Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Billy Rosén - Christopher Wagelin Polischef Hanser - Charlotta Larsson
Lisa Hansson - Julia Sporre Roger Eriksson - Charlie Gustafsson
Clara Lundin - Pia Edlund Leo Lundin - Marcus Vögeli
Rektor Ragnar Carlsson - Jan Modin Johan Strand - Fabian Bernhardson
Beatrice Strand - Lena Mossegård Ulf Strand - Jakob Hultcrantz Hansson
Kvinna - Mia Hansson Äldre man - Måns Westfelt

TV-profilen Hans Rosenfeldt och manusförfattaren och tillika grundaren av filmbolaget Tre Vänner, Michael Hjorth, skrev under 2010 manus till en ny kriminalserie vid namn Den fördömde. Ett halvår innan TV-serien fick premiär gav de ut en bok baserad på TV-manuset; en roman vid namn Det fördolda. Miniserien i två delar hade därefter premiär i SVT på juldagen 2010, och nu har det första av de två avsnitten släppts på DVD (det andra kommer märkligt nog inte att släppas förrän i slutet av april, trots att de sändes på TV med bara en dags mellanrum).

16-åriga Roger hittas mördad i ett kärr utanför Stockholm, med hjärtat utskuret ur kroppen och med ett 30-tal knivhugg efter det. Rikspolisen får i uppdrag att utreda fallet; en enhet där Torkel Höglund är chef och som dessutom består av Ursula, Vanja och Benny. Till en början ser fallet ut att vara lättlösligt, men när det visar sig vara mer invecklat än det först verkat som inser rikspolisen att de behöver hjälp. Motvilligt kontaktar de den pensionerade kriminalpsykologen och tidigare gärningsmannaprofileraren Sebastian Bergman, som slutat i branschen efter att hans familj dött i tsunamin 2003 och som på senare år mest ägnat sig åt sexmissbruk.

Efter att Wallander och Beck pågått alldeles för länge känns det som en välkommen förändring med en ny kriminalare som inte bygger på någon tidigare svensk kriminalserie. Grundstoryn är också intressant, och det är ett intressant och annorlunda upplägg med kriminalpsykologer och gärningsmannaprofilering; ämnen som varit vanligt förekommande i USA och England men som i stort sett lyst med sin frånvaro i Sverige.

Sebastian Bergman är också en annorlunda rollfigur, som är hyfsat mångbottnad och som vi får en ganska bra inblick i. Storyn i denna första film är intressant och berörande, och det känns trots allt som något relativt nytt som vi inte sett något liknande av i tidigare svenska kriminaldramer. Filmen har ett ganska lågt tempo och det går relativt långsamt framåt, men det känns ändå engagerande under den största delen av tiden. Åtminstone vissa av rollfigurerna får vi en hyfsad inblick i, och filmen lyckas att hålla intresset vid liv.

När det är en tonåring som blivit mördad är det också lätt att bli berörd och fängslad. Dock är den första halvan bättre än den andra, och det märks att filmteamet haft svårigheter att knyta ihop säcken när det börjar närma sig slut. Det är många rollfigurer och många förvecklingar, som länge fungerar ganska väl men som till slut blir lite för mycket av det goda. Under den andra halvan förekommer vissa logiska luckor och trovärdighetsproblem, och det märks att manusförfattarna valt att offra trovärdigheten för dramatikens skull. Särskilt vissa av händelserna har jag svårt att få att gå ihop, och det känns lite som att författarna valt att klämma in på så många förvecklingar och pusselbitar som det bara går, för att sen försöka få till ett oförutsägbart och någorlunda fungerande slut. Det fungerar lite sisådär, och man stör sig över att det helt enkelt inte känns riktigt trovärdigt. Det hade varit bättre att ta bort några av de onödiga förvecklingarna, där det mest verkar gå ut på att gå från en ledtråd till en annan.

Ibland blir också tempot onödigt lågt, och fastän filmen på omslaget kategoriseras som en thriller så blir det aldrig minsta lilla spännande. Om man ser på filmen som ett långsamt kriminaldrama så fungerar det bättre, bara man inte förväntar sig en tät thriller. Dock är det absoluta slutet riktigt genialt och oförutsägbart, och gör att man genast ser fram emot det andra avsnittet.

Filmen erbjuder ett fullt godkänt foto, men någon unik berättarteknik eller ovanligt bildspråk erbjuds inte. Skådespelarinsatserna varierar en del, men Rolf Lassgård är utmärkt i huvudrollen som Sebastian Bergman. Moa Silén är också riktigt bra som den yngre kvinnliga polisen Vanja, men jag blev inte lika imponerad över resten av den fasta ensemblen. Tomas Laustiola gör ett lite oengagerat intryck som Torkel, och Christopher Wagelin ger ett lätt konstlat intryck som Billy. Gunnel Fred är hyfsad som Ursula, men brukar trots allt spela bättre än så här. Bland gästrollerna är det trevligt att återse den utmärkta Julia Sporre (känd som Saga i Tusen gånger starkare) som offrets flickvän, och hon gör allt som går av den ganska endimensionella rollen. Resterande gästroller gör stabila men inte alltför minnesvärda insatser.

Den fördömde - Första kriminalfallet är inte särskilt originellt eller minnesvärt, men erbjuder åtminstone något förhållandevis nytt efter alla femtioelva Wallander- och Beck-filmer som producerats. Klassen känns överlag som lite högre än Wallander och storyn är riktigt intressant, men det är tråkigt att helhetsintrycket dras ner av luckorna och trovärdighetsproblemen. Därför stannar mitt betyg på en stark sexa, men det är absolut en fullt sevärd och underhållande film för stunden; varken mer eller mindre.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med formatet 1,78:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Filmen har svensk text för hörselskadade samt vanlig text på norska, danska och finska. Trots att omslaget antyder det finns dock ingen vanlig svensk text, men däremot är dövtextningen inte särskilt imponerande utan har bara vid enstaka fall med beskrivningar av vem som säger vad som inte syns i bild. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, och därefter visas en språkvalsmweny. När man valt språk visas engelskspråkiga varningstexter i 5 sekunder som är uppenbart anpassade för USA (med bl.a. hänvisningar till FBI), och därefter kommer man till huvudmenyn. Menyerna är engelskspråkiga och stillastående.

Efter filmens slut uppstår också Warners traditionella irritationsmoment, då det visas varningstexter på 40 olika språk (!), trots att majoriteten av dessa inte ens finns med på skivan. Dessa visas en i taget med 10 sekunder per språk, vilket alltså innebär att det visas varningstexter i över sex minuter. Den här gången går det dock att spola förbi varningstexterna i bild och likaså hoppa över alla genom att trycka på menyknappen, men jag fattar ändå inte varför det ska vara så svårt att följa andra distributörers exempel och bara visa varningstexter på det språk som man faktiskt valt textning på...? Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket visserligen knappast är förvånande för en TV-film men det vore ju onekligen trevligt med någonting extra för att de som redan sett serien på SVT ska få ut något mer ur det.

Recensionen skriven: 1 april 2011
Senast uppdaterad: 1 april 2011

Recensionen har lästs 5107 gånger av 3142 personer, sedan den 1 april 2011