Regi: Vadim Perelman
Manusförfattare: Emil Stern, baserat på en roman av Laura Kasischke
Diana - Evan Rachel Wood / Uma Thurman Maureen - Eva Amurri
Emma - Gabrielle Brennan Paul - Brett Cullen
Ryan - Adam Chanler-Berat Mr. McCleod - Jack Gilpin
Marcus - Oscar Isaac Amanda - Nathalie Paulding / Maggie Lacey

På senare år har det blivit allt vanligare med så kallade skolmassakrer, då en eller flera gärningsmän gått bärsärkagång i skolor och skjutit elever och lärare. Merparten av alla fall har skett i USA, men fenomenet har förekommit i ett antal länder i världen (dock gudskelov inte i Sverige än). Det mesta kända fallet i världen, och ett av dem med flest dödsoffer, var dödsskjutningarna på gymnasieskolan Columbine High School i Columbine i den amerikanska delstaten Colorado, då två tonårskillar - 17 respektive 18 år gamla - utrustade sig med vapen och dödade 12 elever och en lärare i april 1999. De händelserna ligger till grund för den fiktiva filmen Det sista offret, som regisserats av den ursprungligen ukrainska Vadim Perelman, vars enda tidigare verk var den Oscarsnominerade Ett hus av sand och dimma från 2003. Det sista offret hade urpremiär på filmfestivalen i Toronto i Kanada, och har därefter visats på bio i begränsad skala i bl.a. hemlandet USA, men i Sverige släpptes den direkt på DVD.

Här får vi lära känna de 16-åriga tjejerna Diana och Maureen, som levt ett normalt tonårsliv och fantiserat om killar och att komma bort från den lilla bondhålan som de bor i. Men allting förändrades en mörk dag, då deras klasskompis beväpnat sig och börjat gå runt i skolan och skjuta elever och lärare. Diana och Maureen var på toaletten när Ryan stormade in med dragna vapen. De ställs inför ett omöjligt val - bara en av dem ska få överleva... 15 år senare lever Diana ett fridfullt familjeliv; hon är gift med en professor och de har en dotter vid namn Emma. Men att glömma bort det förflutna har inte varit enkelt, och när 15-årsdagen av dödsskjutningarna närmar sig blir det allt svårare för Diana att leva sitt liv.

Det sista offret har inte direkt fått lysande kritik i världen, men jag blev positivt överraskad av filmen. Filmen tar upp ett viktigt och intressant ämne, och har blivit stark och engagerande. Den utspelas icke-linjärt, och växlar regelbundet mellan "nutid" och tillbakablickar från händelser innan och under dödsskjutningarna. Det ges inga tydliga visuella ledtrådar vad som är tillbakablickar och inte, och här syns vare sig textskyltar eller annat som identiferar vad som är vad. Men förvånansvärt väl fungerar det ändå ganska väl. Det är så pass stor skillnad på Dianas utseende nu och som 16-åring, samtidigt som man vid tidsväxlingarna nästan direkt ser Diana i bild, som gör att man utan större ansträngningar kan lista ut vad som är tillbakablickar och vad som är nutid. Med facit i hand förstår man att det är avsiktligt att detaljerna är lite vaga utan någon klar tidsstämpel, och att vi inte omedelbart får veta allting som hände vid skolmassakern.

Visuellt är det också en tilltalande film, och foto och scenografi håller hög klass. Man får lära känna de flesta rollfigurer relativt väl, och stor vikt har lagts vid karaktärsutveckling och personbeskrivningar. Därför är det lätt att leva sig in i filmen, och det blir engagerande och tänkvärt. Filmen är också oförutsägbar och annorlunda, med vissa oväntade vändningar. Vissa scener är småroliga, medan andra är så gripande att det är omöjligt att inte fälla en tår. Det fungerar riktigt väl, och resultatet blir att man till sist blir allmänt slut och riktigt tagen av filmen.

