Regi: Josephine Bornebush
Manusförfattare: Henrik Engström & Mattias Grosin, baserat på karaktärer skapade av Martin Widmark & Helena Willis
Lasse - Frank Dorsin Maja - Ester Vuori
Polismästaren - Tomas Norström Vaktmästaren - Johan Rheborg
Rektor Margaretha - Katrin Sundberg Engelskaläraren - Jonas Karlsson
Ana Bolá - Teresa Eliasson Bibliotekarien/Berättaren - Lotta Tejle

Första gången vi fick stifta bekantskap med de 10-åriga detektiverna Lasse och Maja, som startat en detektivbyrå som hjälper polisen med diverse mer eller mindre svårlösta fall, var genom en serie barnböcker skrivna av Martin Widmark och Helena Willis. Den första kom 2002, och sedan dess har det hittills blivit 26 stycken till antalet fram tills ifjol. Böckerna låg till grund för 2006 års julkalender på SVT, LasseMajas detektivbyrå. Därefter kom en långfilm på bio 2008 och ytterligare tre filmer under 2010-talet. I den femte långfilmen i serien börjar man istället om från början, med en slags "prequel" (film som utspelas före tidigare filmer) om hur allting började och hur Lasse och Maja träffades. I LasseMajas detektivbyrå - Det första mysteriet debuterar skådespelerskan Josephine Bornebusch som regissör.

För flera tusen år sedan lyckades systrarna Hamarabi skapa fred, och skrev en bok om nyckeln till fred. Sedan dess har denna bok vandrat runt om skolor i världen, och nu har den kommit till Valleby. En tävling arrangeras där vinnarna får boken, men tyvärr hinner boken bara vara i skolan i några timmar innan den mystiskt försvinner från aulan. Skolans nya elev Maja får skulden för stölden, enbart baserat på det faktum att hon var i aulan när boken försvann. Hennes "skåpgranne" Lasse vill hjälpa henne, och trots att de knappt har något gemensamt börjar de samarbeta för att lösa mysteriet och rentvå Majas namn.

De tidigare filmerna baserade på Martin Widmark och Helena Willis barnböcker har varit helt okej och fullt sevärda, men inte stuckit ut som något alltför märkvärdigt. När det nu är dags för en "prequel" om hur allting började är mycket sig likt, men ändå inte. Alla de tidigare filmernas "green screen"-teknik, där hela filmen spelats in i studio med datorditlagda kulisser, har nu övergivits; och för första gången är det en mer traditionell spelfilm inspelad i riktiga miljöer utomhus och inomhus. Det är inte en minut för tidigt, för fastän den digitala tekniken fungerat hyfsat för just det här ändamålet så kan man inte förneka att det ändå upplevs konstlat och artificiellt. Tekniken har helt enkelt inte kommit tillräckligt långt än, så därför är det glädjande med en mer traditionellt inspelad film.

Det förhöjer onekligen helhetsintrycket, och blir även räddningen då mysteriet i LasseMajas detektivbyrå - Det första mysteriet i sig inte är lika bra som i en del av de tidigare filmernas. Det är enkelt och funktionellt, men fallet är i simplaste laget och ärligt talat blir det ganska övertydligt. Till skillnad från en del av de tidigare fallen blir det ganska uppenbart vem den skyldiga är, och till och med de yngre barnen kommer nog att knäcka det här mysteriet utan större svårighet. Däremot får vi en bra introduktion till Lasse och Maja och deras olika personligheter, och de har blivit mer nyanserade än tidigare. Det uppskattar jag, och det gör att filmen fungerar som bra introduktion till rollfigurerna, vare sig man läst böckerna och/eller sett de tidigare filmerna eller inte. Polismästaren är fortfarande lika tafatt och oduglig som tidigare, och fastän det givetvis är avsiktligt så känns det lite svårköpt att någon så totalt inkompetent kunnat bli polis.

Fler av de klassiska rollfigurerna från böckerna, julkalendern och de tidigare filmerna får vi tyvärr inte se, utan förutom de här tre är i stort sett alla andra rollfigurer personal eller elever på skolan. Det är lite synd, och likaså är det synd att miljöerna också begränsats till skolan, en båt och en snabb översiktsbild utanför caféet i Valleby. När man nu för första gången filmar "på riktigt" utan kulisser känns det lite märkligt att miljöerna blivit färre än förut, när det logiskt sett borde blivit fler...

