det tunna och förutsägbara manuset. Bl.a. därför blir filmen trots allt fullt sevärt, med en del riktigt lyckade parodier och en del andra inte fullt lika lyckade. Men alltför lyckad är den inte - storyn är alltför tunn för det, plus en del skämt som helt enkelt inte känns särskilt roliga. Ett annat problem är att filmen mestadels driver med sådana romantiska komedier som själva är gjorda med glimten i ögat, vilket förtar en del av poängen med att göra parodier på dem. Betyget slutar därför på en stark fyra, och trots vad de flesta andra recensenter skrivit och snittbetyget på IMDb vill visa, så är filmen inte alls värdelös. Jag är tveksam till om filmen håller att ses om, men personligen tycker jag definitivt att den är värd att hyra i alla fall.

Recensionen skriven: 11 oktober 2006
Senast uppdaterad: 11 oktober 2006

Recensionen har lästs 3445 gånger av 1856 personer, sedan den 5 december 2007