Magnus Bisgaard - Lars Mikkelsen Stig Molbeck - Frederik Meldal Nørgaard
Mia Vogelsang - Lærke Winther Ulrik Helk - Mads Wille
Martin Høeg - Ulrich Thomsen Cecilia Friis - Sarah Boberg
Jørgen Schmidt - Nikolaj Steen Max Kessler - Jens Andersen
Jalena Savic - Marijana Jankovic Stig Holm - Marek Magierecki
Frederik Herning - Peter Hesse Overgaard Kabaka - Daniel Zefier

Den som dräper är namnet på en ny dansk kriminalserie, skapad av bl.a. författarinnan Elsebeth Egholm. Serien handlar om Köpenhamnspolisens avdelning för seriemördare, och består av 10 delar som hör ihop två och två och som därför släpps på DVD i långfilmsformat med de sammanhängande delarna ihopklippta (vilket innebär 5 filmer). Det första avsnittet visades på den danska kommersiella marksända kanalen TV2 den 15 mars 2011, och släpptes på DVD strax därefter. Nu är det dags för den tredje filmen i serien, Ont blod som visades i dansk TV under april 2011 och som nu släppts på köp-DVD i Sverige (utan att ha visats på TV här).

Katrine jobbar fortfarande på Köpenhamnspolisens rotel för seriemord, och den här gången har hon och rättspsykiatern Thomas drabbats av ett annorlunda fall - en blott 18 år gammal dömd mördare har blivit mördad inne i träningslokalerna i ett fängelse, och mördades märkligt nog nattetid långt ifrån sin cell. De ställer sig båda frågan hur Kabaka - som mannen heter - kunnat komma ut ur sin cell, men fallet kompliceras av att vare sig fångarna eller fängelsepersonalen är särskilt engagerade av att hjälpa polisen. Och värre blir det när ännu en fånge hittas död, och man tvingas konstatera att det finns en seriemördare inne i fängelset. Katrine får också svårt att inte ta fallet personligt, då det påminner henne en del om hennes måttligt trevliga barndom...

Om man uppskattade den första Den som dräper, så lär man också uppskatta Den som dräper - Ont blod. Jag upplever dock denna som den sämsta filmen hittills i serien, men det är dessbättre ingen stor kvalitetsskillnad. Även här ligger fokuset på kriminalfallet, och vi får fortsatt veta lite om poliserna och deras privatliv. Den här gången får vi veta en del om Katrines barndom, och det är intressant då det också får en viss relevans till utredningen. Men mer än så går det inte, och fokuset är och förblir på kriminalfallet. Det är en trevlig omväxling, efter alla Wallander och Beck där det oftast fokuseras alldeles för mycket på polisernas privatliv och alla verkar glömma bort att det faktiskt är en mördare man letar efter. Det känns i alla fall inte lika abrupt den här gången, när vi ju känner till rollfigurerna sedan tidigare.

Storyn är intressant, men även om det är ovanligt med mördare inne i fängelser så känns det inte lika originellt och fängslande som de tidigare filmerna i serien. Det blir inte heller särskilt spännande, men däremot är det hyfsat intressant och engagerande. En viktig skillnad mot tidigare är att vi den här gången inte vet vem mördaren är innan poliserna gör det, utan istället är storyn konstruerad för att vi ska misstänka de flesta; något som kan bli lite irriterande då de flesta framstår som mer eller mindre skumma. Storyn är lite mer komplicerad än i de två tidigare filmerna, och den här gången finns ett ganska stort persongalleri som gör att det bitvis blir onödigt rörigt och invecklat. Att komma ihåg vilka alla är blir inte helt oproblematiskt, och många får vi inte heller se alltför mycket av.

Fortfarande är det bara Katrine och Thomas som man får något egentligt grepp om, och de andra poliserna förblir endimensionella och outvecklade. Det är lite tråkigt, och märkligt att man inte ens satsar på att vi ska få veta något mer än namnet på de andra poliserna. Däremot uppskattar jag att Thomas känns lite mer mänsklig, och framstår inte längre som en kopia av Tony Hill från Mord i sinnet, som han gjorde i den första filmen. Fast istället har Thomas bitvis fått lite för lite utrymme, och spelar mindre roll för själva utredningen än i de tidigare filmerna.

Precis som i de tidigare filmerna förekommer ett fåtal logiska luckor och trovärdighetsproblem, även om filmen överlag känns realistisk. Här finns färre luckor än i den förra filmen och det mesta hänger ihop logiskt, men jag ställer mig lite skeptisk till avslöjandet om mördarens identitet som känns en smula långsökt. Tempot är också lägre än senast och det blir väldigt sällan särskilt spännande. Speltiden är fortfarande ganska kort och klockar här in på 1 timme 27 minuter, men i det här fallet känns det nästan som aningen för långt för den här intrigen. Istället medför det dock en del förenklingar vad gäller karaktärsporträtt och personbeskrivningar, där alltför många förblir mer eller mindre platta.

Filmen erbjuder ett snyggt foto med ett effektivt om än föga originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är bra, och både Laura Bach och Jakob Cedergren spelar riktigt bra i de två största rollerna. Även i övrigt är det bra skådespelare, och jag uppskattar att filmteamet undvikit alltför kända skådespelare, vilket är utmärkt för realismen.

Den som dräper - Ont blod är ingen märkvärdig film, och särskilt originell eller nyskapande är den inte. Men trots en lite rörig stil och en del förenklingar är det överlag en underhållande och engagerande film som håller intresset vid liv hela tiden. Därför anser jag att även denna trots allt är snäppet bättre än genomsnittliga Wallander- och Beck-filmer. Jag upplevde dock båda de två tidigare filmerna i serien som bättre, och det känns som en oroväckande trend att alla filmer hittills varit något sämre än den förra. Filmen är fortfarande fullt sevärd och underhållande, men det är absolut inget särskilt minnesvärt eller något man skulle vilja se om, och den här gången blir betyget inte mer än en vanlig sexa.

Av någon märklig anledning släpptes Den som dräper - Ont blod på hyr-DVD i Sverige i våras, och har först nu släppts som köpfilm. DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1, vilket på ren svenska innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS - ovanligt bra för en TV-serie, men tyvärr har jag inte utrustning för att testa det sistnämnda spåret. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen har vanlig text på svenska, norska och engelska samt dansk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och relativt lättläst. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, och direkt därpå kommer man till huvudmenyn, som är stilren och effektfull men engelskspråkig. Det enda extramaterialet som finns är en mycket kort trailer för nästa film i serien, som tyvärr inte lämnar något större intryck då allting är över på runt 30 sekunder.

Recensionen skriven: 26 augusti 2011
Senast uppdaterad: 26 augusti 2011

Recensionen har lästs 32946 gånger av 14454 personer, sedan den 26 augusti 2011