Däremot är det en charmig och underhållande film, som i all sin enkelhet lyckas att engagera och som fungerar bra för alla åldrar. Det är givetvis som förut huvudsakligen riktat till barn, men även vuxna får utbyte av filmen och här finns delar som passar för alla. Det är småroligt, och man får skratta lite grand då och då. Det blir också lite spännande, i synnerhet för de yngre barnen; men samtidigt utan att det upplevs alltför barnsligt för den vuxna publiken. Det är en svår balansgång, och på den punkten fungerar filmen bättre än förut. Här finns också ett större djup än i de tidigare filmerna och julkalendern, och periodvis blir det riktigt berörande då man lätt kan känna igen sig hos framförallt Maja. Det gör att filmen både lyckas att roa för stunden, samtidigt som den också erbjuder ett visst djup och blir mer tänkvärd än tidigare. Därför fungerar den här filmen lite bättre än de tidigare för en äldre publik, och det uppskattar jag.

Däremot får jag inte allting att hänga ihop logiskt, och bland annat är det märkligt att filmen refererar till 2018 som årtal och ser helt modern ut - hur hänger det ihop med alla de tidigare filmerna, som trots allt utspelats efter denna...? Eller är det tänkt att vi ska bortse från alla tidigare filmer, liksom julkalendern, så att filmserien ska börja om på ny kula...? Oavsett vilket blir det ett irritationsmoment, och även om filmen visar upp moderna mobiltelefoner och dylikt så hade det varit till stor hjälp om man åtminstone låtit bli att nämna ett direkt årtal, så att tittarna istället får dra sina egna slutsatser. Filmen tar också upp en del sidotrådar som aldrig leder någonstans, däribland en populär tjej som Lasse uppenbarligen är intresserad av, men efter att inledningsvis spela en viktig roll för handlingen försvinner hon snart utan ett ord.

Fotot är snyggt, och filmen har ett enkelt men väl fungerande bildspråk. Det är kanske ett nödvändigt ont i och med skådespelarnas åldrar, men i den här filmen får vi se en tredje uppsättning skådespelare för de båda huvudrollerna; efter Matilda Grahn/Teodor Runsiö och Amanda Pajus/Lukas Holgersson. Nu är det istället Ester Vuori som spelar Maja och Frank Dorsin som spelar Lasse. De gör ganska bra ifrån sig, och i synnerhet Ester spelar trovärdigt och övertygande. Jag saknar fortfarande de gamla skådespelarna, och Frank hade också vunnit på att jobba lite med inlevelsen, men för att vara okända barnskådespelare är det ändå bättre än väntat. Som Polismästaren återser vi än en gång Tomas Norström, som gör allt som går av den ganska endimensionella rollfiguren. Johan Rheborg är bra som vaktmästaren, men Jonas Karlsson spelar över i rollen som engelskaläraren. Han brukar vara betydligt bättre än så här, varför jag bara kan förmoda att felet åtminstone delvis ligger i regin. Katrin Sundberg är helt okej som rektorn Margareta, men känns något stel och tillgjord, även om det kan tänkas vara avsiktligt.

LasseMajas detektivbyrå - Det första mysteriet är en ganska bra och underhållande film, som är välgjord och engagerande. Det är mycket positivt att filmserien äntligen överger den tidigare "green screen"-tekniken, som trots allt inte är tillräckligt bra för att "lura" tittarna riktigt än, och istället spelat in i riktiga miljöer. Filmen har också fått ett större djup än tidigare och periodvis blir det riktigt gripande, samtidigt som det också förblir charmigt och småroligt. Musiken är också bra och passande, och allting bidrar till att filmen fungerar ganska bra för både barn och vuxna. Men det är tråkigt att filmen lyckats på de punkter där de tidigare filmerna misslyckats, samtidigt som den lyckas mindre väl vid aspekter som fungerat bättre förut. Bland annat är fallet enklare och mer lättlöst än tidigare, och det är tråkigt att alla de udda och charmiga rollfigurerna från böckerna och de tidigare filmerna nu är som bortblåsta. Det gör att filmen inte blir riktigt lika minnesvärd som jag hade önskat, men det är ändå en ganska bra film som är väl värd att se för barnen och fungerar helt okej för alla vuxna med; varför mitt betyg stannar på en svag sjua.

Recensionen skriven: 1 juni 2018
Senast uppdaterad: 1 juni 2018

Recensionen har lästs 2333 gånger av 1410 personer, sedan den 1 juni 2018