Skådespelarinsatserna är också utmärkta, och både Evan Rachel Wood som tonåriga Diana och Uma Thurman som vuxna Diana gör mycket starka insatser. Personligen tycker jag dock att Evan Rachel Woods framträdande under tillbakablickarna känns lite mer levande och starkt. Eva Amurri är också utmärkt som Maureen i tillbakablickarna, och vid premiären 11-åriga Gabrielle Brennan är förvånansvärt duktig som dottern Emma.

Trots allt finns det dock några aspekter jag inte är helt nöjd med, och som drar ner helhetsintrycket något. Vid några tillfällen blir det lite rörigt med de många växlingarna mellan nutid och dåtid, i synnerhet då scenerna ibland är väldigt korta. Oftast förstår man ganska väl, men det finns vissa undantag. Det hade antagligen underlättat om man kunnat förlänga scenerna lite, och inte växla fullt så ofta mellan nutid och tillbakablickar. Man kan också anmärka på att Diana som ung och som vuxen inte ser alltför lika varann utseendemässigt, men det är å andra sidan också en fördel för att underlätta att skilja på tidsaspekterna. Ett lite större problem är att Diana i nutid inte riktigt känns som samma karaktär, då hon förändrats så mycket från den "vilda" tonåringen till den lugna vuxna. Visst är det möjligt för folk att förändras kraftigt, men det hade känts mer trovärdigt om man sett några glimtar av den "gamla" Diana i de nutida scenerna. Dessutom kan man tycka att slutet blivit lite för orealistisk och osannolik, även om det inte råder någon tvekan om hur det egentligen är tänkt.

Sammanfattningsvis är Det sista offret en bra och stark film, som tar upp ett viktigt ämne och har blivit tänkvärd och ganska djup. Jag kommer inte att glömma bort filmen i första taget, och den bör också hålla att ses om; just för att kunna upptäcka detaljer man missat första gången. I slutändan blir det dock lite för många brister, som gör att filmen inte riktigt når upp till en åtta i betyg, även om det inte är långt borta.

DVD-utgåvan kommer från Noble Entertainment, och filmen kommer i ett DVD-fodral med papphölje. På mitt recensionsex var dock papphöljet i trångaste laget, och det var svårt att lyckas att dra ut fodralet. Jag hoppas att det bara var en tillfällighet för mig, och att andra exemplar är lite vidare, men det vågar jag inte uttala mig om. Filmen återges i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1; vilket i klarspråk innebär mindre svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV och större svarta fält på en 4:3-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS (båda på engelska), men jag har inte kunnat testa det sistnämnda ljudspåret. Dock blev jag förvånad och imponerad över att en sådan här film faktiskt försetts med DTS-ljud, och ännu mer att det ljudet faktiskt tagits med på den skandinaviska DVD-utgåvan. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska och finska; men märkligt nog inte danska. Tyvärr finns ingen engelsk text, och heller ingen textning för hörselskadade på något språk. DVD-skivan inleds med språkvalsmeny, som följs av varningstexter på valt språk. Därefter får vi se några trailers för andra filmer, som dock går att hoppa förbi. Därefter kommer man till huvudmenyn, som är på engelska oavsett valt språk och är rörlig och effektfull. Väljer man att spela filmen visas först en distributörsjingel på 10 sekunder, innan själva filmen börjar. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt då det här är en film där det faktiskt hade varit mycket intressant att höra mer om hur produktionen gått till och tankarna bakom filmen. Såvitt jag kunnat läsa mig till, så har den amerikanska DVD-utgåvan faktiskt en del extramaterial, som tyvärr inte finns med här. Det är verkligen beklagligt att inte Noble Entertainment kunnat få med samma extramaterial till den svenska utgåvan, och jag har svårt att tro att det kan kosta särskilt mycket att licensiera det extramaterialet.

Recensionen skriven: 11 november 2008
Senast uppdaterad: 12 november 2008

Recensionen har lästs 5472 gånger av 3070 personer, sedan den 11 november 2008