Manusförfattare: Simon Finch & Gabriel Range
Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar inte ens första steget
Sig själv - George W. Bush / Dick Cheney / Richard M. Daley Zahra Abi Zikri - Hend Ayoub
Larry Stafford - Brian Boland Eleanor Drake - Becky Ann Baker
Greg Turner - Robert Mangiardi Sam McCarthy - Jay Patterson
Frank Molini - Jay Whittaker

Den nuvarande amerikanska presidenten, George W. Bush, har fått mycket kritik och är av många en inte alltför omtyckt man. Den 19 oktober i år var han på konferens i Chicago, där stämningen var allt annat än trevlig med många hotelser och upploppsstämning efter alla protester. Efter att han hållit sitt tal på ett hotell i Chicago och träffade folk på vägen ut, blev han mördad - skjuten av en krypskytt från hotellets tak. Som alla förstår har det här faktiskt inte hänt på riktigt, då presidenten fortfarande är vid liv. Men där har vi utgångsläget för den låtsasdokumentär som den brittiska regissören och dokumentärfilmaren Gabriel Range gjorde 2006, och som redan tagit världen - och i synnerhet USA - med både häpnad och chock. Här får vi nämligen se mordet på George W. Bush, och den utredning som då följde där nuvarande vicepresidenten (och i filmen följaktligen den nya presidenten) Dick Cheney pressade den federala polisen FBI att snabbt hitta gärningsmannen - där det plötsligt blivit viktigare att snabbt hitta misstänkta och få dem fällda, än att verkligen säkerställa att de faktiskt är skyldiga...

Den första frågan man ställer sig är förstås om det verkligen är helt rumsrent att ta död på riktiga och fullt levande människor för en film... Men mordet är faktiskt gjort ganska smakfullt, och producenterna behandlar varken Bush i positiv eller negativ mening, utan neutralt. Filmen är uppbyggd som en låtsasdokumentär, och påminner lite om nyhetsserien 60 Minutes i upplägget. Det blandar riktigt filmat material av de amerikanska makthavarna med filmade scener med skådespelare och intervjuer med presidentens anhöriga och medarbetare (som spelas av relativt okända skådespelare). Det förstärks också av fejkade nyhetsinslag från amerikansk TV, med riktiga amerikanska TV-personligheter. Det ser oerhört verkligt ut, då vi alltså får se George W. Bush i egen hög person, och får se honom bli mördad med egna ögon - fastän det faktiskt inte hände. Vi får även se vicepresidenten Dick Cheneys begravningstal under Bushs begravning, som ju heller inte har hänt. Producenterna har på ett mycket skickligt sätt tagit filmat arkivmaterial (tagna ur sitt sammanhang), blandat med mindre mängd datoranimation och filmade sekvenser med skådespelare. Det ser så verkligt ut, att man ibland kan börja undra om man missat att det faktiskt hänt... Att Vita huset inte är särskilt förtjust i filmen förstår jag, då presidenten och vicepresidenten här medverkar ofrivilligt, utan vare sig samtycke eller vetskap. Att Bush enligt filmen dessutom redan lever på lånad tid, gör knappast saken bättre ur hans synvinkel... Det är en oroväckande framtidssyn som målas upp, där vi får se en fullt realistisk och tänkbar vision om följderna av sådana här händelser, och vad det kan leda till. Det är också lite oroväckande då filmen på ett effektivt sätt visar att man kanske inte kan lita på dokumentärer och nyhetsinslag man ser på TV blint - hur enkelt det faktiskt kan vara att manipulera med verkligheten, på det sätt som gjorts här. Filmen är tekniskt mycket välgjord, och känns både trovärdig och intressant.

Men överlag är jag ändå ganska besviken över Death of a President, som inte alls var lika bra som jag hade väntat mig. De fejkade intervjuerna tar överhanden redan från första början, och de dramatiserade scenerna med skådespelare får en underordnad betydelse - när det borde varit tvärtom. Det gör att filmen periodvis känns ganska tråkig och distanserad. Vi får heller inte lära känna någon av personerna, utan får följa allting på avstånd; huvudsakligen via intervjuerna. Filmen hade absolut tjänat på att minska ner intervjuernas omfång, och istället få följa efterverkningarna huvudsakligen via dramatiserade scener - som en slags dramadokumentär, hellre än en ganska ren dokumentär som nu blivit fallet. Att få följa polisutredningen på nära håll - ungefär som i kriminalserier på TV - och se i detalj allt som hände, hade kunnat bli både intressant och realistiskt. Nu får vi inte det, utan får bara höra återberättelser via intervjuer, varvat med mycket korta filmade sekvenser. I mindre utsträckning hade det kunnat vara effektfullt, men här blir det alldeles för mycket av det goda. Att det är en intressant och originell film kan ingen förneka, och tekniskt är den mycket välgjord. Men genomförandet med allt för stor tyngdpunkt på den dokumentära stilen, gör tyvärr att jag ganska snabbt blev uttråkad. Utförandemässigt hade filmen egentligen inte förtjänat mer än en fyra, och därmed bara nätt och jämnt sevärd, men det skickliga utnyttjandet av arkivmaterial, den tekniskt välgjorda stilen och den mycket goda tanken gör att jag med viss tvekan höjer betyget ett steg. Efter att ha sett den här filmen blir jag också oroad över vad Dick Cheney skulle kunna åstadkomma - även om jag inte alls är speciellt förtjust i George W. Bush, så verkar Cheney kunna bli ett ännu storre hot än Bush i framtiden. Åtminstone om verkligheten imiterar dikten...

DVD-utgåvan kommer från Noble Entertainment, och består av engelska ljudspår i Dolby Digital 5.1 och DTS. Filmen är textad på svenska, finska och norska; men märkligt nog inte danska. Tyvärr finns ingen engelsk text, något som undertecknad hade uppskattat. Inte heller finns någon text för hörselskadade eller döva. När man matar in DVD-skivan möts man av språkvalsmeny, följt av varningstexter på valt språk. Därefter visas trailers för tre andra filmer, följt av en tecknad korfilm på en och en halv minut vid namn Happy Tree Friends - helt obekant för undertecknad. Den har en mycket barnslig stil, men är av innehållet att döma knappast avsedd för barn. Filmen är inte alls så tokig, men nog hade den väl ändå passat bättre valbar från huvudmenyn, istället för att visas i tvingad form...? Både kortfilmen och alla trailers går att hoppa förbi genom att gå till nästa kapitel, eller genom att trycka Menu på DVD-spelarens fjärrkontroll för att direkt hoppa till menyn. Därefter kommer vi till menyn, som är på engelska och i stort sett stillastående med bakgrundsmusik. När man väljer att starta filmen visas först en jingel för distributören Noble Entertainment (som går att hoppa förbi), innan själva filmen inleds. Förvisso är den kort och inte särskilt störande, men jag anser att den ändå hade passat bättre före eller efter språkvalsmenyn. Tyvärr finns inget extramaterial att tillgå. Det här är visserligen inte den sortens film som är i något större behov av extramaterial, men det hade ändå varit intressant att höra regissören berätta om filmens syfte, och få se hur filmen gjorts tekniskt.

Recensionen skriven: 19 november 2007
Senast uppdaterad: 19 november 2007

Recensionen har lästs 3507 gånger av 1995 personer, sedan den 5 december 2007