Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Davis - Jake Gyllenhaal Karen - Naomi Watts
Chris - Judah Lewis Carl - C.J. Wilson
Phil - Chris Cooper Margot - Polly Draper
Davis mamma - Debra Monk Davis pappa - Malachy Cleary
Julia - Heather Lind Amy - Blaire Brooks
Jimmy - Wass Stevens Todd - Brendan Dooling

Davis Mitchell är gift med Julia, och lever ett stabilt och trivsamt liv. Han jobbar dessutom för sin svärfar som aktiehandlare, och tjänar bra. Men när han och Julia inleder ett lite för intensivt samtal under en bilresa inträffar det otänkbara - de blir påkörda av en annan bil och Julia dör. Davis överlever mirakulöst utan en skråma, men har svårt att hantera förlusten. Inte blir det heller bättre av att hans svärfar klandrar honom det inträffade, och gör allt han kan för att Davis ska känna skuldkänslor. Strax efter att han fått dödsbeskedet på sjukhuset går han till en godisautomat vid akuten, för att köpa godis. Men automaten krånglar, och trots att han betalat får han inte det utlovade godiset. I ett försök att avreagera sig börjar han skriva flera långa brev till företaget som äger godisautomaten för att klaga, och passar samtidigt på att berätta om i stort sett hela sitt liv. Otroligt nog finns det faktiskt någon på företaget som orkar läsa hans flera A4-sidor långa brev, kundtjänstrepresentanten Karen, och efter att ha läst hans brev ringer hon hem till Davis mitt i natten. Det dröjer inte länge innan han och Karen börjar umgås, vilket även innefattar Karens 15-åriga son Chris.

Demolition har inte direkt något unikt tema, men gör ändå något förhållandevis nyskapande av ett bekant tema och upplägg. Resultatet är en riktigt bra och underhållande men samtidigt något ojämn film. Det är charmigt och intressant, och filmen lyckas att engagera med enkla medel och håller intresset vid liv. Trots en tillspetsad story lyckas filmen också att förbli allvarlig, så att det hela tiden är ett seriöst drama utan att gå över till buskis eller ens komedi överhuvudtaget. Det är visserligen småroligt här och var, men till största delen är det ett seriöst drama som tar sig själv på allvar.

Det är fängslande och fascinerande, och man får lära känna rollfigurerna på ett bra sätt. Framförallt Davis och Karen har blivit mångfacetterade rollfigurer som känns äkta, och Karens son Chris hinner också få en del nyanser. Även i övrigt finns flera nyanserade rollfigurer, och här finns ett påtagligt djup med många bottnar. Filmen har ett föredömligt tempo, där det händer något hela tiden utan att någonsin upplevas segt - men samtidigt utan att det går för snabbt framåt.

Det är också en stark och berörande film, som griper tag i tittarna i ett tidigt skede och under några tillfällen är det omöjligt att hålla tårarna borta. Det är också finstämt och med en övertygande atmosfär. Överlag är det dessutom en förhållandevis realistisk film, varför man mycket väl förstår hur de flesta tänker och känner.

Det börjar utmärkt, och riktigt länge är det en både underhållande och djupsint film. Problemet är bara det att manusförfattarna inte verkar veta var man ska sluta. Efter ett tag går det lite för långt, och storyn börjar upplevas skruvad utan någon riktig logik bakom. Till största delen håller det sig på en rimlig nivå, men några scener är lite väl svårköpta och ologiska; däribland en scen som jag gissar att filmtiteln kommer ifrån. Då börjar filmen upplevas övertydlig, vilket är märkligt då det till största delen annars är ganska lågmält. Det blir helt enkelt lite för mycket av det goda mellan varven, vilket påverkar trovärdigheten på ett negativt sätt.

Några scener upplevs lite överdramatiserade, och det känns också något märkligt med den enorma tid som Davis och Chris tillbringar tillsammans. Visst förstår jag tanken, men det blir lite för mycket och jag önskar att filmteamet kunnat tona ner allt en smula. Karen känns ibland också något underutvecklad, då mer krut faktiskt läggs på relationen mellan Chris och Davis än mellan Karen och Davis. Jag hade gärna velat veta lite mer om henne, som trots allt är en mycket intressant rollfigur men som inte riktigt kommer till sin fulla rätt.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk kombinerat med en del vackra vyer. Musiken är också utmärkt, och förhöjer stämningen på ett lyckat sätt. Dock är jag mer tveksam till mixningen, då musiken ofta har så hög ljudvolym i relation till dialogen att jag tvingades höja och sänka ljudvolymen stup i kvarten. Skådespelarinsatserna är riktigt bra. Jake Gyllenhaal är utmärkt i huvudrollen som Davis, och gör en trovärdig rolltolkning av en komplex rollfigur. Han gör också rollfiguren till sin egen på ett så effektivt sätt att man rentav glömmer bort skådespelaren och bara ser till karaktären; en imponerande bedrift i och med att Jake är så pass känd. Naomi Watts är också mycket bra som Karen, och gör en nyanserad och trovärdig rollprestation helt utan överspel. Judah Lewis är också bra och oväntat naturlig som Chris.

Demolition är en bra och underhållande film, med många nyanser och bottnar samtidigt som det finns en gnutta humor och rikligt med charm. Det är allvarligt och mörkt, men samtidigt med vissa ljusglimtar och en berörande stil. Det är också en imponerande bedrift att få till en så komplex och nyanserad huvudroll att man aldrig riktigt lyckas att bestämma sig för om man faktiskt tycker om honom eller inte. Det börjar utmärkt, men filmen är som bäst under sin första halva. Sen blir det mer ojämnt, och fastän det oftast håller sig på en lagom nivå spårar manuset ibland ur och det blir för mycket av allting. Vid några tillfällen känns det som logiska luckor, då det spårar ur lite för mycket utan någon tydlig logik. Ibland genomgår också Davis onaturligt snabba förändringar, och det känns som att några nyckelscener saknas. Jag är heller inte helt förtjust i slutet, trots att jag kan se en poäng med det också. Överlag är det en riktigt bra film, som är väl värd att se. Men den är också ojämn, och några scener verkar mest finnas till för sakens skull utan att faktiskt tillföra något. Därför är det svårt att inte bli lite besviken, då det hade kunnat bli så mycket bättre genom finslipningar av manuset. Det är ändå en lyckad och välgjord film, men det känns som lite förlorad potential då det hade kunnat bli en suverän film. I sina bästa stunder hade Demolition utan tvekan förtjänat en åtta, men de fåtal överdrivna scenerna och översentimentaliteten drar ner helhetsintrycket varför jag till sist nöjer mig med en stabil sjua i betyg.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder Widescreen-bild med proportionerna 2,39:1 och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska samt två dubbade ljudspår. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på 18 olika språk, däribland de fem nordiska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade, och heller ingen vanlig engelsk text. Textningen är lagom stor och lättläst, med en tydlig skugga och kantlinje.

När man matar in Blu-Ray-skivan spelas en kort distributörsjingel, och därefter visas ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa över). Därefter kommer man till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men som bara finns på engelska. Det finns ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textspråk. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Efter att man spelat upp filmen visas varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt på engelska. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, men däremot uppskattar jag att Sony Pictures flyttat varningstexterna till efter filmen istället för före den som alltid varit fallet på DVD. Dessutom är det förstås mycket tacksamt att vi slipper se texter på femtioelva andra språk som vissa andra distributörer envisas med. Det enda bonusmaterialet som finns är ett bildgalleri med foton tagna från inspelningarna, som man kan spela upp i valfritt tempo med bakgrundsmusik. Måttligt spännande...

Recensionen skriven: 8 augusti 2017
Senast uppdaterad: 8 augusti 2017

Recensionen har lästs 2656 gånger av 1497 personer, sedan den 8 augusti 2017